• 0

Waarde van data in de boeken

Hallo allemaal!

 

Hoewel ik de afgelopen maanden veelvuldig gebruik heb gemaakt van dit forum, heb ik pas nu besloten om me ook aan te melden. Beter te laat dan nooit, laten we maar zeggen.

 

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het vormgeven van een nieuwe privacy gedachte. Daar is een fantastisch idee (vind ik zelf :P) uit voortgekomen en de ontwikkeling gaat op korte termijn beginnen. Het richt zich zoals de naam al doet vermoeden, op data. Het belangrijkste is het prijsbepalingsalgoritme. Dit algoritme kan van elk kleinste datapunt een onafhankelijke en objectieve waarde bepalen en hier een prijs aan hangen.

 

Op dit moment wordt alle data die een bedrijf bezit onder de immateriële vaste activa (IVA) geschoven. Volgens mij enerzijds omdat het niet tastbaar is en anderzijds omdat als het om waardebepaling van data gaat, vooral lijkt te zijn: wat de gek ervoor geeft. Als er data is aangekocht, is die aankoopprijs een belangrijk uitgangspunt maar....het systeem hierachter van de inkoop- en verkoop van data, is óók al op basis van wat de gek ervoor geeft.

 

Wetende dat de data productie alleen maar zal toenemen (zo niet zal exploderen), is het mijn vraag hoe een dergelijk algoritme bedrijven kan helpen met de waardebepaling van alle data in het bedrijf. Ja, ik ben enigszins op de hoogte van standaarden en wetten en regels en al het andere waardoor het NU niet kan maar.... alles waardoor het nu nog niet kan, is te veranderen ;).

 

Zouden we op termijn toe moeten naar een boekhouding waarin data niet standaard onder de IVA wordt gezet maar een andere plek in de boeken krijgt mét een realistische prijsbepaling? Hoe zien je dat dan voor je in je droomwereld? Zijn 'we' hier klaar voor? Ben erg benieuwd naar de reacties, dromen mag! Graag zelfs.

 

Alvast hartelijk dank!

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

. De waarde van data lijkt altijd variabel te zijn en we denken ook dat dat goed is.

 

 

Dat is de spijker op zijn knop.

Als je begint met administratie leer je dat data moeten worden omgezet naar (bestuurs)informatie.

De waarde van informatie en de daaronder liggende data is dus altijd subjectief.

Daarom is de waarde variabel.

Verder heeft die informatie alleen mogelijk waarde "going concern" dat betekent bij voortzetting van de activiteiten die op grond van die informatie toegevoegde waarde gaan creëren.

Je kan nog zo een mooi klantenbestand hebt maar als je geen product of verkoopapparaat hebt is de waarde nul.

Maar anderzijds kan het wel een virtuele wereld zijn waar ze hun waarde aan ontlenen.

Er wordt veel geld betaald om een Avatar in een speelwereld te upgraden.

Dat is dus subjectief want een ander zal het complete onzin vinden om daar geld aan te besteden.

Maar het moet dan wel "going concern" zijn want als het spel eindigt is de waarde weer nul.

Het zijn deze onzekerheden waarom intern "gecreëerde" waarde niet op de balans mag worden opgevoerd.

 

Groetjes,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat vragen we ons dus ook af en vandaar de vraag naar je droomwereld. Misschien betekent het wel een waardeverhoging van een bedrijf, misschien wel een verlaging. We proberen vooral te filosoferen en niet zozeer de huidige richtlijnen als basis te nemen.

Zo'n 30 jaar geleden, tijdens mijn studie bedrijfskunde, moesten wij al modellen doorrekenen voor het bepalen van de waarde (en prijs) van informatie. Dat is geen filosofie en geen droomwereld, maar gewoon bedrijfseconomische rekenkunde. Je kunt daar tientallen variabelen tegenaan gooien, maar die convergeren allemaal naar dezelfde bottom line: winst verhogen door hetzij omzet te verhogen met betere informatie, hetzij kosten te verlagen met betere informatie.

 

Of en hoe die informatie dan in de boeken staat, is een bijzaak, want omzet, kosten en winst staan er zeker in.

 

Dat is 30 jaar terug inderdaad. Gelukkig is de wereld veranderd en er komt ongetwijfeld nog veel meer aan. Overigens gaat de vraag niet zozeer over informatie maar over data, wezenlijk verschil. Maar dat was 30 jaar geleden vast ook al zo. ;)

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie
  • 0

Als het wel waarde heeft, waarom zou je het dan niet in je boekhouding zetten?

Of andersom: waarom wel?

 

 

Waarom drijf je een administratie? Weten wat de stand van zaken is.

Of het nou puur voor jezelf is, eventuele kopers, de belastingdienst (zal waarschijnlijk minder van belang zijn), financiers of aandeelhouders.. Je wilt toch weten hoe je ervoor staat.

Data-driven is nu al bijna niet meer weg te denken (al is het wat gehypte term). Er zijn ook steeds meer bedrijven die 100% vd omzet uit de verkoop van data halen. Zou je niet ergens die waarde terug willen zien?

 

Aangezien data vaak prima te verkopen is, is het ook anders dan goodwill, wat meestal niet echt te verplaatsen is en dus los verkoopbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Waarom drijf je een administratie? Weten wat de stand van zaken is.

Of het nou puur voor jezelf is, eventuele kopers, de belastingdienst (zal waarschijnlijk minder van belang zijn), financiers of aandeelhouders.. Je wilt toch weten hoe je ervoor staat.

Juist daarom heeft het geen enkele zin om zaken zonder objectieve waarderingsgrondslag te activeren. Een zelf verzonnen getal laat juist niemand weten hoe het ervoor staat. Het is een slag in de lucht die een schijnzekerheid geeft. Dan kunnen we het activeren van zelfgekweekte goodwill ook wel op de balans gaan zetten. Of mijn netwerk. Of mijn creativiteit. Enzovoorts... allemaal waardevolle bedrijfsmiddelen, maar niet objectief te waarderen.

 

Er zijn ook steeds meer bedrijven die 100% vd omzet uit de verkoop van data halen. Zou je niet ergens die waarde terug willen zien?

En zijn nog veel meer bedrijven die 100% van de omzet halen uit de kennis en vaardigheden van hun medewerkers, maar die kennis en vaardigheden staan ook niet in de boekhouding. Als je dat zou willen proberen (los van wetten die in de weg staan), zou je dat ontzettend veel werk opleveren om er een onderbouwde schatting van te maken, maar het levert je niets op. Eventuele kopers, de belastingdienst, financiers of aandeelhouders zullen daar toch hun eigen rekenregels op los willen laten.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.