• 0

Opslagruimte aan woning dga bouwen

Aan mijn woning wil ik een opslagruimte bouwen voor de opslag van materialen van mijn werk. Deze opslagruimte wordt aan de zijkant tegen de woning aangebouwd en zal eruit zien als een garage. Het is nadrukkelijk een opslagruimte, geen kantoor oid. Kadastraal is dit allemaal op 1 perceel.

 

Ik kwam wel dit topic tegen, maar doordat er meerdere vragen in één post gesteld worden is het mij niet helemaal duidelijk.

 

De opslagruimte krijgt een eigen toegang, maar geen eigen sanitair (kan wel als dit nodig blijkt). De opslagruimte zal vanuit de woning ook binnendoor bereikbaar zijn.

 

Ik ben van plan om de bouw van deze opslag via mijn bv te laten lopen en deze af te schrijven in 10(?) jaar.

 

Aanvullend zal ik meer vragen hebben, maar om het simpel te houden eerste deze vraag: mag dat?

 

Hartelijk dank voor het meedenken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een omgevingsvergunning krijgt, dan kan de BV daar wel een gebouw(tje) neerzetten. Mits dat mag voor de grondeigenaar dan (en dat zal vast wel, want dat ben je zelf).

Althans zou ik niet weten waarom dit niet zou kunnen (of "mogen" zoals jij het stelt).

 

Maar je kan maar afschrijven tot de bodemwaarde (50% van de WOZ). De WOZ beschikking moet je dan splitsen neem ik aan, want die zal niet apart zijn voor dat gebouw. En je kan niet afschrijven over 10 jaar lijkt mij, want dat is doorgaans 30-50 jaar voor gebouwen.

 

En dan is het eigendom van de BV. Dus als je verhuist moet je een stuk van de verkoopopbrengst toerekenen aan de BV. En daar vennootschapsbelasting over betalen. Of als je de BV verkoopt moet je eerst dat gebouw (tegen marktwaarde) aan jezelf 'leveren' (althans: dat lijkt mij nodig in dat geval).

 

Dus, mijn idee: Een hoop 'gedoe'. De vraag is of het niet wel zo makkelijk/voordelig is om een uitbreiding van je eigen woning te doen. Dus zonder dit via de BV te laten lopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Omgevingsvergunning is geregeld en de grondeigenaar is inderdaad akkoord :)

 

Dan heb ik nog drie vragen:

1. WOZ zal inderdaad niet apart komen voor de opslagruimte, maar als één geheel voor het hele huis. Is er regelgeving hoe zo een WOZ dan gesplitst moeten worden of moet een makelaar daar iets over roepen?

2. Is het geen probleem dat de opslagruimte geen eigen toilet heeft en vanuit de woning bereikbaar is en dus niet een volledig afgescheiden ruimte is?

3. Het voordeel zit hem m.i. in de btw die de bv terugkrijgt over de bouw en het uitstellen van belastingbetaling over het bedrag dat de bv betaalt voor de bouw ipv ik privé. Zeker omdat we hier nog jaren blijven wonen. Of zie ik dat niet goed?

 

Link naar reactie
  • 0

Het werd een erg ingewikkelde constructie dus ik begin er niet aan.

 

De opslagruimte zou in mijn bv op de balans komen. Dat zou dan minimaal 10 jaar moeten omdat ik anders geen recht heb op btw aftrek. Mocht ik de opslagruimte dan naar prive over willen brengen moet ik afrekenen over de eventuele winst (verschil aanbouwkosten t.o.v. waarde op dat moment).

 

Geen toilet is inderdaad geen issue omdat het een opslagruimte betreft.

 

Dank voor het meedenken allen.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou dan minimaal 10 jaar moeten omdat ik anders geen recht heb op btw aftrek.

 

Dat klopt niet helemaal...

 

Het is wel zo dat er een 'herzieningstermijn' van 10 jaar geldt, dus als je dit bijvoorbeeld na 6 jaar zou doen dan ben je 4/10 van de voorbelasting (de afgetrokken BTW dus) weer verschuldigd.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Vreemd dat je belastingadviseur alleen de optie aangeeft dat je de opslagruimte bij de BV kan activeren.

Leg hem, indien je dat wat lijkt, de volgende mogelijkheid eens voor;

Privé investeren en dan verhuren aan de BV.

Voor de BTW is dan opteren voor belaste verhuur onroerend goed vereist.

De inkomsten vallen dan privé in box 1 (Ter beschikking stelling).

(Vergelijkbaar met winst en inkomensbepaling als bij een eenmanszaak.).

Houd je ook rekening met waarde ondergrond e.d. ?

 

Helaas administratief niet veel eenvoudiger maar je houdt dan wel de opslagruimte in het privé vermogen en belast de BV voor de verhuur e.d..

 

Vriendelijke groet,

 

Belaste verhuur og BTW

Ter beschikkingstelling Box 1

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.