• 0

Welke bedrijfsstructuur is de beste optie?

Goedemiddag. Ik (en 3 collega's van me) zitten met een vraagstuk omtrent de beste optie m.b.t. voor welke bedrijfsstructuur we in de nabije toekomst moeten kiezen.

 

Huidige situatie:

Persoon A heeft een holding opgericht, met daaronder 1 werk-BV. Op dit moment staan alle aandelen op zijn naam. Persoon B, C en D, zijn werknemers binnen de werk-BV. Persoon A staat momenteel op non-actief vanwege privé situatie. Persoon B is momenteel aangesteld als directeur.

 

Vooruitzicht:

Er zijn plannen om alle vier 25% aandelen van de huidige werk-BV te nemen. Aangezien de vooruitzichten van deze werk-BV onzeker zijn (kijkend naar een aantal jaar verder), maar er momenteel toch nog aardig veel inkomsten zijn, hebben we het plan opgevat om met zijn vieren het grootste deel van de omzet te 'reserveren/afromen' zodat we hiermee eventueel over een aantal jaren (neven-)activiteiten kunnen gaan ontplooien op een ander gebied.

 

De beste optie:

Mijn vraag is dus eigenlijk: wat is voor ons de beste optie qua bedrijfsstructuur, zodat we alle vier recht hebben op 25% van de gemaakte omzet (en niet, zoals op dit moment, uitsluitend persoon A, die eigenaar is van de holding). We zouden dit bij voorkeur willen doen zonder verlies van werknemersverzekeringen en zonder al te veel administratieve rompslomp zoals bijvoorbeeld allemaal een eigen persoonlijke holding.

 

Is het bijvoorbeeld mogelijk om alle vier 25% van de holding te nemen?

Of het opstarten van een 2e BV onder de holding waarvan we alle vier 25% aandelen hebben?

 

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, aangezien ik geen expert ben op dit gebied.

Bij voorbaat dank.

 

 

[Mod edit: titel aangepast (iedereen hier vraagt om advies) ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@SK2017, allereerst welkom op Higherlevel

 

Ten 2e: je praat over recht een deel van de op "omzet" en afromen "omzet" maar ik neem aan dat je daarmee niet de omzet maar de winst bedoelt (omzet minus kosten).

 

wat is voor ons de beste optie qua bedrijfsstructuur, zodat we alle vier recht hebben op 25% van de gemaakte omzet gerealiseerde winst

Ieder een eigen holding, met iedere holding voor 25% eigenaar van de BV en gelijkwaardig bestuurder van de BV

 

We zouden dit bij voorkeur willen doen zonder verlies van werknemersverzekeringen

Waarom? Dure keuze, bovendien werkt dat alleen als je bewust ongelijkheid creëert; bij gelijkwaardigheid zijn er juist geen verplichte werknemersverzekeringen.

 

en zonder al te veel administratieve rompslomp zoals bijvoorbeeld allemaal een eigen persoonlijke holding.

Ik zou dat toch serieus heroverwegen. Zonder eigen personal holdings is veel meer rompslomp

 

Is het bijvoorbeeld mogelijk om alle vier 25% van de holding te nemen?

Dat is mogelijk, maar niet verstandig. En personal holding moet je vooral personal houden

 

Of het opstarten van een 2e BV onder de holding waarvan we alle vier 25% aandelen hebben?
Dat is mogelijk, maar ook niet verstandig: je kunt niet zomaar de activiteiten van de ene BV voorzetten in de andere zonder dat dat fiscale gevolgen heeft

 

De beste optie:

De beste optie is om hulp in te schakelen van een goede fiscalist en jurist; dit is geen doe het zelf materie

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Oh Norbert is me al voor.

Nu zie het dan maar als een bevestiging :).

 

 

Ik vraag me sterk af of je al de moeite hebt genomen om de vele, vele Topics over dga's en al dan niet verzekeringsplicht op deze site serieus hebt doorgelezen.

En één Personal Holding per aandeelhouder is echt niet zo veel administratieve rompslomp.

Dat is misschien één a twee uur per jaar. Zeker als je gewoon bij de WerkBV in dienst blijft.

De verzekeringsplicht is afhankelijk van meerdere factoren bijvoorbeeld allemaal even veel aandelen met het kleinst mogelijke verschil en het al dan niet zijn van bestuurder.

Hoe willen jullie de zeggenschap inrichten?

Mogelijk willen jullie na een paar jaar uit elkaar gaan voor de "nevenactiviteiten".

Het afromen van de omzet moet natuurlijk wel gebeuren op een manier die niet in strijd is met behoorlijk bestuur anders krijg je daar problemen mee.

Trouwens (nogmaals) je roomt geen omzet af maar keert eventuele winst uit aan aandeelhouders.

Hoe winstgevend is de BV ? Heb je je al verdiept in jaarrekeningen?

Tenslotte, ja je kan ieder 25% van de aandelen in de Holding overnemen vraag is alleen hoe bepaal je de waarde van de aandelen?

Als je ze te goedkoop overneemt zit je snel met een belastingclaim wegens verkapt loon.

Gezien je verhaal wil je zeker niet te veel betalen voor de aandelen van de Holding.

 

Zal je toch de moeite moeten nemen om een adviseur te zoeken en die administratieve rompslomp goed te regelen.

 

Vervelend voor je maar helaas onvermijdelijk.

Veel succes.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie heren.

 

Wanneer ik een persoonlijke holding opricht en 25% van de aandelen van de werk-BV koop (die onder de holding van persoon A valt) waarin ik zelf werkzaam ben als werknemer:

 

- Ben ik dan (automatisch) DGA?

en

- Vervallen dan mijn werknemersverzekeringen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ben ik dan (automatisch) DGA?

 

"DGA" is een containerterm die in verschillende wetten en omstandigheden iets anders betekent:

[*]Voor de Pensioenwet: ja, vanaf 10% van de aandelen in de werkmij ben je DGA (en stopt jouw deelname aan een collectieve pensioenregeling )

[*]Voor de sociale verzekeringswetten: nee, alleen als je ook bestuurder wordt en er 4 gelijkwaardige aandeelhouders/bestuurders zijn met ieder 25% van de aandelen

[*]Juridisch: alleen als je ook bestuurder (directeur) bent, ben je Directeur-Grootaandeelhouder

[*]Fiscaal: je bent aanmerkelijk belanghouder vanaf 5% van de aandelen

 

Vervallen dan mijn werknemersverzekeringen?

[*]Voor de verplichte verzekeringen (WW en WIA): zie boven, item sociale verzekeringswetten.

[*]Voor de vrijwillige werknemersverzekeringen (WGA-gat, WIA Excedent): hangt af van de voorwaarden van de verzekeraar. Soms kun je ze blijven voorzetten als je in loondienst van de werkmij blijft (in plaats van in dienst van je eigen holding te treden). Zodra je in dienst treedt van je eigen holding vervallen ze meestal.

[*]Voor pensioen en gerelateerde dekkingen (ANW-hiaat): die vervallen vanaf een belang van 10% van de aandelen in de werkmij.

[*]loondoorbetaling bij ziekte (geen werknemersverzekering, maar iets dat de werkgever moet doen, en dat desgewenst als werkgever kan verzekeren): die blijft als je in loondienst blijft van de werkmij, en vervalt zodra je in dienst treedt van je eigen holding

 

Resumé: makkelijke vragen, moeilijke antwoorden.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.