• 0

Eindbalans gesloten eenmanszaak

Hoi allemaal! Ik heb op 1 april 2016 een eenmanszaak geopend en gesloten op 31 december.

Ik heb 2x voorraad ingekocht in die tijd en die voorraad was op 15 december helemaal op.

Ik heb geen schulden, ik heb nergens in geïnvesteerd.

Het enigste dat ik heb is netto verlies.

Alle inkomen en uitgaven heb ik netjes bijgehouden in excel maar en ik heb een werkend overzicht van alle winsten en verliezen.

Maar wat ik niet heb en wat ik nu al maanden aan het onderzoeken ben met google en geprobeerd via een boekhouder maar wat nog steeds totaal onduidelijk voor mij is is de balans.

Zouden jullie mij willen uitleggen hoe ik dit nu samen stel.

 

Dit zullen de gegevens zijn die ik dan heb (voorbeeld):

 

Netto omzet: 4700

Inkoopwaarde: 5000

Bruto verlies: -300

 

Kosten: -5000

 

Netto verlies: -5300

 

Ik heb in april 6000 geïnvesteerd in mijn eenmanszaak (voorraad en kosten van betaald)

Ook heb ik 2x omzet btw gedaan en ik kreeg 250 terug ipv te betalen.

 

Hoe gaat een volledige balans er voor mij uitzien?

En kun je daaronder uitleggen hoe je dit hebt berekend.

Zou je ook willen laten zien welke andere mogelijke bedragen er bij hadden kunnen staan zodat ik gewoon begrijp hoe het werkt en kan kijken of ik iets heb gemist.

 

Ik ben u bijzonder dankbaar alvast.

 

Ayudha.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zie het verlies met 2042 kleiner worden hoor.... Maar door de zelfstandige aftrek per saldo uiteraard wel groter. Dat is ook juist. Overiens veranderd de mkb-winstvrijstelling natuurlijk weer als je het andere bedrijf toevoegt.

 

Verder vind ik het vreemd dat een boekhouder niet kon helpen omdat je met Amerika te maken hebt. Dan zou ik toch een andere boekhouder genomen hebben.

 

Je geeft aan alles netjes in Excel te hebben bijgehouden. Als je dat volledig gedaan had dan was daar een balans uitgekomen. Maar als er echt helemaal niks meer is. Geen inventaris geen voorraad geen btw vordering geen zakelijk banksaldo enz. Dan is het een makkelijke balans. Namelijk alles 0.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk. Ik keek naar de verkeerde cijfers...

Hier wat info over die mkb-winstaftrek.

 

Uitgangspunt voor die hoge aftrek (startersaftrek+zelfstandigenaftrek) is wel dat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Die grote ondernemersaftrek wil je aftrekken van je inkomen uit werk. Je schrijft dat je je onderneming begin 2016 hebt geopend, alle voorraad is onder kostprijs verkocht en op 31-dec heb je de onderneming gesloten. Voldoe je wel aan deze voorwaarden voor aftrek? Is je onderneming wel een bron van inkomsten?

Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

Wanneer je inkomen uit loon hebt en geringe inkomsten uit je onderneming, dan lijkt dit voor de belastingdienst soms reden voor nadere vragen. Er kan dan bv. gevraagd worden naar je adminstratie en evt. onderbouwing van je uren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb echt alles hier behalve een balans.

En ik ben door de belastingdienst als ondernemer aangemeld eb dit duidelijk nog nagevraagd bij ze.

 

Ik vroeg me met af als ik -5300 verlies heb is dan mijn banksaldo op de balans 0 of -5300?

En is dan mijn eigen vermogen aan de andere kant 0 omdat ik niets bezit en ook geen schulden heb of is het nu -5300 omdat?

 

Ik snap echt die hele balans niet. Winst en verlies tekening prachtig ding maar dot!

