• 0

Inkomstenbelasting online verdiensten

Hallo,

 

Sinds vorig jaar heb ik een aantal websites met advertenties & digitale producten die ik verkoop (weliswaar via een platform op internet). De verkoop regel ik niet zelf.

 

Deze inkomsten zijn opgelopen door het jaar heen tot gemiddeld 400 euro per maand. Echter profileer ik mezelf niet als een klassieke ondernemer. Ik vind het leuk om te hobbyen en verschillende projecten uit te voeren in mijn vrije tijd.

 

Nu ben ik aan het kijken wat belasting-technisch het meest interessante is in mijn situatie. Het lijkt erop dat ik mijn inkomsten (-uitgaven) kan opgeven onder "Inkomsten uit overig werk". Dit zal neerkomen op meer dan 1200+ euro belasting (uitgaand van 36.55% box1). Is er geen voordeligere manier?

 

Mijn vraag concreet: Wat is belastingdienst-wise de beste oplossing in mijn situatie? Ik vind 1200+ euro een aanzienlijk hoog bedrag voor wat hobby projecten. Mocht je meer informatie nodig hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste pumpndump,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Nu ben ik aan het kijken wat belasting-technisch het meest interessante is in mijn situatie. Het lijkt erop dat ik mijn inkomsten (-uitgaven) kan opgeven onder "Inkomsten uit overig werk". Dit zal neerkomen op meer dan 1200+ euro belasting (uitgaand van 36.55% box1). Is er geen voordeligere manier?

In principe niet. Het zijn inkomsten waarover je belasting mag betalen. Dat kun je doen als overige inkomsten, als winst uit onderneming of (nog wat verder weg) via vennootschapsbelasting en loonheffing. Mogelijk kun je nog gebruik maken van MKB-winstvrijstelling maar voor ondernemersaftrek haal je zo te lezen het urencriterium niet.

 

Mijn vraag concreet: Wat is belastingdienst-wise de beste oplossing in mijn situatie? Ik vind 1200+ euro een aanzienlijk hoog bedrag voor wat hobby projecten.

Omdenken: 400 euro per maand is ook een aanzienlijk hoog bedrag voor wat hobby projecten. Hobby of niet, deze inkomsten moet je hoe dan ook opgeven. Dat kan als resultaatgenieter, maar mogelijk kwalificeer je als ondernemer; zie Uw activiteiten op internet: hobby of onderneming? Lees ook het Handboek Ondernemen eens.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor uw snelle reactie!

 

Ik denk dat het een logische stap is wanneer ik mij dit jaar als ondernemer registreer, met het oog op de toekomst. De aangiftes van 2016 lijken mij beter passend onder "Inkomsten uit overig werk", omdat ik toen nog geen onderneming had. Dit ga ik even verder uitpuzzelen.

 

Zijn er nog andere ondernemersvoordelen waar ik eventueel van kan profiteren? Of biedt het eigenlijk geen voordelen ten opzichte van 'resultaatgenieter' in mijn situatie?

Link naar reactie
  • 0

...of ondernemersnadelen...

wat te denken van de verplichting btw te moeten afdragen? Met zo'n € 5000 per jaar zit je hier toch wel snel aan te denken.

Maar geen nood: je valt met dat bedrag dan wel weer onder de KOR. je hoeft dan geen btw af te dragen uiteindelijk, maar je moet wel btw-aangifte doen.

Als je dan toch eenmaal ondernemer bent (moet zijn) voor de btw, dan is er vervolgens weinig meer op tegen om ook even die MKB-winstvrijstelling mee te pakken.

€ 5000 * 0.14 * 0.4 = € 280,-

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie!

Maar geen nood: je valt met dat bedrag dan wel weer onder de KOR. je hoeft dan geen btw af te dragen uiteindelijk, maar je moet wel btw-aangifte doen.

Dit klinkt interessant. Ik zag echter onder de voorwaarden staan "U hebt een eenmanszaak of uw onderneming is een samenwerkingsverband van natuurlijke personen, zoals een maatschap of een vennootschap onder firma.". Geen idee of ik aan deze voorwaarde voldoe in mijn situatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.