• 0

Holding - eenmanszaak

Hallo,

 

Ik heb even een vraag op juridisch gebied!

 

Ik zal even kort uitleggen hoe de situatie in elkaar steekt!

 

Ik werk voor een bedrijf wat deel uitmaakt van een holding. Deze holding heeft inmiddels een 7-tal BV's. Ik sta onder contract bij een van deze BV's. Ik werk op de financiele administratie en verzorg voor al deze BV's de boekhouding? Ik wordt dus vanuit een BV uitzonden om bij de anders BV's ook de boekhouding te verzorgen!

 

Nu heeft mijn baas bedacht, dat ik ook voor mezelf zou mogen beginnen. De doelstelling is, dat we een eenmanszaak gaan oprichten. We hebben voor deze rechtsvorm gekozen, omdat dit (voor nu) fiscaal het voordeligst is. Ik zou dan vanuit die eenmanszaak de 7 bedrijven als eerste klanten hebben. De bedoeling is natuurlijk dat ik er zelf nog nieuwe klanten bij ga zoeken, zodat de klanten bestand verder uitgebreid gaat worden.

 

Heel leuk idee natuurlijk.. Maar nu vragen we ons af of dit juridisch eigenlijk wel mogelijk is. Want eigenlijk gaan we (vanuit de holding) een eenmanszaak oprichten, waarvan ik overigens wel zelf de rechtspersoon van wordt. Met de eerste 7 klanten die uit een organisatie komen. En ik heb de afgelopen 12 jaar bij deze organisatie op de loonlijst gestaan.

 

Of wat zou evt een andere manier kunnen zijn om toch een administratie kantoor te kunnen beginnen en ook deze bedrijven van de holding onder te kunnen brengen voor de boekhouding te kunnen waarborgen?!

 

Mvg Roy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Glad ijs Roy!

 

Bij een controle van de fiscus wordt het al een hele kluif om uit te komen onder hun, ongetwijfelde, stelling dat hier sprake is van 1 opdrachtgever (ze kijken dan naar het concern als geheel) waarvoor jij dezelfde werkzaamheden verricht die je voorheen in dienstbetrekking verrichte.

 

Waarschijnlijk ook nog voortgezet binnen zes maanden na einde dienstverband zodat niet alleen een verkapte dienstbetrekking op de loer ligt, maar ook een voortgezette dienstbetrekking.

 

Ondanks dat het ministerie van financiën aangekondigd heeft niet te handhaven op de wet DBA, lijkt dit precies de uitzondering te zijn waar ze wel op handhaven.

 

Meerdere, waarschijnlijk kleinere, opdrachtgevers doet daar niets aan af. Ik zou me er niet aan wagen.

 

En vraag je vooral af: wat schiet jij er mee op?

Weg: ziektewet, vakantiegeld, vakantiedagen, pensioen, ww- en wia-rechten.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nu heeft mijn baas bedacht, dat ik ook voor mezelf zou mogen beginnen.

Mag of moet? Wie spint hier garen bij?

 

Want eigenlijk gaan we (vanuit de holding) een eenmanszaak oprichten, waarvan ik overigens wel zelf de rechtspersoon van wordt.

Die eenmanszaak kan alleen jij persoonlijk oprichten. Dus niet "we", niet "vanuit de holding" en het is geen "rechtspersoon". Het is jouw eenmanszaak en jij bent hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de eenmanszaak.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.