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een kloppende balans moet je vanaf je beginbalans (bij een nieuwe onderneming aan beide zijden 0) alle zakelijke mutaties boeken. Voordat je kan inkopen moet je eerst geld inbrengen, dus dat is je eerste boeking. Daarna krijg je de betalingen voor in- en verkopen plus overige kosten. Dan nog wat boekingen mbt. btw., etc. Uiteindelijk dus geen negatief e.v., maar om precies op nul uit te komen zul je wel iets naar prive boeken.

 

Misschien kun je beter een boekhouder zoeken die wel je balans kan maken? Je kunt ook proberen in een boekhoudprogramma alle boekingen in te voeren of het wellicht op andere wijze het zelf leren en doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me met af als ik -5300 verlies heb is dan mijn banksaldo op de balans 0 of -5300?

En is dan mijn eigen vermogen aan de andere kant 0 omdat ik niets bezit en ook geen schulden heb of is het nu -5300 omdat?

 

Nogmaals: ;) "u vraagt wij draaien" (geheel kosteloos omdat het weekend is ;D)

 

Op basis van jou inkoop en verkoopcijfers uit jouw openingspost en de schermafbeelding (zonder rekening gehouden met eventuele btw omdat daar geen exacte gegevens van zijn.

 

Activa en Passiva allebei 0 en het verlies trek je in je aangifte af.

 

* heb je gebruik gemaakt van de Kor dan zou je dat bij de winst op moeten tellen (in jouw geval wordt het verlies dan minder)

 

* Weet je zeker dat je de ondernemersaftrek hard kan maken? (24k inkomsten uit loondienst lijkt mij ongeveer een fulltime baan en in dat geval zal de BD zeker vragen stellen over die 1225 uur)

ayudha_def.pdf

Link naar reactie
  • 0

@henkh: dank je!

Ik heb even een foto geupload, zo ziet mijn (engelse) balans eruit, zou het zo kloppen?

Moet ik daar geen voorbelasting (positief in mijn geval) noteren?

 

Bij de BD heb ik de Zelfstandigenaftrek, Startersaftrek en de 14% MKB.

Die KOR heb ik niet gezien op de aangifte software van de BD, jij wel?

Eigenlijk kom ik daar wel voor in aanmerking want ik voldoe aan die voorwaarden op dit moment, maar ik heb in januari of december nog met de BD gesproken over Ontheffing administratieve verplichtingen en toen zeiden zij mij nee u moet dit gewoon blijven doen. Dus dan kom geldt die KOR ook niet want dat vroeg ik volgens mij nog, alhoewel ik dat laatste niet helemaal zeker meer weet.

Is KOR niet een keuze van mijn kant? of kunnen hun bij de BD zeggen u moet daar gebruik van maken?

 

Die uren kan ik ze zo laten zien in week 33 zat ik er al aan. Ik werkte 40 uur in de week toen en nog eens ong 40 thuis, smorgens vroeg en savonds laat en in het weekend wel 20 uur in 2 dagen.

 

 

 

@mmint: Zou je mij kunnen uitleggen of heb je misschien een site waar ik kan leren/begrijpen hoe je nu waar alle data vind die in een balans moet?

- Wat mis ik nog in mijn balans (zie foto)?

- wat moet eruit of verplaatst worden?

balans.thumb.png.e5c30e96a177e690bdeb0679fb1da5cc.png

Link naar reactie
  • 0
Die KOR heb ik niet gezien op de aangifte software van de BD, jij wel?

Eigenlijk kom ik daar wel voor in aanmerking want ik voldoe aan die voorwaarden op dit moment, maar ik heb in januari of december nog met de BD gesproken over Ontheffing administratieve verplichtingen en toen zeiden zij mij nee u moet dit gewoon blijven doen. Dus dan kom geldt die KOR ook niet want dat vroeg ik volgens mij nog, alhoewel ik dat laatste niet helemaal zeker meer weet.

