• 0

Huurovereenkomst Horeca

Dag allemaal!!

 

Ik heb een probleem.

Ik ben van plan om binnenkort met een vennoot een restaurant te beginnen. We hadden een pand op het oog, en de verhuurder heeft besloten dat hij het pand aan ons wil verhuren. Aangezien er meerdere gegadigden voor het pand waren...zijn we uiterst content dat wij in zijn pand mogen.

 

Nu komt het volgende....

Pand was voorheen een winkelruimte.

Nu zit er een horecabestemming op.

Verhuurder verbouwt het pand nu, zodat het voldoet aan alle inrichtingseisen

die nodig zijn om zware horeca te kunnen draaien.

Eind juni moet het klaar zijn. Begin jullie kan ik aan de gang om het pand

te gaan inrichten. Juli en augustus mag ik gratis huren en per 1 september zou ik dan pas huur moeten betalen,

 

Verhuurder wil dolgraag dat ik binnen nu en 10 dagen teken.

Terwijl ik liever nog een mnd wacht, omdat er nog wat financiele dingen zijn die ik en mijn vennoot moeten regelen en ik eigenlijk liever teken als het pand eind juni klaar word opgeleverd.

 

Ik wil het pand dolgraag en de intentie is ook om het pand te huren.

Maar om de huurovereenkomst te tekenen omdat de verhuurder het zo graag snel wil en hij zegt dat er meerdere huurders staan te springen om het pand te mogen huren.....

Hoe kan ik de verhuurder tevreden houden, zodat hij nog een maand wacht...totdat ik alles voor elkaar heb?

 

Is een aanbetaling een optie of intentieverklaring...ik noem maar wat.

 

IK hoop dat u allen mij kan helpen.

 

Thx,

 

Sushi

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al overwogen om te tekenen onder voorbehoud van financiering? Alsdan kun je altijd nog de ontbindende voorwaarde inroepen.

 

Naast een financieringsvoorbehoud adviseer ik ook om een voorbehoud te maken voor wat betreft alle vergunningen. Ook als de vergunningen verleend zijn loop je nog het risico zolang hiertegen nog bezwaar of beroep open staat. Neem derhalve op dat alle noodzakelijke vergunningen formele rechtskracht verkregen dienen te hebben.

 

Voor iedere onzekere situatie zou je in beginsel een ontbindende voorwaarde op kunnen nemen.

 

Een aanbetaling raad ik af.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Ik sluit mij volledig aan bij Edward Administrator. Het voordeel van dit forum is dat je het probleem kan neerleggen bij mensen met ervaring in tal van zaken.

 

Hier heb ik ervaring mee. TEKEN NIKS VORDAT JE ALLES GEREGELD HEB. Ik ben daar 5 jaar geleden bijna de fout mee ingegaan. Ik hen mij gek laten maken door een verhuurder. Ik had bijna getekend omdat ik het zo graag wilde doen. Bleek dat de financiering niet helemaal rond kwam en dat er een buurtbewoner protest aantekende. Als ik had getekend dan was al failliet zonder open te zijn geweest.

 

Enige Oplossing: Voorlopig huurcontarct behoudens financiering en de benodigde horeca vergunningen ( bestemming vergunning, gebruikersvergunning, drank en horeca vergunning, terrasvergunning, eventueel millieu vergunning misschien een nachtvergunning )

 

Succes

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Sushi,

 

Ik sluit me bij alle voorgangers aan: teken NIET voordat alles is geregeld, ook al wil je het nog zo graag hebben! Financiering, verbouwing, vergunningen etc.

 

Een intentieverklaring of voorlopig huurcontract lijkt mij een prima alternatief: je zegt daarin eigenlijk allebei ja, mits, mits,mits.

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie
  • 0

Forumleden, bedankt voor alle info en advies!

Jullie helpen me hier enorm mee! :)

Deze site is super!!

 

Mochten meer mensen hier ervaring mee hebben.

