• 0

Lening aan horeca-onderneming

Beste Allemaal,

 

We zijn bezig met het opstarten van een horecazaak. Mijn compagnon en ik gaan het nodige storten/verstrekken aan onze Horeca BV. Omdat het een historische plek betreft hebben wij 10 personen gevonden die aan ons €10.000 willen lenen in ruil voor 5% rente in F&B (eten & drinken) per jaar.

 

Omdat wij de zaak graag zonder bank op willen zetten en omdat we zo zeker zijn van 10 ambassadeurs willen wij graag met ze in zee gaan. Het betreft dus een 'zakelijke lening'

 

Ons idee is om hier een aparte knop/post voor in de kassa aan te maken, zodat we jaarlijks uit kunnen draaien dat de geldverstrekker zijn €500,- besteed heeft en dus rente op de verstrekte lening gekregen heeft.

 

Waar ik maar niet achter kom:

1. Mag de Horeca BV de rente betalen in een tegoed? En kan Horeca BV die betaalde rente nog aftrekken?

2. Wat betekent dit voor privé geldverstrekker? Zijn verstrekte lening wordt nog steeds belast in box 3 (vorderingen), hoe moet hij de ontvangen rente boeken, en wordt deze nog belast? Box I?

3. Wat betekent dit voor de zakelijke geldverstrekker(bv)? De bv geeft de rente aan als winst in haar aangifte Vpb en, zet de lening als vordering of lening uitgeleend geld op de balans?

 

Kortom wordt dit als een zakelijke lening gezien, moeten we een melding van bij de belastingdienst maken of kunnen we het zoals bovenstaande uitvoeren?

 

Kunnen jullie me op weg helpen?

 

Alvast bedankt!

 

Groet Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Tom,

 

Om daar een aparte knop voor te maken lijkt me niet makkelijk.

Want het betreft een betaalmethode (variant van contant / pin / thuisbezorgd)

 

Als die ambassadeur geweest is, sla je de omzet netjes op de kassa. Het totaalbedrag ontvang je niet aangezien het rente betreft. In de kassa komt derhalve gelijk een uitgave terecht die als rente geboekt moet worden.

Per saldo is er dan omzet geboekt (eten, drank etc) en kosten (rente) waarbij per saldo het kassaldo niet gewijzigd is.

 

1) Ja dus, zie bovengaand.

2) Box 3 is als vordering belast, de rente wordt niet belast

3) Ja, tegenover de rente-inkomsten staan derhalve de post vertering. Ze verwerken dat in de (beperkt aftrekbare) kosten of als rekening-courant.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.