Is KOR niet een keuze van mijn kant? of kunnen hun bij de BD zeggen u moet daar gebruik van maken?

 

kor mag je toepassen als je aan de voorwaarden voldoet, bij mijn weten is het geen verplichting maar wellicht dat de echte deskundigen dat kunnen beantwoorden.

 

Als je aan de voorwaarden voldoet en het niet toepast laat je geld liggen, alleen moet je de kor weer optellen bij je winst (cq. in mindering brengen op je verlies)

 

In de aangifte software voor de IB kan je de kor niet apart vermelden. kor pas je toe bij de aangifte btw.

Link naar reactie
  • 0

En heb je al bedacht hoe je wanneer het zover komt gaat aantonen dat je onderneming een bron van inkomen is? Naast het urencriterium is dat een belangrijke voorwaarde voor de zelfstandigenaftrek.

 

De belastingdienst wil natuurlijk voorkomen dat iedereen met een werknemers-inkomen een flinke aftrekpost krijgt door eventjes een onderneming te starten zonder daar voldoende inkomen uit te halen. In mijn omgeving heb ik iemand wiens inkomen grotendeels niet uit ondernemen komt en die het niet gelukt is om in de eerste jaren (met verlies) de ondernemingsaftrek te krijgen.

Uiteraard vooraf wel als ondernemer door de belastingdienst gezien, maar achteraf (drie jaar later) toch controle en niet goedgekeurd. Hoop gedoe natuurlijk want er moest ineens een hoop geld worden terugbetaald.

 

Het is vrij bekend dat de belastingdienst zoekt naar zogenaamde windhappers. (Ondernemers die van de lucht lijken te leven). Volgens mij heeft de belastingdienst een signaleringssysteem waardoor je op extra aandacht kan rekenen indien je je ondernemersaftrek gebruikt om de belasting op een andersoortig inkomen te verlagen. Het kan dus zomaar zijn dat je een paar jaar niets hoort en dan ineens gevraagd wordt om een nadere toelichting.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk!

Een bron van inkomen: kan zowel negatief als positief zijn. Bij mij was het helaas negatief.

 

Of.. Lekker bij de hand. Inkomen betekend dat wat er In Komt. Als ze zeggen NEE bij u komt er niets binnen maar gaat het eruit, dan zeg ik, kunt u mij dan doorverwijzen naar het formulier Uitgaven belasting? (ipv Inkomsten belasting formulier) Want ik moet blijkbaar een ander formulier hebben.

 

Dan zeggen hun uiteraard NEE die bestaat niet. Dan zeg ik, nou loop dan niet zo te zeiken en keer mij dat bedrag uit of sluit de hele zaak en ik doe ook nooit meer aan-gifte (vrijwillig geven) bij jullie eenzijdige legale criminele organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Aha, op die manier. Hopelijk denkt de belastingdienst er ook zo over!

 

(Maar dat waag ik te betwijfelen, zie onderstaande quote van de BD en ook mijn eerdere reactie....)

Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Hier wat info over die mkb-winstaftrek.

 

Uitgangspunt voor die hoge aftrek (startersaftrek+zelfstandigenaftrek) is wel dat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Die grote ondernemersaftrek wil je aftrekken van je inkomen uit werk. Je schrijft dat je je onderneming begin 2016 hebt geopend, alle voorraad is onder kostprijs verkocht en op 31-dec heb je de onderneming gesloten. Voldoe je wel aan deze voorwaarden voor aftrek? Is je onderneming wel een bron van inkomsten?

Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

Wanneer je inkomen uit loon hebt en geringe inkomsten uit je onderneming, dan lijkt dit voor de belastingdienst soms reden voor nadere vragen. Er kan dan bv. gevraagd worden naar je adminstratie en evt. onderbouwing van je uren.

 

... Dan zeggen hun uiteraard NEE die bestaat niet. Dan zeg ik, nou loop dan niet zo te zeiken en keer mij dat bedrag uit of sluit de hele zaak en ik doe ook nooit meer aan-gifte (vrijwillig geven) bij jullie eenzijdige legale criminele organisatie.

