• 0

Ondernemer - resultaat uit overige werkzaamheden

Waarde forumleden. Na zoekwerk op de belastingdienst site en google, bellen met de Belastingdienst kom ik er nog niet helemaal uit, zoek ik graag wat duidelijkheid, vandaar mijn bericht op dit nuttige forum. Ik hoop dat jullie mij nog iets meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

 

De situatie; ik ben al enkele jaren in loondienst, 32 uur per week. Daarnaast ben ik sinds oktober vorig jaar een bedrijfje gestart met een vriend (VOF). Daarover ben ik BTW plichtig, eerste afdracht in Q4 2016 gehad. Verlies in de laatste maanden van 2016 (tussen de 300 en 500 euro), waarschijnlijk winst in 2017 (tussen de 3000 - 6000). Kortom, kleine bedragen.

 

Nou was ik met mijn persoonlijke IB aangifte bezig en komt daarbij de vraag; ben je ondernemer volgens de belastingdienst. Ondernemerscheck gedaan; "waarschijnlijk geen ondernemer", toch maar even de Belastingtelefoon gebeld. Die geeft hetzelfde aan maar tegelijkertijd dat ik het zelf mag weten. Op de site van belastingdienst worden talloze voorbeelden genoemd voor aangifte in Resultaat uit Overige Werkzaamheden, maar het hebben van een VOF met bedragen staat daar niet tussen.

 

Vandaar mijn vraag: Wat is handig om aan te geven voor wat betreft de VOF. Resultaat uit overige werkzaamheden of als ondernemer? We komen niet in aanmerking voor de ondernemersaftrek omdat we lang niet voldoen aan het urencriterium. En zoja; is de winst/verlies die je maakt over 2016 gedeeld door 2 gewoon het bedrag wat je aangeeft?

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

50/50. Dus dat gaan we in principe ook doen.

 

Ben meer benieuwd naar op welke manier. Ik heb net bij de aangifte IB een negatief bedrag in proberen te voeren bij resultaat overige werkzaamheden, maar dat lukt dus niet. Dan zou ik eventueel met aftrekposten moeten werken. Dus; 2016 omzet: 0, investering: 600 vul je in als inkomsten overige werkzaamheden; 0, aftrekposten; 600? Zoiets?

Link naar reactie
  • 0

Het runnen van een kleine VOF is helemaal niet zo vervelend hoor.

Bij ROW komt het bij je inkomsten op, en als je het (volgend jaar dan) als winst aangeeft dan

mag je in ieder geval nog 14% mkb-winstvrijstelling aftrekken van de winst.

De kosten kun je doorschuiven naar volgend jaar.

enige nadeel is wat meer werk bij de belastingaangifte

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord. Ik vind het runnen ook niet vervelend, ik ontdek alleen wat vragen bij het doen van de persoonlijke aangifte IB ;)

 

Jij zegt hier dus; het verlies in 2016 aangeven als resultaat overige werkzaamheden voor 2016? In dit geval hebben we in 2016 verlies gedraaid. Hoe geef ik dat aan? Of mag ik alle kosten doorschuiven naar 2017?

Link naar reactie
  • 0

Als je spreekt over verliezen heb je dus kosten gemaakt.

Om welk type kosten ging het? Ik stel me zo voor dat je dingen hebt aangeschaft.

Als dat voor jullie vrij geringe onderneming toch een echte investering is, ik noem een computer, een printer, inventaris, dat duidelijk langer meegaat dan een jaar, mag je het op de balans zetten.

zo druk je het verlies in 2016, waar je toch niks mee kunt, en als je in 2017 af mag schrijven druk je daarmee de winst.

Kosten als loon of huur kun je niet op die manier 'doorschuiven'.

 

Maar heb je keuzevrijheid? Je hebt al een vof voor de btw lezen we. Wat vond de inspecteur (van de BD) ervan?

 

Mocht je kunnen kiezen, of daarop aansturen, de mkb-winstvrijstelling is 14%, over € 6000 ongeveer

6000*0.14*0.4 = € 336.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.