• 0

Nieuwe website toevoegen als nieuwe handelsnaam?

Beste HL leden,

 

Begin maart ben ik begonnen met het opzetten van een nieuwe website, waarmee ik extra inkomsten verwachten te genereren.

 

Op dit moment ben ik de eigenaar van een eenmanszaak die websites ontwerpt en ontwikkelt en online marketing werkzaamheden verricht.

 

De werkzaamheden die ik uitvoer vanuit mijn eenmanszaak liggen erg in lijn met wat ik met de nieuw op te zetten website ga doen. Daarom vroeg ik mij af of het noodzakelijk/handig/aan te raden is om deze nieuwe website op te nemen als handelsnaam binnen mijn bestaande eenmanszaak.

 

 

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Moeite met het bereiken van je doelgroep? Middels online en/of offline campagnes maken we jouw bedrijf op het juiste moment zichtbaar en activeren we je doelgroep!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Handelsnaamrecht is niet helemaal mijn specialiteit maar volgens mij is het zo dat als je met een bepaalde (handels)naam deelneemt aan het maatschappelijk verkeer, je zelfs wettelijk verplicht bent die te laten registreren. En het lijkt me dat op je nieuwe website je jezelf onder een bepaalde naam zult presenteren of toch niet? Verder ben je volgens mij verplicht bij elk optreden naar buiten je inschrijvingsnummer bij de KvK te vermelden. Dit alles is bedoeld zodat iedereen altijd kan nagaan met wie men eigenlijk te maken heeft. Ik zou voor de zekerheid een bezoekafspraak bij de KVK maken als ik jou was.

www.rechtsbijstandexpert.nl, haal meer uit je rechtsbijstandverzekering

Link naar reactie
  • 0

En het lijkt me dat op je nieuwe website je jezelf onder een bepaalde naam zult presenteren of toch niet?

 

Zo werkt het toch niet helemaal. Een voorbeeld:

 

"Er was eens" (en is nog steeds!) een hele geslaagde site die 'fashionchick.nl' heet. Met bijbehorende bedrijf 'fashionchick' (als handelsnaam bij de KvK, eigendom van No Search BV in Hoofddorp).

 

De website werd enkele jaren geleden opgekocht door Sanoma. De inschrijving van 'fashionchick' bij de KvK bestaat niet meer. De site natuurlijk wel. En daaruit blijkt dat 'fashionchick.nl' eigendom is van Sanoma (uiteraard wél ingeschreven bij de KvK!).

 

Dus een verplichting om al je websites als handelsnaam te registreren bestaat niet. Maar soms kan het misschien wel handig zijn om het te doen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is wellicht eerder waarom je het niet zou doen.

 

Een handelsnaam toevoegen is eenvoudig en gratis. Wellicht biedt het niet eens garanties, maar iemand anders die overweegt dezelfde handelsnaam te gebruiken en bij de kvk gaat kijken of deze reeds in gebruik is kan in ieder geval zien dat dat het geval is.

 

Het kan ook helpen tegen mensen die zonder van je bestaan te weten dezelfde handelsnaam willen vastleggen. Bij de kvk komt het, als het goed is, naar voren als er reeds een bedrijf is met de gewenste handelsnaam, en als dat in dezelfde branche en/of regio actief is een advies om een nieuwe naam te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad niet verplicht je website als zodanig als handelsnaam te laten registreren. De Handelsregisterwet verplicht eigenaren van een onderneming wel tot inschrijving van de onderneming in het de Kamer van Koophandel met vermelding van de handelsnaam. Voor de zekerheid zou ik toch langs de kvk gaan voor een concreet, op jouw precieze situatie afgestemd, advies.

www.rechtsbijstandexpert.nl, haal meer uit je rechtsbijstandverzekering

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden en geboden inzichten. Het is inderdaad een kleine moeite om het wél te doen, ook al is het niet verplicht.

Moeite met het bereiken van je doelgroep? Middels online en/of offline campagnes maken we jouw bedrijf op het juiste moment zichtbaar en activeren we je doelgroep!

Link naar reactie
  • 0

Bij het gaan voeren van een handelsnaam is het niet voldoende om af te gaan op de informatie die de KvK heeft. Sterker, een ingeschreven handelsnaam geeft je geen handelsnaamrechten.

