• 0

v.o.f. en fiscus

Om een samenwerking te bekrachtigen start ik (bv) een v.o.f. met een zakenpartner (privepersoon). Maar of de samenwerking zal leiden tot omzet en/of doorzetting van het project valt te bezien.

 

Zijn we vanuit dit oogpunt verplicht de v.o.f. ook aan te melden bij de fiscus, of hoeft dat pas als we echt zakelijk actief worden?

 

Ik kan deze situatie nergens terugvinden, maar kan bij de KVK wel aangeven dat ze de v.o.f. niet meteen doorgeven aan de fiscus.

 

Als iemand het antwoord weet, graag!

 

Groet. Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de reden dat er voor een VOF gekozen is als er twijfel bestaat of er überhaupt omzet gemaakt gaat worden door de VOF? Waarom niet gewoon een zakelijke overeenkomst opstellen en die samen tekenen om de samenwerking te bekrachtigen?

 

En als er inderdaad bewust voor een VOF gekozen is, wat is de reden dat je niet aangemeld wilt worden bij de fiscus? Ik bedoel, in het geval dat er inderdaad geen omzet is, zul je hoogstens bij je aangifte aan hoeven te geven dat je geen omzet gedraaid hebt.

 

EDIT ik zie dat mijn post jouw reactie gekruist heeft, dat verklaart al een en ander :)

Link naar reactie
  • 0

Dank zover.

Ik wil de merknaam en het intellectueel eigendom alvast op naam van de v.o.f. zetten zodat dat keurig over beiden verdeeld is. Mogelijk starten we ook subsidie- of financieringstrajecten op. Maar inderdaad, voorlopig geen facturen.

 

Wil je echt exclusieve merkrechten kunnen ontlenen aan de naam, dan zul je hem moeten deponeren bij BBIE, en daaraan zijn kosten verbonden, dus wel factuur. Idem voor - als je slim bent - de kosten van de jurist die de VOF-overeenkomst voor jullie opstelt.

 

Wat is de reden dat er voor een VOF gekozen is als er twijfel bestaat of er überhaupt omzet gemaakt gaat worden door de VOF? Waarom niet gewoon een zakelijke overeenkomst opstellen en die samen tekenen om de samenwerking te bekrachtigen?
Dat dus...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank,

het zijn allemaal waardevolle overwegingen, maar wat is los van die overwegingen het antwoord op mijn vraag? Ben je dit nou (meteen) verplicht of niet?

 

Liever betrek ik de fiscus pas als we daadwerkelijk van start gaan. Geen kans op 'te laat' boetes en als we niet van start gaan eenvoudiger ontmantelen.

 

Facturen tot die tijd kan ik wel uit bv betalen.

 

Bart

Link naar reactie
  • 0
Facturen tot die tijd kan ik wel uit bv betalen.

Je kunt ze wel vanuit de BV betalen, maar niet in de BV als kosten opvoeren of de BTW terugvragen: het zijn geen kosten voor de BV maar voor de VOF. (en je kunt BBIE niet vragen om een merk te registreren op naam van een VOF en dan de nota te sturen naar/op naam van een BV. Idem voor de jurist)

 

Liever betrek ik de fiscus pas als we daadwerkelijk van start gaan. Geen kans op 'te laat' boetes en als we niet van start gaan eenvoudiger ontmantelen.

Een kwartaalaangifte BTW met wat terug te vorden kosten is met 5 minuten geregeld en laat zich makkelijk agenderen. Is voordeliger en praktischer dan die kosten via de administratie van de BV te laten lopen: bovendien heb je daarmee veel meer kans op boetes

 

Lang verhaal kort: wat jij denkt dat makkelijker, voordeliger en veiliger is, is dat wat mij betreft niet :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bart, het zou verstandig zijn als jullie beide los van elkaar een paar uur fiscaal/juridisch advies inkopen. Een VOF lijkt mij niet het middel om merknamen (een merknaam) en (ander) intellectueel eigendom in te plaatsen en met een particulier kun je geen VOF starten, dat doe je voor zover ik weet eventueel met een vennoot/ondernemer (beter gezegd natuurlijk persoon die zich als ondernemer aanmeldt of andere rechtspersoon!?).

