• 0

Volstorten BV

Ongeveer 2 weken geleden heb ik een holding met werkmaatschappij geopend. Voor de werkmaatschappij heb ik reeds een goedgekeurde bankrekening, maar die voor de holding is nog steeds in behandeling.

 

Hierdoor kan ik het aandelenkapitaal nog niet volstorten, van Prive > Rekening Holding > Rekening Werkmaatschappij.

 

Echter zou ik wel al graag gaan ondernemen, maar hiervoor moet ik geld hebben. Ik wil graag geld van prive storten in mijn onderneming, maar nou heb ik vernomen dat dit nog niet kan voordat er is volgestort. Wat is de juiste manier om wel geld te krijgen op de betreffende bankrekening van de werkmaatschappij?

 

Zou ik wel geld zonder problemen kunnen overmaken van een prive Paypal naar een zakelijke paypal? Daarmee zou ik ook al even vooruit kunnen, of mag dat ook nog niet?

 

Krijg wel al omzet binnen op mijn rekening, maar heb begrepen dat dat geen probleem moet zijn.

 

Hoop dat iemand me verder op weg kan helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

 

Je kan handelen in naam van de bv io (in oprichting).

Dit noemt men de "voorperiode".

In deze periode werken wel de belasting en aansprakelijkheid anders dan dat de bv definitief is.

Eigenlijk ben je dan meer vennoot dan aandeelhouder en werknemer.

Het is daarom verstandig om (voor)overeenkomst(en) te sluiten.

Zie de link.

Vraag deskundig advies!

 

Vriendelijke groet,

 

voorperiode

Aansprakelijkheid bij bv io

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ga ervan uit dat als de bv wordt opgericht het aandelenkapitaal al volgestort moet zijn.

Maar sinds de flex bv kan dat € 0,01 zijn en is opname in statuten niet langer verplicht.

Het geeft me desondanks een vreemd gevoel. Waarom dan toch een goedgekeurde rekening?

Maar als de werkmij al (bij notariële akte) opgericht is en ingeschreven bij KvK kun je rechtstreeks vanuit privé overmaken.

Dat is dan een rekening courant. Later kun je dat weer verrekenen met privé of de Holding.

Gewoonlijk worden beiden (werkmij en Holding) ook tegelijkertijd opgericht enz..

 

Vriendelijke groet,

 

 

Belastingdienst RC

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

De holding en werk zijn allebei al opgericht. De volstorting kan pas plaats vinden zodra de holding ook zijn bankrekening heeft (de werk heeft al wel een bankrekening).

 

Krijg 2 verschillende adviezen, de 1 zegt gewoon geld van prive overboeken naar je werk rekening en dit later verrekenen. Een ander zegt je moet een leningsovereenkomst sluiten tussen prive en werkmaatschappij.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ja, beiden zijn mogelijk.

Kortlopende rc verhouding en een lening.

Daarom had ik je de link met uitleg Belastingdienst toegevoegd.

Mijn voorkeur is rc want het is maar een gering bedrag en kortlopend.

Als je denkt dat je langdurig geld hebt "uitstaan" bij de bv is het verstandig om een leningsovereenkomst op te stellen.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Laatste vraag eigenlijk al beantwoord bij #3.

Ja dus.

Als je het wenselijk vindt kun je een rechtstreeks overboeking van privé naar werkmij ook boeken alsof het via de holding is gebeurt.

(Bijvoorbeeld je neemt ( in gedachten) geld op van privérekening, stort dat in de Holding kas en vanuit de Holding kas op de rekening van de werkmij.).

Zolang er geen problemen zijn maakt het niet zoveel uit.

Als echter de werkmij in de financiële problemen zou raken moet je met dit soort transacties oppassen.

Want eigenlijk draag je dan vorderingen over en formeel kan dat niet zomaar.

Cessie van vorderingen

Dan is het beter om ook een rc verhouding(en) overeenkomst(en) te hebben en vorderingen formeel over te dragen.

Maar het voelt een beetje als een advocaat inhuren om de melkboer te betalen, maar ja dat geldt voor alle overeenkomsten je maakt ze voor het geval dat!

 

 

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

(Bijvoorbeeld je neemt ( in gedachten) geld op van privérekening, stort dat in de Holding kas en vanuit de Holding kas op de rekening van de werkmij.).

Zolang er geen problemen zijn maakt het niet zoveel uit.

Als echter de werkmij in de financiële problemen zou raken moet je met dit soort transacties oppassen.

Want eigenlijk draag je dan vorderingen over en formeel kan dat niet zomaar.

Cessie van vorderingen

Je kunt niet slechts "in gedachten" of op papier aandelen volstorten. Je kunt ook geen aandelen volstorten met een schuldbekentenis, een schuldverrekening of een kasrondje. Het moet daadwerkelijk in geld. Of dat nu chartaal geld of giraal geld is, schijnt niet meer uit te maken, zolang het maar ter beschikking van de vennootschap staat.

 

Zie: Mr. V. van Kampen, Volstorting van aandelen zonder storting, een praktische middenweg, V&O 2013, nummer 10

Link naar reactie
  • 0

Let op, volstorten moet plaatsvinden met een onbetwistbare betaling (bankoverschrijving volstaat), verrekening met een schuld van de vennootschap is niet mogeljjk. Een rekening-courant impliceert een verrekeningsverhouding en verrekenen kan dus juist niet bij het volstorten van aandelen. Dus boek de volstorting niet in rekening-courant.

 

Volstorten van de holding (vanuit prive) kan inderdaad gevolgd worden door volstorten van de werkmij vanuit de holding, dat is juist zeer gebruikelijk. Dan zijn alle aandelen volgestort. Maar waar hebben we het over? Met de flex-b.v. is het vol te storten aandelenkapitaal toch marginaal?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je kunt niet slechts "in gedachten" of op papier aandelen volstorten. Je kunt ook geen aandelen volstorten met een schuldbekentenis, een schuldverrekening of een kasrondje. Het moet daadwerkelijk in geld. Of dat nu chartaal geld of giraal geld is, schijnt niet meer uit te maken, zolang het maar ter beschikking van de vennootschap staat.

 

 

# Ward , ja dat is waar maar de vraag was;

 

Echter zou ik wel al graag gaan ondernemen, maar hiervoor moet ik geld hebben. Ik wil graag geld van prive storten in mijn onderneming, maar nou heb ik vernomen dat dit nog niet kan voordat er is volgestort. Wat is de juiste manier om wel geld te krijgen op de betreffende bankrekening van de werkmaatschappij?

 

en dat kan dus wel zo als ik het beschreven heb.

Belemmert het volstorten van die € 0,01 tenminste niet het normale betalingsverkeer.

 

Groetjes,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.