Let me know. :)

 

 

2 Reinoutr

Heb je nog steeds een Horecazaak?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb mijn zaak onlangs verkocht. Ik heb 10 jaar lang een aantal horeca zaken gehad. Deze heb in de jaren met succes verkocht. Ben nu bezig met het opstarten van een horeca advies bureau. Ik adviseer klanten in

1. Inrichting

2. Routing

3. Begrotingen ( ken inmiddels veel interessanten adressen )

4. Marketing

5. Personeel en organisatie

 

Mijn ervaring wil ik graag omzetten. Misschien een leuk idee voor een nieuwe forum. Speciaal voor horeca ondernemers.

 

Heb je vragen ? reinoutr@xs4all.nl

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja!!

 

Een speciale forum voor horeca-ondernemers vind ik een goed idee.

Ik ben een beginnende onderdemer en er zijn te veel dingen waar ik zelf nog geen verstand van hebt.

 

Aankomende dinsdag een gesprek met een een adviseur van Horeca Nederland voor slechts 85 Euro in het uur(en das al met 50% korting omdat ik lid ben van HN)....denken ze daar dat ik een geldboom in de tuin heb groeien??

Dat moet toch veel goedkoper kunnen???

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Misschien een leuk idee voor een nieuwe forum. Speciaal voor horeca ondernemers.

 

Er is al een marketingforum afgespind van HigherLevel, dus start een eigen HorecaLevel! Er zijn wel een paar forumbouwers hier, dus wie-weet helpt een oproep...

 

Straks krijgen we nog een ShopLevel en een BoekhoudLevel. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad wel een hoop geld wat KHN vraagt. Maar vanuit ervaring. KHN is wel een betrouwbare partner. Zorg dat je je vragen klaar hebt, anders wordt dat kopje koffie zo duur.

 

Hou er rekening mee dat adviseurs, op het gebied van horeca, over het algemeen geen ondernemersschap ervaring hebben.

 

Als er vragen zijn die ik voor je kan beantwoorden, dan hoor ik het wel.

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag allemaal,

 

Ik heb tot op vandaag nog geen huurcontract getekend.

Morgen zou de verhuurder met een voorlopig huurcontract komen.

 

Maar ik heb nog een klein vraag.

De algemene bepalingen die ik bij het huuroverkomst heb gekregen zijn

van juli 2003. En naar mijn weten geldt er vanaf augustus 2003 een nieuwe huurwet.

 

Geldt voor mij niet de nieuwe huurwet?

En heeft de verhuurder bij het opstellen van zijn huurcontract geen

rekening gehouden met de nieuwe huurwet (aug 2003)?

 

Ik hoop dat u mij kan helpen.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik ga binnenkort een restaurant beginnen.

En heb wat vragen over de huurovereenkomst die ik binnenkort ga tekenen. Er staan wat zaken in, die nogal vreemd zijn. En er volgens mij uit moeten. Wie kan me helpen?

 

1)Huurprijs; de betalingsverplichting van huurder bestaat uit:

a) de huurprijs

b) de vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten met de daarover verschuldigde omzetbelasting.

c) de over de huurprijs verschuldigde omzetbelasting danwel een daarmee overeenstemmend bedrag als genoemd onder artikel 19.3.A van de algemene bepalingen.

 

Het gaat me voornamelijk om punt B: volgends de verhuurder zijn dit kosten als bv de glazenwasser die de ramen wast...en die via de verhuurder voor mij voordeliger de ramen was....zoiets vertelde hij me.

Vrij vaag......

Moet ik hiermee instemmen?

 

Link naar reactie
  • 0

b) de vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten met de daarover verschuldigde omzetbelasting.

 

 

 

Hi Sushi,

 

Ik heb er niet veel verstand van, maar heb wel een mening: als de huurprijs kaal is, kan ik me voorstellen dat er bijkomende kosten zijn zoals energie, water en reiniging. Ik zou dit dan wel specifiek in het contract vermelden zodat je niet voor verrassingen kan komen te staan.

 

Succes!