 

In een onduidelijke of vrijblijvende samenwerking schuilt m.i. tevens een gevaar dat de BV als werkgever gezien zou kunnen worden of is er mogelijk geen sprake van een onderneming.

 

Wat zou er gebeuren met eigendommen en rechten als jullie wegen zich goed- of kwaadschiks scheiden na investeringen/inspanningen van beide? Het is verstandig om daar bij voorbaat informatie over in te winnen en afspraken over te maken, zie het vennootschapscontract wat Norbert oppert. Of zie anders topics op HL waar partijen in conflict raken of met lege handen komen te staan na bergen werk verzet te hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het mis hebben, maar als antwoord op jouw vraag meen ik dat je bij inschrijving van een vof bij de KvK een aantal vragen beantwoord en op basis daarvan 'schat' de Belastingdienst jullie in. Geen idee hoe dat werkt bij een combinatie van een BV en zelfstandig startende vennoot.

 

Bekijk het formulier Voorbereiding Gemeenschappelijke Inschrijving Startende onderneming daartoe eens, maar laat je (jullie) voor alles beter informeren.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank.

 

@joost Weet je ook of de fiscus het (los van dat het kan) ook okay vindt als je het pas doorgeeft als je plant met economische activiteiten (inkoop/verkoop) te starten?

 

@highhio nee, het is een standaard checkbox op het formulier / vraag van de kvk medewerker. Als de kvk het niet doorgeeft moet je het dus zelf doen. Maar er staat niets over de termijn.

 

Bart

 

Link naar reactie
  • 0

De aanname Is dat de inschrijving bij de kvk betekent dat je fiscaal ook een onderneming drijft.

 

Er staan bij de kvk ook genoeg eenmanszaken ingeschreven die bij de fiscus allang zijn afgemeld voor de btw en inkomstenbelasting.

 

De fiscus is alleen geïnteresseerd als de vof ook daadwerkelijk een onderneming drijft voor de omzetbelasting en/of inkomstenbelasting.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik kan de gevolgen niet overzien van als je nu niet aanmeldt bij de Belastingdienst. Een VOF willen opstarten, investeringen doen en (project)activiteiten verrrichten c.q. tijd besteden/samenwerken, impliciert iets van een winstoogmerk?

 

Neem je in de huidige situatie bijvoorbeeld deel aan het handelsverkeer? Kun je dan kosten aftrekken? Of schuift dit door?

 

Klinkt mij een beetje als een 'venture' of 'start-up'? Vanwaar die behoefte van geformaliseerde samenwerking?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank je Joost en Highio,

 

Ik wil de handelsnamen, domeinnamen en het intellectueel eigendom nu al ondergebracht hebben bij de entiteit die we straks gebruiken.

 

Dat is het, meer niet. En ik ben me bewust van de beperkingen in de bescherming van bovenstaande.

 

Bart

Link naar reactie
  • 0
Ik wil de handelsnamen, domeinnamen en het intellectueel eigendom nu al ondergebracht hebben bij de entiteit die we straks gebruiken. Dat is het, meer niet. En ik ben me bewust van de beperkingen in de bescherming van bovenstaande.
Ik houd het graag simpel ... breng de handelsnamen, domeinnamen en het intellectueel eigendom en ook de nieuwe activiteiten onder in de BV en draag het, te zijner tijd, over (of verkoop/verhuur het) aan de nieuwe VOF.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bart,

 

Je gaat al kosten maken voor je bedrijf.

De kosten kun je als verlies in de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting verwerken.

De op nota's betaalde BTW kun je terugvorderen als je in de toekomst tenminste belaste prestaties wil gaan leveren.

 

Dus lijkt het mij in je eigen nadeel om je onderneming niet aan te melden bij de belastingdienst.

De belastingdienst zal gezien het bovenstaande in aanvang juist kritisch zijn of je wel kwalificeert als ondernemer.

