• 0

BTW Reisbureauregeling online visum verkoop

Beste leden,

 

Voor een nieuw op te zetten onderneming hebben wij al veel informatie op internet gelezen en websites van de concurrenten bekeken.

 

Het betreft een online onderneming waar bij we visums willen verkopen voor bepaalde landen. Klant vult zijn informatie door middel van een aanvraagformulier en die betaald een x bedrag aan ons.Na ontvangst van betaling regelen wij een visum voor de klant, visum wordt per e-mail verstuurd maar er is ook een mogelijkheid om het per post te ontvangen voor een extra x bedrag of een spoedaanvraag voor een x bedrag (ook per mail verstuurd).

 

Nu zitten wij met het volgende, wij willen ons inschrijven bij de kvk als reisorganisatie om gebruik te kunnen maken van een reisbureauregeling.

 

Informatie wat op de website van de belastingdienst staat is van toepassing voor ons dit omdat een visum een onderdeel is van een reis.

 

Tekst van de belastingdienst:

Wat is de reisbureauregeling?

 

De reisbureauregeling is een btw-regeling die geldt als u reisdiensten verkoopt. Dit is het geval als u 1 of meer onderdelen van een reis inkoopt bij andere ondernemers, en op eigen naam verkoopt aan reizigers. De reisbureauregeling houdt onder meer in dat u btw betaalt over uw winstmarge op reisdiensten, in plaats van over de totaalprijs van de reisdienst. Daar staat tegenover dat de btw op reisdiensten niet volledig aftrekbaar is.

 

Wat is een reisbureau?

 

Met reisbureau bedoelen wij niet alleen ondernemers die als reisbureau bekend zijn. Ook andere ondernemers die reizen of vakanties op eigen naam verkopen, kunnen onder de regeling vallen. Bijvoorbeeld een touroperator, of een school of vereniging die een volledig verzorgde reis verkoopt aan leerlingen of leden.

 

Wij hebben ook contact opgenomen met een boekhouder of dit inderdaad van toepassing is op de dienst die wij willen leveren, wij hebben als antwoord gekregen: Ja, dit is van toepassing.

 

Vervolgens om er zeker van te zijn hebben we de belastingdienst aan de telefoon gehad om het te laten bevestigen, nu word er door een medewerker van de belastingdienst gezegd dat het niet mogelijk is omdat we geen reizen verkopen.

 

Maar de dienst die wij willen aanbieden komt overeen met wat er op de website van de belastingdienst staat.

 

1. Wij bieden een product aan die wij van een ander ondernemer (Overheid van desbetreffende land) kopen en deze vervolgens onder eigen naam doorverkopen.

 

2. Een visum is een onderdeel/element van een reis.

 

De reden dat wij een reisbureau regeling willen hebben is puur omdat je btw moet betalen over je winst en niet over je omzet.

 

Als we btw zouden moeten betalen over onze omzet dan hebben wij in principe bij elke verkochte visum een verlies van circa 0,30 cent. Dus we zouden alleen maar verlies draaien.

 

Bij het doorzoeken van google zijn wij heel wat concurrenten tegen gekomen die ook geen reizen verkopen maar puur alleen een visum, en als deze mensen allemaal btw zouden betalen over hun omzet dan draaien ze allemaal verlies, ik weet wel zeker dat geen enkele ondernemer een onderneming start met de intentie om verlies te draaien maar juist winst wil draaien.

 

Wie o wie kan ons hier mee verder helpen want de belastingdienst zelf is naar mijn mening niet eens op de hoogte van hun eigen zaken.

 

 

Voorbeeld websites:

www.e-visums.nl

www.turkijevisumaanvragen.nl

www.turkijevisum.nl

www.visumplus.nl

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het 'slechte' nieuws:

 

Jullie zijn als visum-verkopers geen reisbureau. Om dat aan de KvK door te geven, is waarschijnlijk ook niet toegestaan. Want je moet de activiteiten juist vermelden.

Dus: Géén reisbureauregeling...

 

 

Het goede nieuws:

 

Het inkopen van een visum is een z.g. doorlopende post. Jullie kopen dat in op naam en voor rekening van de klant.

En dat kan je ook doorberekenen zonder BTW.

Je moet wél BTW afdragen over alles dat je meer dan de inkoopkosten in rekening brengt. Over je winstmarge dus.

Dus: Toch een soort "margeregeling" in dit geval.

 

 

Tenminste: ik neem aan dat jullie een visum op naam van de klant aanvragen (?). Je koopt toch niet een stapel blanco visa in die de klant vervolgens invult en gebruikt.

(Want dan is het eigenlijk geen doorlopende post namelijk.)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste exhaeller,

 

Ik heb meerdere uitreksels gekocht van mijn concurrenten en die hebben zich ingeschreven als reisbureau bij de kvk, er zijn geen verplichtingen om een reisbureau op te starten iedereen kan een reisbureau hebben. (concurrenten verkopen ook alleen maar visums die op naam van de klanten gekocht worden)

 

Wij kopen visums op naam van de klant, dus geen blanco visums

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals beschreven, de voorwaarden van de belastingdienst daar voldoen we aan.

 

1. Inkopen van diensten bij een ander ondernemer en het doorverkopen onder eigen naam.

 

2. Een onderdeel/element van een reis.

 

Dus we zouden wel een reisbureau regeling kunnen krijgen.

 

of zie ik het allemaal verkeerd

Link naar reactie
  • 0

Ja, je ziet het verkeerd.

 

Althans: dat vindt het Hof van Justitie. Want zij vinden het kenmerk van een 'reisdienst' dat deze bestaat uit verschillende handelingen met name op het gebied van vervoer en accommodatie.

 

En dat kan je toch niet echt beweren in jullie geval.

 

Maar: het hoeft ook niet, dus. Want het resultaat is hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

Dus in principe zou je bij de kvk je als reisbureau kunnen inschrijven met als vermelding:

Het verkopen van reizen en reis gerelateerde producten waaronder visums.

 

En dan zou je onder een reisbureauregeling vallen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de schop in dit topic, maar ik vroeg me heel erg af hoe het is afgelopen in dezen. Is er voor gekozen gebruik te maken van de reisbureauregeling? En heeft hier al een accountant of medewerker van de belastingdienst een goedkeuring over gegeven? (anders dan de 'boekhouder' van Adem37)

 

Want dit is wel een twijfelgeval volgens mij hoor; het hangt er allemaal af of je vind dat een visum een onderdeel van een reis is. Lijkt me redelijk open voor interpretatie.

 

De bestaande visum leveranciers vertellen er ook niet veel over, op de websites van deze visum bureaus staat bijvoorbeeld ook helemaal niks vermeld over de BTW: visumbuitenland.nl en estavs.nl (en nog een boel anderen).

 

Is het niet verstandig om hiervoor een ruling overeen te komen met een belastinginspecteur?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.