• 0

Geen winst of activiteiten in het eerste jaar wel aangifte als ondernemer?

Dag, ik heb de belastingdienst al gebeld twee keer maar krijg verschillende antwoorden, en online kan ik mijn eigen situatie niet terugvinden, terwijl ik vast niet de enige zal zijn. Ik ben in Mei als zelfstandige begonnen naast een WIA. Helaas heb ik nog geen klussen kunnen aannemen, en heb ik naast het inschrijven bij de KvK en visitekaartjes geen kosten gemaakt of uren erin zitten. De belastingdienst zegt dat ik toch de uitgebreide ondernemersaangifte moet invullen, maar dat komt er dus op neer dat ik overal 0 in moet vullen? Of mag ik onder inkomsten uit overige werkzaamheden invullen dat ik 0 euro inkomsten heb en 80 euro kosten aan de KvK?

Ik hoop dat u mij kunt helpen. De belastingdienst vertelde mij dreigend dat ze mijn aangifte als ondernemer verwachten....

Heel erg bedankt voor alle hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij zelf niks invult verzint de belasting zelf wat voor jou, en dat is meestal niet zo gunstig. Dus ja invullen, zie andere topics hier over btw afgelopen weken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0
De belastingdienst zegt dat ik toch de uitgebreide ondernemersaangifte moet invullen, maar dat komt er dus op neer dat ik overal 0 in moet vullen?
Als uw onderneming in het handelsregister staat ingeschreven, dan heeft u ook een btw-nummer ontvangen. Dat houdt in dat u zowel de OB-aangifte moet indienen als ook de (uitgebreide) IB-aangifte voor ondernemers. In deze uitgebreide aangifte worden alle zakelijke en privé inkomsten, uitgaven en bezittingen opgenomen, waaronder uw WIA-uitkering.

 

Of mag ik onder inkomsten uit overige werkzaamheden invullen dat ik 0 euro inkomsten heb en 80 euro kosten aan de KvK?
Nee, want u heeft een geregistreerde onderneming ... actief of non-actief is hierbij niet relevant.

 

De belastingdienst vertelde mij dreigend dat ze mijn aangifte als ondernemer verwachten....
Als u zelf geen IB- en OB-aangifte doet, dan gaat de Belastingdienst uw ondernemers-inkomen hoog schatten, waardoor u wel wilt reageren. Van enig dreigen is dus geen sprake, maar harde realiteit.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst vertelde mij dreigend dat ze mijn aangifte als ondernemer verwachten....

 

 

In jouw situatie zijn er heel weinig gegevens die relevant zijn:

 

 

Ik weet niet hoeveel geld je bij het begin in je onderneming 'gestort' had, maar laten wij aannemen dat dit 1.000 euro was. Dan moeten de volgende bedrijfsgegevens meegestuurd worden met je aangifte:

 

Begindatum (bijv. 01-05-2016)

Einddatum (zal 31-12-2016 zijn)

Naam (bijvoorbeeld "Karlijn's Business")

Activiteiten (bijvoorbeeld "Webdesign")

 

In het resultaat:

80,- kosten (ergens, waarschijnlijk 'kantoor' of 'algemeen' of 'overige')

 

Op de balans:

920,- geld ('overige liquide middelen' als je geen aparte bankrekening hier voor hebt)

920,- eigen vermogen

 

En dan moet je vermelden dat je 1000,- gestort hebt in de onderneming.

 

En je moet je uitkering vermelden (bruto en ingehouden loonheffingen).

 

 

Dat is toch niet heel veel om in te tikken, toch...?

 

 

p.s. Als je BTW op je visitekaartjes hebt teruggevraagd, maar het geld pas in 2017 daadwerkelijk hebt gekregen, dan moet je dat ook op de balans vermelden. Bijvoorbeeld:

 

10,- Vordering BTW (en dan moet je ook aangeven dat het een vordering van dit boekjaar is en niet over oudere jaren!)

 

En dan is je geld dus ook geen 920,- maar 910,- op de balans.

 

Zo simpel is het in dit geval!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.