• 0

freelancer en pensioen?

het wordt zo onderhand eens tijd dat ik als freelancer ga nadenken over een pensioenvoorziening. in mijn branch (de rock 'n' roll) een vrij nieuwe gedachte, aangezien tot voor kort toch niemand oud werd ;)

 

momenteel factureer ik een deel van mijn klanten direct en maak zo gebruik van ondernemersvoordeeltjes als de kor. een ander deel van mijn omzet laat ik verlonen door een payrollbedrijf zodat ik via hen zw, ww en wao kan genieten mocht dat nodig zijn.

 

nu heb ik verschillende mogelijkheden qua pensioen:

 

ik kan via mijn payrollbedrijf een pensioen afsluiten, zij hebben hiervoor een deal met een verzekeraar. zeker geen ongunstige tarieven, want collectief. zelfs als ik stop met payroll kan ik het pensioen blijven houden en lekker premie door blijven betalen.

 

een andere optie is maandelijks een bedrag wegzetten. vergt structuur, maar is ook flexibeler in krappe tijden. ook kan ik zelf bepalen hoe ik het gunstigst mijn centjes kan vermeerderen.

 

nog een optie is de opbrengsten van spaarloon (bij payroll kan dat) of bijvoorbeeld het sparen bij de fiscus (kor, heffingskortingen) meteen door te sluizen naar een spaarpotje. merk je niets van, en is ook flexibel. het direct doorinvesteren in staatsobligaties is dan een gemakkelijke manier van steady rente inkomsten.

 

de laatste twee hebben natuurlijk het risico dat het geld op is voor ik dood ben :)

 

hoe hebben jullie dit geregeld? beleggingsfondsen? spaarrekeningen? een eigen huis wat je rond je 65e hoopt te verkopen en zo pensioen te scoren? of iets compleet anders?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap je constructie niet helemaal; Heb je nou een eigen bedrijf of ben je in loondienst bij het payroll bedrijf?

 

Als echte ondernemer kun je nml ook gebruik maken van de FOR om geld weg te zetten via een verzekeraar bijvoorbeeld voor je oudedagsvoorziening.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hallo je pensioen is zeker heel belangrijk. Zelf ben ik sinds kort ook bezig met mijn eigen bedrijf, die de administratie voor Freelancers/bedrijfjes verwerkt.

Freelance Booking is tevens een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met een financieel aviesbureau die bedrijven en personen adviseerd op het gebied van de pensioen, zorg en inkomensvoorzieningen. Dit tegen scherpe tarieven. Je betaald alleen de tijd dat ze samen met jouw alles doornemen. Tevens zoeken ze de beste en betaalbare oplossing voor je.

 

Mocht je geïnteresserd zijn stuur dan een mail naar m.hardholt@hetnet.nl

ik zal ze dan in kontakt brengen meet je. Vermeld wel even je telefoonnummer in je mail.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michel Hardholt

Freelance Booking

 

MHAR

Link naar reactie
  • 0

het wordt zo onderhand eens tijd dat ik als freelancer ga nadenken over een pensioenvoorziening. in mijn branch (de rock 'n' roll) een vrij nieuwe gedachte, aangezien tot voor kort toch niemand oud werd ;)

hoe hebben jullie dit geregeld? beleggingsfondsen? spaarrekeningen? een eigen huis wat je rond je 65e hoopt te verkopen en zo pensioen te scoren? of iets compleet anders?

 

In principe de volgende mogelijkheden:

- volledig in eigen beheer. Voordeel: maximale eigen invloed. Nadeel: kost reatief meer tijd/energie. Minder vrijstelling. Als eenmanszaak of VOF kun je de FOR gebruiken (12% van je winst, max 10.800 EUR). FOR is een belastingschuld, je stelt het betalen van belasting uit.

- elk jaar de beste/goedkoopste koopsompolis uitzoeken. Voordeel: elk jaar de goedkoopste. Nadeel: mogelijk rond je 65e erg veel koopsommen van verschillende verzekeraars. Mogelijk meer geld kwijt aan koopsommen ivm reclamekosten die verzekeraars moeten maken.

- 1x pensioenverzekering afsluiten. Voordeel: 1x uitzoeken, vermoedelijk minder kosten dan elk jaar een koopsompolis. Per jaar kun je zelf bepalen hoeveel je wilt storten.

 

Bij de 2e en 3e mogelijkheid geldt een fiscale vrijstelling van 17% per jaar van (winst min AOW franchise). Kan dus meer zijn dan een FOR bedrag.

 

Ik heb zelf mogelijkheid 3 onderzocht. Dat zou me 12% aan kosten opleveren, dwz van elke 100 EUR inleg wordt er 88 EUR belegd. Rest gaat naar verzekeraar (kosten beleggen + marge verzekeraar).

 

Ik heb ervoor gekozen het zelf te doen :P

 

Als ik nog eens tijd overheb begin ik een verzekeringsmaatschappij ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

- volledig in eigen beheer. Voordeel: maximale eigen invloed. Nadeel: kost reatief meer tijd/energie. Minder vrijstelling. Als eenmanszaak of VOF kun je de FOR gebruiken (12% van je winst, max 10.800 EUR). FOR is een belastingschuld, je stelt het betalen van belasting uit.

 

Werkt dit ook hetzelfde in een Persooonlijk Holding (BV)?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.