• 0

Product mag niet op de openbare weg

Goededag,

 

Ik verkoop sinds kort Hoverboards welke ook wel bekend zijn onder de naam Oxboards.

Nu weet ik dat hoverboards verboden zijn op de openbare weg.

Ben ik eigenlijk juridisch verplicht om te vermelden dat hoverboards verboden zijn op de openbare weg? Of is dit de verantwoordelijkheid van de consument zelf gezien je ze wel op prive terrein mag gebruiken.

 

Ik heb overal gezocht maar kan nergens een antwoord hierop vinden.

 

Alvast hartstikke bedankt voor jullie feedback!

 

Groetjes Jelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jelle,

 

Je klant riskeert inbeslagname en een boete bij gebruik op de openbare weg.

Als jij een klant van jezelf was geweest, zou je het dan niet minstens moreel verwerpelijk vinden als de verkoper daar geen melding van had gemaakt?

 

In de VS gaan ze daarin kennelijk heel ver (don't microwave your cat to dry it), maar of het in NL juridisch verplicht is, weet ik niet. Ik zou het als klant echter wel zeer op prijs stellen als je als verkoper meldt waar ik het wel en niet mag gebruiken. Geeft jou een goede naam als eerlijk handelaar.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je iets weet, maar je vermeldt dat niet, dan houd je informatie achter als verkoper.

 

Ik begrijp wel, waarom hij het liever niet zou vermelden. Het feit dat je met een hoverboard niet op de openbare weg mag komen, kan voor enkele potentiële klanten een reden zijn er geen te kopen. Ook al zouden deze klanten het board nauwelijks of niet op de openbare weg willen gebruiken.

 

Natuurlijk zou je er voor kunnen waarschuwen wat mag en wat niet mag. Maar hoever moet je daarbij gaan? Als je het zou vermelden, omdat je anders informatie achter houdt als verkoper, moet je van de verkoper van fietsen ook verwachten, dat hij ervoor waarschuwt dat je er niet mee op de snelweg mag fietsen.

 

Ik denk dat de EU ons al genoeg (teveel) voorschriften oplegt wat er allemaal op een product en in een gebruiksaanwijzing moet staan. De meeste waarschuwingen in een gebruiksaanwijzing zijn zo bizar of vanzelfsprekend voor een normaal denkend mens, dat ik die eerste bladzijden met waarschuwingen al niet meer lees.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Gezien het feit dat het hier om een redelijk nieuw en onbekend product gaat met betrekking tot de wetgeving zou ik zeker niet nalaten om te vermelden dat gebruik op de openbare weg (nog) niet is toegestaan. Uiteindelijk geeft het product wel de indruk dat deze hiervoor bedoeld is (in tegenstelling tot de magnetron en de kat). Bovendien zie ik dit bij andere aanbieders wel vermeld staan. Bovendien de beste en belangrijkste reden: als goed ondernemer wilt je je klanten toch niet in het ongewisse laten m.b.t. je product!

Link naar reactie
  • 0

In de praktijk zie je die dingen natuurlijk wél op de openbare weg rijden, meestal zit de 'bestuurder' dan ook nog eens tijdens het rijden op zijn smartphone te kijken en zitten er muziekdopjes in de oren...

 

Zit er geen handleiding bij die toestellen? Je kan op je webshop er eenvoudig naar verwijzen in kader van de veiligheid.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je bij algemeen bekende feiten voorstellen dat de ondernemer daar geen melding van maakt. Een bakker heeft in haar winkel ook geen levensgroot bord hangen met de waarschuwing dat je in een kadetje kunt stikken.

 

De vraag is dan, wat is onder de doelgroep algemeen bekend over hoverboards? Prospects zullen zich toch enigszins verdiepen in wat een hoverboard is en wat je er mee kan. Maar omdat het een redelijk nieuw product is, is een waarschuwing wellicht op zijn plaats.

 

Voor de tekst zou ik bij de overheid kijken, dan ga je ook geen interpretatiefouten krijgen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Tja, momenteel is dit natuurlijk ook een vrij heet hangijzer onder de drone verkopers / vliegers.

Je mag zo maar niet overal vliegen maar moet een verkoper dit melden?

 

Een ieder behoort de wet te kennen en dus ook of ze wel of niet en waar ze wel of niet mogen vliegen.

Maar geloof mij dat de speelgoed winkels echt niet vermelden wat wel en niet mag.

 

De professionele zaken in de drones (hopelijk) wel.

 

Als ik een modelvliegtuig zou verkopen aan een beginner zou ik hem wel vertellen wat wel en niet mag.

Ik heb zelfs ook wel een geweigerd een model te verkopen omdat ik vond dat die persoon mij hjeel erg het gevoel gaf dat 'hij er nog niet aan toe was'.

 

 

Zit me nu ook ineens af te vragen, stel je koopt een golfkar (wij hebben er zelf ook 1 op het werk) zou de verkoper dan ook zeggen dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden of zou hij het allemaal maar okee vinden en ervan uit gaan dat dat niet gebeurt?!?

 

 

Maar ook ik zou het gewoon duidelijk maken dat het niet op de openbare weg mag, dan heb je het in ieder geval gemeld. Wat de koper er dan mee doet is zijn keus.

 

Grt,

Berto.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.