 

Dus ook al komt er een sterk gelijkende of dezelfde handelsnaam boven drijven dan nog moet worden nagegaan of die naam ook bekendheid geniet en zo ja, in welke regio dat is. Feitelijk moet worden aangetoond dat de voerder van een (nieuwe) handelsnaam de rechten van een andere schendt doordat in de betreffende markt verwarring kan ontstaan en er mogelijk misbruik wordt gemaakt van de marketinginspanning van de vroegere (actief in een bepaalde regio) handelsnaam. Uiteraard moet het ook nog om een (soort)gelijk product of dienst gaan.

 

Inschrijven is dus niet verkeerd maar het kan mensen wel op het verkeerde been zetten. Ten eerste de inschrijver die vaak denkt dat de inschrijving op zich al rechten geeft en ten tweede de nieuwkomer die onterecht af ziet van een naam omdat die is ingeschreven. Persoonlijk zou ik eerst onderzoek doen om vervolgens een marketinginspanning te doen en later wellicht de handelsnaam toevoegen. Dan weet je ook of je hem wil blijven voeren. Bij webshophouders zie je nogal eens wisselingen o.a. door SEO redenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het voor een nieuwe website is, doe je er verstandig aan die in een vroeg stadium live te zetten en daarop alvast wat commerciële activiteiten in gang te zetten: zo neem je actief deel aan het handelsverkeer.

 

Als je de domein- en handelsnaam alleen maar registreert en er daarna maanden in stilte op blijft "zitten", neemt de kans op een (domein)naamconflict toe, onder andere doordat concurrenten niet helder hebben dat je daadwerkelijk iets met/onder die naam onderneemt.

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij onvoldoende om met een "re-direct" enige naamsbekendheid te genereren. Want daar draait het letterlijk om, naamsbekendheid.

Ook een domeinnaam op zich krijgt, ook als die rechtstreeks naar een url gaat, niet zomaar handelsnaamrechten. Je zal je dus met een naam (dat kan de domeinnaam zijn of een onderdeel daarvan) actief moeten deelnemen aan het handelsverkeer en bekendheid opbouwen bij een bepaalde doelgroep. Aanwezigheid op het Internet op zich is naar mijn mening dus niet voldoende. Je zal moeten aantonen om te beginnen met het ontstaan van trafic maar beter nog met het via de handelsnaam verkrijgen van een order dat je actief deelneemt en bekendheid geniet.

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens bij Charlotte's Law...

 

Heb je nu meerdere eenmanszaken of gebruik je voor jouw onderneming graag meerdere handelsnamen? Dat is geen probleem. Verstandig is dan wel om al deze handelsnamen in het handelsregister bij te laten schrijven. Daar heeft de KvK eenvoudige formulieren voor. Zorg er vervolgens wel voor dat je de namen actief blijft gebruiken. Gebruik je de naam niet of niet voldoende, dan mag een ander er mee aan de haal gaan.

 

Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/2013/03/handelsnaamrecht-in-het-kort/

 

© Charlotte's Law

Dat copyright-tekentje en de backlink worden automatisch gegenereerd. Grappig, want dat is een Amerikaans teken en dit citaat valt onder het citaatrecht. ;)

(hoe zet je zo'n script op je blog?)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het huidige jaartal vermelden is inderdaad wel een aardige, al valt het soms ook wel heel erg door de mand, bijvoorbeeld bij sites waar duidelijk al 10 jaar niets aan of mee gedaan is die stug 2017 vermelden in een copyright footer. Maar inderdaad, voor die ene regel php heb je geen whizzkid nodig, dus leef je uit ;)

Link naar reactie
  • 1

Kijk ook eens bij Charlotte's Law...

 

Heb je nu meerdere eenmanszaken of gebruik je voor jouw onderneming graag meerdere handelsnamen? Dat is geen probleem. Verstandig is dan wel om al deze handelsnamen in het handelsregister bij te laten schrijven. Daar heeft de KvK eenvoudige formulieren voor. Zorg er vervolgens wel voor dat je de namen actief blijft gebruiken. Gebruik je de naam niet of niet voldoende, dan mag een ander er mee aan de haal gaan.

 

Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/2013/03/handelsnaamrecht-in-het-kort/

 

© Charlotte's Law

Dat copyright-tekentje en de backlink worden automatisch gegenereerd. Grappig, want dat is een Amerikaans teken en dit citaat valt onder het citaatrecht. ;)

(hoe zet je zo'n script op je blog?)

 

 

Zeg, gaan we concurrenten van mij promoten hier op HL? (just kidding, nuttige info)

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Denk niet dat dit een scriptje is waar zij copyright op heeft hoor, als je even een stukje code in google plakt kom je o.a. hier terecht waar volgens mij het origineel staat. Dat zou je dus gewoon mogen gebruiken lijkt me.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.