Goed zo! Een beetje ondernemer laat zich natuurlijk niet zo snel uit het veld slaan. Succes bij de rechter...

 

Link naar reactie
  • 0

Oh oh oh ze zijn echt duidelijk bij de BD: "is het niet AANNEMELIJK" ...

 

 

Definitie van Winst: bedrag dat je overhoudt na aftrek van de kosten.

Dit zegt dus absoluut niets over dat je een positief bedrag moet overhouden.

 

Nog zoiets:

"Wij letten bijvoorbeeld op:

 

Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?

Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming."

 

Vertaald:

"Maakt u winst" = Houd u een bedrag over na de aftrek van de kosten.

Antwoord = ja, -5...

Als u alleen een heel kleine winst hebt" = Als u alleen een heel klein beetje OVERHOUD na het aftrekken van u kosten.

Antwoord = nee, ik houd heel veel over, het is alleen een negatief getal.

 

 

Ja kan het ook anders bekijken!!

Je hebt 10.000 netto winst, je krijgt die 9000 aftrek, dan betaal je maar over 1000 belasting.

Dan krijg je eigenlijk iets van 3000 van de BD want dit bespaar je aan belastingen.

 

Waarom zou ik dat dan niet mogen krijgen als ik in de min sta?

Zie: -5000, 9000 aftrek = ik ontvang 3000 cash van hun.

 

Zou een beetje partijdig zijn als je iemand die heel veel winst maakt zomaar 3000 euro gaf en iemand die veel verlies maakt niet.

 

 

Iets met vriendjes politiek?

Link naar reactie
  • 0

...

Definitie van Winst: bedrag dat je overhoudt na aftrek van de kosten.

Dit zegt dus absoluut niets over dat je een positief bedrag moet overhouden.

...

Iets met vriendjes politiek?

Negatieve winst? Bestaat dat? Volgens mij heet het dan verlies. Krijg je 5000 euro maar geef je er 10.000 uit, dan hou je niet veel over. Je komt tekort...

 

Vriendjes politiek? Met belastinggeld moeten ze zuinig zijn. Er moeten onder andere bijstandsuitkeringen voor mensen met een negatieve cashflow van worden betaald. Ik kan me zo voorstellen dat die ondernemersaftrek vooral bedoeld is als stimulans voor ondernemers die het zonder overig inkomen moeten stellen en die dan voldoende winst maken om niet van een uitkering afhankelijk te zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

ja zo zou het moeten heten ja, maar de definitie is waarheid en aannames niet.

dus eigenlijk doet de belastingdienst iets fout en zouden ze ook een verlies aangifte moeten produceren, dat zou je ten minste doen als je echt om ondernemers (of überhaupt om mensen) geeft.

Zal de belastingdienst ook aangifte bij zichzelf doen denk je? (zij maken immers een hoop omzet per jaar aan ondernemers en burgers met een BSN nummer (burgers slaven nummer)

Link naar reactie
  • 0

Zal de belastingdienst ook aangifte bij zichzelf doen denk je? (zij maken immers een hoop omzet per jaar aan ondernemers en burgers...

Zou zomaar kunnen. Er zijn wel gekkere dingen gebeurd, zoals dat de belastingdienst zichzelf een boete moest opleggen. Ik neem aan dat ze in ieder geval loonaangifte doen voor de eigen werknemers.

 

Maar je kan natuurlijk gewoon je aangifte indienen en zien wat er van komt. De belastingdienst heeft in het verleden behoorlijk moeten bezuinigen op personeel en er glipt nog wel eens wat door. Het is niet voor niets dat mijn kennis pas na jaren te horen kreeg dat alle aftrek weer moest worden ingeleverd. En helaas dan natuurlijk geen jaren de tijd krijgen om het weer terug te betalen...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.