• 0

WAO en startersaftrek

Hoewel ik nog niet zover ben dat ik startersaftrek kan opvoeren heb ik een vraag: Is de 12.000 euro die je mag aftrekken als starter (verminderd urencriterium) wel of niet inkomsten voor de WAO ? Ik denk wel dat gewoon netto-inkomsten zijn. Er wordt alleen geen/minder belasting over geheven.

Klopt het dat UWV gewoon direct met de Belastingdienst dit soort zaken kortsluit? Of moet is dit nog melden bij UWV-WAO?

Ik heb van een UWV-medewerker begrepen (toen ik in 2013 mijn bedrijf startte met hele kleine aantallen en 0-resultaat) dat als mijn bedrijf meer gaat opbrengen UWV dan zelf de jaaropgavecijfers controleert bij de belastingdienst en bekijkt wat de gevolgen voor mijn uitkering zijn.

Ik verwacht pas in 2018 gebruik te maken van de startersaftrek (over 2017). Over 2016 heb ik een resultaat van 3000 euro wat ik waarschijnlijk gewoon als inkomsten overige werkzaamheden verwerk op mij IB-formulier. Dit heeft denk ik geen gevolgen voor mijn uitkering van UWV. Zij zien dit toch via de Belastingdienst?

Wie kan mij duidelijk maken hoe het zit met deeltijd WAO en startend eigen bedrijf?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Agnesz,

 

Ontvang je een WAO-uitkering en ben je daarnaast werkzaam als zelfstandige? Dan kijken wij naar de aangifte die je doet bij de Belastingdienst. Deze ontvangen wij van de Belastingdienst. Voor de berekening van de WAO staat de aangifte centraal. Als blijkt dat dat er sprake is van aftrek, dan zullen wij daar rekening mee houden.

 

Verder doe je er altijd verstandig aan om wijzigingen met betrekking tot je inkomen aan UWV door te geven. Dit kun je doen via het digitale wijzigingsformulier op onze website, zie hier.

 

Met vriendelijke groet,

 

Erik

UWV Webcareteam

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.