In principe ben je ondernemer vanaf het moment dat je activiteiten voor je onderneming uitvoert dus ook ontwikkeling, voorbereiding en oprichting.

De Belastingdienst doet op de site alsof je alleen ondernemer bent als je al inkomen uit onderneming hebt maar volgens jurisprudentie is het meer het winstoogmerk en dat betekent als je denkt en objectief gezien mag verwachten dat je er winst mee gaat maken. Lijkt mij vreemd dat de fiscus alleen in geval van winst iemand als ondernemer kan aanmerken. De kost gaat immers voor de baat uit :).

 

Vriendelijke groet,

Jurisprudentie Winstverwachting

 

P.S.

Let even op met kosten vanuit de bv betalen. Betaalt de bv dat voor de eigen bedrijfsuitoefening of alleen maar voor de toekomstige onderneming van de aandeelhouder(s) ? Dat is een verschil.

Tegen welke waarde draagt de bv later over aan de vof (aandeelhouders)?

Hier een formeel foutje maken kan een dure grap worden.

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Je gaat al kosten maken voor je bedrijf.

Alleen de inschrijving bij de KvK, dus niet echt spannend...

 

In principe ben je ondernemer vanaf het moment dat je activiteiten voor je onderneming uitvoert dus ook ontwikkeling, voorbereiding en oprichting.

En die activiteiten vinden voorlopig nog niet plaats - even goed lezen voordat je reageert, weet je nog?

Link naar reactie
  • 0

En die activiteiten vinden voorlopig nog niet plaats - even goed lezen voordat je reageert, weet je nog?

 

Misschien dat KvK en vraagsteller dan ook nog eens artikel 20 lid 1 van de Handelsregisterwet moeten lezen ;). Volgens die Wet is inschrijving bij de KvK namelijk verplicht binnen 1 week vóór tot 1 week ná aanvang van de bedrijfsuitoefening.

 

Lang verhaal kort: ja het kan allemaal, maar alleen bij de gratie van het feit dat KvK de Handelsregisterwet erg rekkelijk interpreteert.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je gaat al kosten maken voor je bedrijf.

Alleen de inschrijving bij de KvK, dus niet echt spannend...

 

In principe ben je ondernemer vanaf het moment dat je activiteiten voor je onderneming uitvoert dus ook ontwikkeling, voorbereiding en oprichting.

En die activiteiten vinden voorlopig nog niet plaats - even goed lezen voordat je reageert, weet je nog?

Dank zover.

Ik wil de merknaam en het intellectueel eigendom alvast op naam van de v.o.f. zetten zodat dat keurig over beiden verdeeld is. Mogelijk starten we ook subsidie- of financieringstrajecten op. Maar inderdaad, voorlopig geen facturen.

 

 

Hallo,

Ik begrijp toch uit de tekst dat er wellicht meer kosten worden gemaakt.

Op een inschrijving KvK krijg je volgens mij niet veel subsidie en financieringen.

Ook kan ik me voorstellen dat voor sommige subsidies registratie bij de Belastingdienst nuttig kan zijn.

TS wil enkel weten of hij een vof kan aanhouden zonder registratie bij de Belastingdienst en heeft dat 3 maal herhaald.

Maar het oprichten en 'houden' van intellectuele eigendom lijken mij al de eerste ondernemershandelingen. dus nee de onderneming bestaat al ongeacht dat er daarna weer een tijd misschien geen (verkoop)activiteiten plaatsvinden.

Hoe de Belastingdienst erop zal reageren is moeilijk voorspelbaar.

Als er alleen kosten worden gemaakt en geen opbrengsten zijn zal worden gevraagd of er inderdaad een onderneming is.

Als er baten komen en de eerste jaren waren er geen verkoopactiviteiten en/of winst dan kan het zijn dat startersaftrek e.d. verdampen.

Zoals uit mijn bijlage blijkt wordt daar lustig over geprocedeerd.

Naargelang de belangen veranderen stellingnames van de ondernemers en de Belastingdienst.

Maar ik denk het hebben en inschrijven van een onderneming bij de kvk zal zeker tot vragen lijden bij de Belastingdienst.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.