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie
  • 0

Vraag 2 gaat over de huurperiode;

 

Indien huurder:

 

- de door hem verschuldigde bedragen niet op de gestelde tijdstippen voldoet;

- zijn beroep of bedrijf in het gehuurde geheel of voor een belangrijk deel staakt;

- enig andere bepaling van de huurovereenkomst niet nakomt;

- enige voorwaarde, verbonden aan een door verhuurde verleende toestemming niet in acht neemt;

- de vrije beschikking over zijn vermogen of een deel daarvan verliest.

- komt te overlijden;

- als hij geen natuurlijke persoon is, zijn rechtspersoonlijkheid verliest, word ontbonden of feitelijk geliquideerd;

- in staan van faillissement wordt verklaard of wordt toegelaten tot de WDNP;

- een akkoord buiten faillissement aanbiedt of beslag wordt gelegd op goederen van huurder;

 

Heeft de verhuurder het recht de huurovereenkomst tussentijds te laten beeindigen.

 

Kan dit artikel wel in een huurovereenkomst?

Ik overweeg om dit hele artikel te schrappen..

Wat vinden jullie?

 

 

Vraag 3

Indien tijdens de duur van de overeenkomst het gehuurde door de overheid mocht worden onteigend zal huurder tegenover verhuurder generlei recht op enige schadevergoeding of schadeloosstelling in verband met de onteigening kunnen doen gelden.

Evenmin zal huurder tegenover verhuurder enigerlei recht op schadevergoeding of schadeloossteling kunnen doen gelden indien van overheidswege ten aanzien van het gehuurde enigerlei gedoogplicht mocht worden opgelegd.

 

Is dit normaal? Heel nadelig voor mij, mocht het gebeuren..lijkt me.

 

Ik hoop dat uw me kan helpen.

 

Groetjes,

 

Shaw

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik deel jouw bezorgdheid, maar kan me goed voorstellen dat de verhuurder deze voorwaarden stelt.

 

Dit geldt ook voor punt 3. Als de overheid iets besluit, bijvoorbeeld wijziging van het bestemmingsplan, waardoor het uitoefenen van een horeca gelegenheid niet meer mogelijk is, dan kan de verhuurder daar niets aan doen.

 

Ik denk dat Reinoutr hier vast meer over weet en misschien heeft Koninklijke Horeca Nederland voorbeelden van contracten.

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie
  • 0

 

De nieuwe huurwetgeving is inderdaad per genoemde datum in werking getreden. Het omvat zowel woninghuur als het huren van bedrijfsruimte. Ik heb een worddocument bijgesloten met enige kanttekeningen. (KvK)

Daarnaast kun je meer informatie vinden over de inhoud van de huurovereenkomst vinden via deze link: http://kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39820

 

Laat de huurovereenkomst in ieder geval bekijken door een jurist!! Het kost misschien even een bedrag maar je kunt er een hoop ellende mee voorkomen.. Nu is huurrecht niet mijn "ding" maar misschien dat Edward je verder kan helpen.

 

Succes

huurrecht-middenstandsbedrijfsruimte.doc

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

b) de vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten met de daarover verschuldigde omzetbelasting.

 

Het gaat me voornamelijk om punt B: volgends de verhuurder zijn dit kosten als bv de glazenwasser die de ramen wast...en die via de verhuurder voor mij voordeliger de ramen was....zoiets vertelde hij me.

Vrij vaag......

Moet ik hiermee instemmen?

 

Nee, niet mee instemmen. Je mag zeker verwachten dat dit artikel nader omschreven cq bepaald wordt. Het is te ruim en daarmee erg discutabel. Een duidelijke omschrijving van deze bijkomende diensten en leveringen mag je m.i. zeker eisen. Alsdan ontstaat er zekerheid voor beide contractspartijen.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Allen alvast bedankt voor uw input en advies!!

