• 0

vergunning/keurmerk voor productie en verkoop van sambal?

Hallo,

 

Sinds een aantal maanden ben ik bezig met een partner om een plan uit te werken voor het op de markt brengen van een sambal. In details hebben we onze plannen uitgewerkt, echter stuiten we nog op een aantal puntjes. In principe is het toegestaan om zonder vergunningen in je eigen netwerkje wat potjes sambal te verkopen. Echter willen we graag uiteindelijk in de supermarkt terecht komen, en daarvoor zijn wel vergunningen/keurmerken nodig. Wij weten hier niet heel veel over, vandaar dat ik hier drie vragen stel.

 

1: Waar moeten we een aanvraag indienen voor toelating op de markt, zodat ons product in supermarkten kan worden verkocht en hoe gaat dit in zijn werking?

 

2: Voor de bereiding van het product gebruiken we een ingrediënt van een ander merk, is dit toegestaan of moeten we hier eerset toestemming voor vragen?

 

3: Zijn er nog andere eisen of keurmerken waar we aan moeten voldoen die wij over het hoofd hebben gezien?

 

Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft. :)

 

[Mod edit: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste PS02197,

 

Welkom op Higherlevel.

 

1: Waar moeten we een aanvraag indienen voor toelating op de markt, zodat ons product in supermarkten kan worden verkocht en hoe gaat dit in zijn werking?

Je hoeft daar in het algemeen geen aanvraag voor in te dienen. Wel moet je product voldoen aan de eisen van voedselveiligheid en hygiëne. Voor bepaalde bedrijfstypen, producten of activiteiten kunnen bijzondere erkenningen, registraties of vergunningen noodzakelijk zijn.

 

2: Voor de bereiding van het product gebruiken we een ingrediënt van een ander merk, is dit toegestaan of moeten we hier eerset toestemming voor vragen?

Dat mag, zolang je maar niet de indruk wekt dat jou product geleverd of ondersteund wordt door dat merk.

 

3: Zijn er nog andere eisen of keurmerken waar we aan moeten voldoen die wij over het hoofd hebben gezien?

Dat kan. Steek je licht eens op bij de ondernemersafdeling van het NVWA. Daar vind je een schat aan informatie. Denk in elk geval aan de regels voor etikettering van voorverpakte levensmiddelen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Oke, dus als ik het goed begrijp mag je je product leveren aan supermarkten etc zolang je maar voldoet aan de voedselveiligheid, hygiene en etiketering? Ik had namelijk ergens iets gelezen over dat je bij het CBG een aanvraag moet indienen wanneer je een voedingsmiddel op de markt wilt brengen, maar dit hoeft dus niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had namelijk ergens iets gelezen over dat je bij het CBG een aanvraag moet indienen wanneer je een voedingsmiddel op de markt wilt brengen, maar dit hoeft dus niet?

Dit is alleen nodig bij nieuwe voedingsmiddelen in de zin van ingrediënten of productieprocedés die niet eerder in significante mate in de Europese gemeenschap voor de menselijke voeding zijn gebruikt. Het richt zich met name op nieuwe exotische voedingsmiddelen, voedingsmiddelen van genetisch gemodificeerde oorsprong en voedingsmiddelen met nieuwe specifiek bio-actieve componenten. Ik verwacht dat je voor de sambal alleen bestaande en beproefde ingrediënten gebruikt en niet in een laboratorium nieuwe stofjes aan het uitvinden bent.

 

Mocht je een nieuwe stoffen gebruiken (bijvoorbeeld een conserveermiddel), dan is het natuurlijk zaak om na te gaan of deze stof in Europa is toegestaan. Sowieso is het wijs om je product eens te laten onderzoeken; als je peperleverancier een verboden bestrijdingsmiddel gebruikt komt dat in jouw product en daarvoor ben jij aansprakelijk. Dat moet je zelf vooraf regelen, de NVWA doet controle achteraf (steekproefsgewijs en na melding).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je aan de informatie over het voeren van een bedrijf aan huis te lezen.

 

En verder: als je een bedrijf aan huis hebt en je je keuken gebruikt voor zowel zakelijk als privé dan moet je duidelijk onderscheid maken tussen levensmiddelen voor de catering en levensmiddelen voor jouzelf. Gebruik bijvoorbeeld verschillende koelkasten. Of breng de tekst 'privé' op producten aan. Doe je dit niet, dan gaat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) er bij controle van uit dat alle levensmiddelen bestemd zijn voor de catering. Deze moeten dan allemaal voldoen aan de HACCP-eisen.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Sowieso is het wijs om je product eens te laten onderzoeken; als je peperleverancier een verboden bestrijdingsmiddel gebruikt komt dat in jouw product en daarvoor ben jij aansprakelijk. Dat moet je zelf vooraf regelen, de NVWA doet controle achteraf (steekproefsgewijs en na melding).

 

Weet u toevallig een instantie waar ik mijn product zou kunnen laten controleren?

Link naar reactie
  • 0

Weet u toevallig een instantie waar ik mijn product zou kunnen laten controleren?

Je kunt dat niet laten doen bij instanties, maar bij commerciële laboratoria op het gebied van voedingsmiddelenanalyse (“voedsellaboratoria”). Je bent in in beginsel vrij in je keuze voor een laboratorium. Google maar eens op "laboratorium voedselveiligheid" of zo, dan kom je genoeg aanbieders tegen.

 

Vergeet echter niet dat je zelf verantwoordelijk bent voor de voedselveiligheid van het product. De NVWA adviseert daarom gebruik te maken van een geaccrediteerd laboratorium dat jaarlijks geaudit wordt door de Raad voor Accreditatie (RvA). Zo'n laboratorium moet dan aan dezelfde regels voldoen die de NVWA stelt aan laboratoria die ze zelf inschakelt voor uitvoering van haar wettelijke taak.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Oke bedankt voor alle reacties, dit gaat me zeker helpen! Mocht iemand nog iets weten waar ik op moet letten bij het starten van m'n bedrijf hoor ik het graag!

 

Download en lees het Handboek Ondernemen van de belastingdienst.

 

Speculeer niet met het geld dat je reserveert voor belastingen.

 

Bij registratie in het handelsregister meldt de KvK je bij de belastingdienst aan als ondernemer voor de btw; bij geen registratie moet je dat zelf doen.

 

Als je btw-plichtig bent of btw in rekening brengt, moet je zelf voor de aangifte en betaling zorgen, ongeacht of je iets van de belastingdienst hebt gehoord. Ga daar dus actief achteraan.

 

Gebruik de zoekfunctie van dit forum. Zaken die in het verleden zijn besproken in het kader van voeding en drank zijn onder andere aansprakelijkheid, labeling en hoe je je product in het supermarktschap krijgt.

 

Als er een bedrijfsschap voor je branche bestaat, zoek uit wat dat voor je kan betekenen. De kennis van dit forum gaat weliswaar diep, maar vaak niet over branchespecifieke zaken - dan moet je inderdaad net een 'Patrick' hebben die ongeveer hetzelfde doet als jij.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.