• 0

inkomsten uit overig werk of starten?

k heb sinds 3 jaar een natuurgeneeskundige praktijk. In 2014 had ik een verlies (3500), wat ik heb opgegeven bij werk uit overige werkzaamheden (minder omzet dan kosten). Het tweede jaar 2015 had is een resultaat wat op 0 uitkwam. Ik kon daarbij iets van het verlies/tekort van 2014 verrekenen. 2016 begint alles een beetje beter te lopen (conform verwachting). Ik kan in 2016 dus het oude verlies van 2014 helemaal verrekenen en nu heb ik een eindresultaat van 3000 euro.

Ik kom in aanmerking voor een verlaagd urencriterium als ik me nu ga melden als ondernemer. Bij het verlaagde urencriterium mag ik 12.000 aftrekken bij het eerste jaar. Ik zou nu 3000 kunnen aftrekken, dan mag ik dat niet meenemen naar volgende jaren (dat is geloof ik anders dan bij de gewone startersaftrek).

Wat is het advies? 3000 euro nog als inkomsten uit overig werk opgeven of toch de startersaftrek en beginnen als "echte"ondernemer? Ik verwacht in 2017 wel een hoger resultaat, wat dichter bij of over de 12.000 euro zal zijn.

Ik denk dat ik nog wacht met starten tot 2017 en dan dus gewoon belasting betaal over mijn bescheiden resultaat.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Agnesz, allereerst welkom op Higherlevel!

 

De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is inderdaad gemaximeerd tot de winst in het jaar van toepassing en kent geen voor- of achterwaartse verliesverrekening of verrekening met overige inkomsten

 

Gelet op de te verwachten inkomsten in 2017 is het daarom inderdaad verstandiger om de startersaftrek niet over 2016 maar over 2017 toe te passen. Je hebt daar ook nog wel even de tijd voor: je kunt de startersaftrek eenmalig toepassen in de eerste 5 jaar van je ondernemerschap.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Norbert!

Als je binnen 5 jaar gebruik gaat maken van de startersregeling dan mag je daar vervolgens toch 3 jaar gebruik van maken?

 

Ja en nee, mijn eerdere antwoord was onvolledig. Je mag inderdaad 3 jaar van de startersregeling gebruik maken, maar dat is maar 1 x € 12.000,-, en vervolgens nog 1 x € 8.000,- en 1 x € 4.000,-

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.