 

Ik heb eigenlijk nog geen antwoord gehad op een vraag die ik eerder heb gesteld. Namelijk deze;

 

Vraag 2 gaat over de huurperiode;

 

Indien huurder:

 

- de door hem verschuldigde bedragen niet op de gestelde tijdstippen voldoet;

- zijn beroep of bedrijf in het gehuurde geheel of voor een belangrijk deel staakt;

- enig andere bepaling van de huurovereenkomst niet nakomt;

- enige voorwaarde, verbonden aan een door verhuurde verleende toestemming niet in acht neemt;

- de vrije beschikking over zijn vermogen of een deel daarvan verliest.

- komt te overlijden;

- als hij geen natuurlijke persoon is, zijn rechtspersoonlijkheid verliest, word ontbonden of feitelijk geliquideerd;

- in staan van faillissement wordt verklaard of wordt toegelaten tot de WDNP;

- een akkoord buiten faillissement aanbiedt of beslag wordt gelegd op goederen van huurder;

 

Heeft de verhuurder het recht de huurovereenkomst tussentijds te laten beeindigen.

 

Kan dit artikel wel in een huurovereenkomst?

Ik overweeg om dit hele artikel te schrappen..

Wat vinden jullie?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag allemaal,

 

Ik heb tot op vandaag nog geen huurcontract getekend.

Morgen zou de verhuurder met een voorlopig huurcontract komen.

 

Maar ik heb nog een klein vraag.

De algemene bepalingen die ik bij het huuroverkomst heb gekregen zijn

van juli 2003. En naar mijn weten geldt er vanaf augustus 2003 een nieuwe huurwet.

 

Geldt voor mij niet de nieuwe huurwet?

En heeft de verhuurder bij het opstellen van zijn huurcontract geen

rekening gehouden met de nieuwe huurwet (aug 2003)?

 

Ik hoop dat u mij kan helpen.

 

Groetjes

 

Zijn het toevallig deze bepalingen: deze beaplingen. Dit zijn de standaardbepalingen van de Raad voor Onroerende Zaken. Deze zijn aangepast aan de geldende wettelijke bepalingen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Vraag 2 gaat over de huurperiode;

 

[...]

Kan dit artikel wel in een huurovereenkomst?

Ik overweeg om dit hele artikel te schrappen..

Wat vinden jullie?

 

Ik kan mij voorstellen dat dit vreemd overkomt, maar zelf zou ik het ook als verhuurder opnemen. Het feit dat de verhuurder deze bepalingen opneemt bektekent echter nog niet dat jij daarmee je huurbescherming verliest.

 

Vraag 3

Indien tijdens de duur van de overeenkomst het gehuurde door de overheid mocht worden onteigend zal huurder tegenover verhuurder generlei recht op enige schadevergoeding of schadeloosstelling in verband met de onteigening kunnen doen gelden.

Evenmin zal huurder tegenover verhuurder enigerlei recht op schadevergoeding of schadeloossteling kunnen doen gelden indien van overheidswege ten aanzien van het gehuurde enigerlei gedoogplicht mocht worden opgelegd.

 

Is dit normaal? Heel nadelig voor mij, mocht het gebeuren..lijkt me.

Ja dit is volstrekt normaal en ligt ook buiten de macht van de verhuurder. Bij onteigening heb jij overigens zelfstandig een vorderingsrecht op de partij die tot onteigening over gaat. De desbetreffende partij zal de huurder ook schadeloos moeten stellen. Onteigening is ook niet zomaar mogelijk, hiervoor dient een titel aanwezig te zijn op basis van de onteigeningswet of een Koninklijk Besluit.

 

Wel adviseer ik je om een minnelijke regeling uit te sluiten op deze clausule. De overheid is verplicht om alvorens zij tot onteigening overgaat op minnelijke wijze de onroerende zaken te verwerven. Lukt dat niet dan is onteigening het ultimum remedium. Als de verhuurder een minnelijke regeling accepteert kan dat vervelende gevolgen inhouden voor jou.

 

Voor de gedoogdplicht geldt in grote lijnen hetzelfde als hiervoor is opgmerkt. Zorg ervoor dat de verhuurder ook jouw belangen waarborgt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.