• 0

nieuwe telefoon zakelijke kosten

Ik wil binnenkort een nieuwe smartphone aanschaffen. En nu vraag ik me af of ik die aanschaf als zakelijke kosten kan bestempelen?

 

Op dit moment verwerk ik geen telefoonkosten in mijn boekhouding. dit vanwege het feit dat ik mijn telefoon voor circa 1/3 deel zakelijk gebruik. En de abonnementskosten zijn op jaarbasis 150 EUro (incl BTW). Hetgeen betekent dat ik circa 50 Euro als zakelijke kosten zou kunnen boeken. Omdat dit een relatief laag bedrag is icm de soms wat complexe regels heb ik dit altijd maar achterwege gelaten.

 

Omdat de aanschaf van een smartphone wat duurder is, dacht ik laat ik toch eens kijken of ik die dan zakelijk kan aanschaffen. Op de website van de belastingdienst lees ik enkel dat ik de BTW dan naar rato van prive/zakelijk gebruik mag terug vragen (ofwel 1/3 deel in mijn geval). En interpreteer ik het juist dat ik (net als bij de abonnementskosten) slechts 1/3 deel van de aanschaf als zakelijke kosten mag aanmerken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je hebt te maken met het abonnement, de gesprekskosten en het apparaat. De abonnementen met betrekking tot aansluiting in de woning zijn zakelijk niet aftrekbaar (met als mogelijke uitzondering een tweede, aparte, zakelijke aansluiting). Zakelijke gesprekskosten zijn 100% aftrekbaar.

 

Wat er precies wordt bedoeld met een 'aansluiting in de woning' snap ik niet helemaal, maar ik vermoed dat die omschrijving nog stamt uit de tijd dat de PTT de enige aanbieder was, dat je daar een telefoonabonnement afnam en dat je van hen een toestel in bruikleen kreeg.

 

Een mobiele telefoon lijkt me daar niet onder te vallen, want die sluit je niet aan, en als je hem aansluit, is het op een zendmast die buiten de woning staat.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.