• 0

Kan in dit geval BTW terug vragen? Aankoop stockvideosite.

Hi, ik wil een aantal foto/videos aanschaffen bij Pond5, een stocksite. Dit bedrijf is gevestigd in Ierland. Op de invoice die ik van ze krijg (in het engels) staat 0% VAT vermeld. Geen BTW natuurlijk.

OP het moment dat er geen BTW % staat vermeld..of dat het VAT 0% is..dan mag ik geen BTW hierover terugvragen toch?

 

 

Als 2e vraag: ik schaf deze foto's aan voor een klant. Ik schiet het voor, en het gaat uiteindelijk om een bedrag van zon 1400 euro. Best veel geld. Ik ga er vanuit dat ik geen BTW kan terugvragen op dit bedrag. Dus ik ga de klant een factuur van 1400 ex BTW sturen. (1694 euro). Want die BTW moet ik afgeven en dan houdt ik 1400 euro over, wat dus wegstreept tegen het bedrag van Pond5.

 

Is dit de juiste manier om iets voor te schieten en door te berekenen naar een klant? Of gaat met dit nog steeds op een of andere manier geld kosten? Niet door de BTW maar maybe door iets anders?

 

alvast bedankt!

 

zie bijlage voor de invoice..

2017-03-03_13_13_30_copy.thumb.jpg.62f98b6702a2a24432ee58fd125306f5.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

ehm..volgens mij niet.. Ik heb daar niets van gehoord of gezien

Is dat een afspraak die je maakt ?

Ook al staat er niets op de factuur, moet je toch btw aangeven. Het gaat hier namelijk om een Europese levering. Wat je doet, is het volgende: je geeft onder het kopje 'intracommunautaire verwerving van diensten' aan hoeveel je aankoop was in euro. Je berekent daar 21% btw over. Die btw moet je eigenlijk afdragen, maar je mag hetzelfde bedrag meteen weer optellen bij 'voorheffing'.

 

Bij Europese, zakelijke aankopen is het dus zo dat je je aankopen wél moet aangeven, maar dat je uiteindelijk niets (extra) hoeft af te dragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.