• 0

Inkomsten Belastingaangifte 2016 part time ondernemer

Ik begon 2016 als een full-time werknemer, dit veranderde laat in het jaar in part-time zodat ik mijn eigen onderneming kon opzetten. Vanaf 13-11-16 was ik dan ook officieel ingeschreven bij de KVK.

 

In 2016 heb ik slechts 1 opdracht gehad. Dit leverde mij een 655 euro op. De 21% (138 euro) belasting heb ik betaald tijdens de BTW aangifte 2 maanden geleden.

 

Nu is de belastingaangifte aan de beurt, maar ik kom er simpelweg niet uit. (en dat terwijl ik maar heel weinig gegevens heb om in te vullen.) Ik zet het even op een rijtje:

 

MIJN BEDRIJF:

 

Inkomsten

---------------------

1 website verkocht - 655 euro

 

 

Totaal = 655 euro

 

----------

KOSTEN

---------------------

Inschrijving KVK - 65 euro

Webhosting - 8.46 euro

 

Totaal = 73.46

----------

 

Om websites te maken, maak ik gebruik van mijn prive computer met een huidige waarde van +/- 800 euro. Waar kan ik deze waarde vermelden bij de belastingaangifte?

 

Moet ik iets doen met de balansen? Waar moet ik de gegevens invullen?

 

Als u mij kan helpen zou dat fijn zijn. Ik wil dit namelijk volgend jaar zelfstandig kunnen. Als het teveel gevraagd is, ook geen probleem natuurlijk.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gert-Jan

 

[aanpassing: titel]

Belastingaangifte.thumb.jpg.bf3667aa9ce661b7781c1cd7349ec07b.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Gert-Jan,

 

In jouw geval kun je voor de BTW gebruik maken van de Kleine ondernemersregeling.

Je krijgt dan de betaalde BTW weer terug.

Die moet je wel weer bij je winst tellen.

Het BTW-bedrag kun je terugvragen met een Suppletie-aangifte.

 

Bij zo'n kleine omzet ben je meestal geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Je doet dan een aangifte als particulier.

Daarbij vul je de opbrengsten en kosten in bij de vraag "Inkomsten uit overig werk".

Dat is veel eenvoudiger dan een aangifte als ondernemer.

Je hoeft dan ook geen balans in te vullen.

 


Je inkomsten zijn € 655 + € 138 = € 793

Je kosten zijn € 65 + € 9 = € 74

 

Met die privécomputer zou ik nu niets doen.

 


Op het scherm "Ondernemingen":

• Kies bij de vraag "Was u ondernemer voor de inkomstenbelasting voor "Nee"

 

Op het scherm "Inkomsten":

• Zet een vinkje bij "Inkomsten uit overig werk"

 

Op het scherm "Inkomsten uit overig werk":

• Vul bij "Inkomsten" een omschrijving in en 793

• Vul bij "Aftrekbare kosten" een omschrijving in en 74

 

Hopelijk kom je hier wat verder mee.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Lex,

 

Ik zit met een vergelijkbare vraag als Gert Jan. Ik ben in 2016 (na drie maanden in vaste loondienst) een eigen bedrijfje gestart, een holding BV met daar onder een werkmaatschappij. Nu is er in de werkmaatschappij geen enkele omzet gekomen afgelopen jaar (wel kosten), maar in de holding heb ik voor een maand advieswerk verricht ongerelateerd aan de werkmaatschappij. Het totaal bedrag is €3250 ex btw (BTW heb ik destijds ook aangegeven en betaald). Gegeven uw antwoord aan Gert Jan, geldt het zelfde voor mij? Moet ik de €3250 bij mijn inkomsten uit loondienst optellen (dus "Inkomsten uit overig werk")?

 

Alvast hartelijk dank voor uw hulp.

 

Vriendelijk groet,

Freek

Link naar reactie
  • 0

Gegeven uw antwoord aan Gert Jan, geldt het zelfde voor mij?

Nee, want je bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting maar BV/DGA

 

Moet ik de €3250 bij mijn inkomsten uit loondienst optellen (dus "Inkomsten uit overig werk")?

Nee, je moet over deze winst vennootschapsbelasting betalen (even er van uitgaande dat je geen DGA salaris en loonbelasting hoeft toe te passen) en dividendheffing in box 2 als je de winst ook uit laat dividenden

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw antwoord! Maar ik heb toch nog een paar vragen. Als ik in december 2016 ben uitbetaald en de totale winst voor dat jaar is 2500 Euro (3250 - 700 kosten). Ben ik dan inmiddels te laat met het aangeven van dividend belasting? Ik las dat er aangifte moet worden gedaan binnen een maand wanneer het "beschikbaar" is gesteld. Als dit het geval is, is het dan niet slimmer om het als " loon" uit te keren?

 

En als ik het als " loon" uit keer dan had ik hem mee moeten nemen bij mijn aangifte voor de inkomstenbelasting denk ik?

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronald,

 

Hartelijk dank voor je aanbod om mee te denken! Kan ik zeer waarderen. Ik woon zelf in Amsterdam, zouden we wellicht ook telefonisch even kunnen sparren?

 

NB: ik zie dat ik nog geen pb kan versturen op dit platform. Mocht je openstaan om te bellen zou je dan je nummer via pb wilen sturen?

 

Vriendelijke groet,

Freek

Link naar reactie
  • 0

Wie is Ronald? Als hij zijn bijdrage hier levert dan kunnen andere er misschien ook van leren.

 

Wat is de keuze dat je bij deze lage omzet voor een BV hebt gekozen?

Wat verwacht je in de toekomst voor winst te maken?

Als je het geld al hebt opgenomen dan zou je het ook even op rekening courant kunnen boeken. Je hoeft dan (nog) geen dividendbelasting te betalen.

Voor de toekomst zal je waarschijnlijk wel een salaris op moeten gaan nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.