• 0

Coöperatie of toch anders?

Hoi allemaal,

 

Na lang te hebben meegelezen op dit mooie forum, heb ik toch ook maar besloten een topic te openen.

Ik zal mij eerst even een beetje voorstellen:

Ik ben Jeroen en ik ben 26 jaar. Met een MBO diplomaatje op zak de “grote boze wereld” ingetrokken op zoek naar werk. Momenteel werk ik al een aantal jaar met redelijk veel plezier voor mijn werkgever, en via die werkgever heb ik flink veel bij mogen leren (cursus, opleidingen, praktijkervaring etc.).

 

Echter, sinds vorig jaar ben ik een beetje aan het worstelen met het feit dat ik toch graag zelf aan de slag wil. Ik merk dat ik vindingrijk & behoorlijk eigenwijs ben. Dit gaat gepaard met een gezond stel hersenen en de mogelijkheid stof snel in mij op te nemen.

Eind vorig jaar was het dan zo ver, via via ben ik gevraagd om een plaats te vervullen in het bestuur (als secretaris) van een Bewonersbedrijf. Een bewonersbedrijf is van, voor en door bewoners, zie het als een soort samenwerkingsverband in stichtingsvorm(op dit moment zullen wat wenkbrauwen omhoog gaan, maar Jeroen, als je hier al langer meeleest dan weet je toch dat een vraag over een stichting niet wordt toegestaan? Dat komt zo, geen zorgen lieve lezer!).

Na behoorlijk aan het vergaderen, rekenen, lezen te zijn geweest(met hier en daar wat hulp), zijn we nu zo ver dat we bijna van start kunnen. We wachten op de goedkeuring van de gemeente zodat de subsidie beschikbaar kan worden gesteld.

 

Nu hetgeen waar het om draait:

 

Tijdens het vergaderen, rekenen, lezen en natuurlijk ook het bezoeken van andere bewoners bedrijven, hebben wij bijzonder weinig ondersteuning gehad vanuit de gemeente. Er is één adviesbureau (welke niet al te best werk verricht, maar dat terzijde) die gepoogd heeft om ons te ondersteunen.

 

Ik ben van mening dat dit makkelijker, duidelijker en efficiënter kan. Tijdens mijn zoektocht stuitte ik onverwacht op nog meer mogelijkheden, het blijkt, althans in de regio waar ik woon, dat er bijzonder veel vraag is naar samenwerking en steun (ook bij bestaande stichtingen).

 

Om deze reden ben ik gaan inventariseren waar zowel stichtingen en verenigingen mee te maken krijgen, en waar zij moeilijkheden ondervinden. De lijst is te lang om op te noemen, dus dat ga ik ook niet doen. Maar de behoefte is duidelijk. Er moet één overkoepelend orgaan komen, dit orgaan zal verschillende voordelen kunnen creëren, denk aan; Strategisch inkopen (schaalvoordeel), het voorkomen van dubbele agenda’s tussen stichtingen/verenigingen, het onderling ruilen/uitlenen van materialen, onderlinge uitwisseling kennis en kunde (de één heeft een keuken met een kleinere zitruimte, de ander heeft geen keuken maar een grote zitruimte), database beschikbaar stellen voor draaiboeken, bij een aantal stichtingen/verenigingen is geen pin mogelijkheid aanwezig dit willen wij gaan verzorgen, etc.

 

Nu hoop ik dat jullie er allemaal nog bij zijn, want het draait natuurlijk om het rechtspersoon die het overkoepelend orgaan moet gaan zijn. Ik zat zelf te denken richting de coöperatie.

De reden om een coöperatie toe te passen is om alles transparant en duidelijk te houden, het makkelijk aanhalen van leden en het makkelijk afstoten van leden, daarnaast mag een coöperatie wel winst maken t.o.v. de stichting. De winst is bedoeld voor de toekomst (met als mooiste gedachte het eventueel financieren van nieuwe start-ups, maar dat blijft nog even bij dromen.)

 

Mijn vra(a)g(en):

 

Is een coöperatie de beste rechtsvorm om bovenstaand te bedrijven?

Mag de coöperatie pinbetalingen op haar rekening ontvangen om deze wekelijks of maandelijks over te schrijven naar de betreffende stichting?

Van wat ik heb begrepen, kan hetzelfde bestuur onbeperkt blijven zitten (mits herkozen uiteraard) klopt dit?

Mag de coöperatie uit naam van haar leden contracten aangaan?(m.b.t. schaalvoordeel)

 

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, excuses voor de lengte, ik had mezelf beloofd het kort te houden, maar dat is enigszins mislukt.

 

Kritiek, scherpe vragen en/of opmerkingen zijn allemaal van harte welkom!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jeroen,

 

Wat een leuke, enthousiaste vragen. Allereerst: het is een misvatting dat stichtingen geen winst mogen maken. Het uitkeren van winst is formeel niet mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat een stichting geen winst mag maken. Met het maken van winst kan de stichting juist nog beter haar doelen verwezenlijken. En de salariskosten van de bestuurder drukken de winst uiteraard.

 

Een coöperatie is een verenigingsvorm, die mag gewoon een rekening openen, een onderneming drijven (mijn kantoor doet dat al jaren in coöperatievorm), en contracten aangaan. Het is maar hoe je het inricht. De statuten van de vereniging zijn daarvoor belangrijk, daarin staan de belangrijkste 'spelregels' waar je als bestuurder en leden mee te maken hebt. Een notaris kan je hier meer over vertellen.

 

Kortom, (bijna) alles mag, als je het maar goed en duidelijk regelt. Schrijf voor jezelf eens op wat de activiteiten en rollen van jouw onderneming zouden zijn. Wat zijn je kosten en wat zijn je inkomsten? Wie gaat het werkkapitaal financieren? De kosten gaan immers voor de baten uit. Wie beslist wat? Wie is waarvoor verantwoordelijk? Is je doelstelling commercieel of maatschappelijk georiënteerd? Waarom zouden de potentiële leden lid willen worden? De ledenvergadering is het 'hoogste' orgaan van de coöperatie. De aandeelhouder(svergadering) is dat voor de b.v. Bij een stichting is dat het bestuur. Wie hakt bij problemen de knoop door? Als je deze vragen scherp hebt, dan kan een notaris jou snel vertellen welke rechtsvorm het beste past bij jouw initiatief. Dat advies is inbegrepen bij de oprichtingskosten van een goede notaris.

 

Succes,

 

Raimond Dufour

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik je verhaal lees zou een coop inderdaad goed passen bij wat jij voor ogen hebt.

Het grote voordeel van een coop vind ik dat iedere deelnemer een belang heeft bij het succes van de coop, kortom succes deel je en dat is bij andere rechtsvormen anders.

 

Neem eens contact op met Onno van Bekkum van CO-OP Champions.

Hij heeft al meer dan 20 jaar ervaring in de wereld van de coöperaties en heeft een speciaal programma ontwikkeld om jou te helpen de coop vorm te geven.

Ik ben zelf betrokken geweest bij de opzet van enkele coops en haal altijd Onno erbij vanwege zijn enorme ervaring op dit gebied, kan hem dus ook van harte aanbevelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier heb je een voorbeeld van een vereniging van stichtingen. En een coöperatie is een vorm van een vereniging. Dus waarom niet...

 

Maar of het handig is in jouw geval, dat zou ik niet zo 1-2-3 weten natuurlijk.

 

Bedankt voor deze link, die kende ik nog niet. Ik heb het even snel gescand, en het ziet er positief uit. Van het weekend ga ik er even goed voor zitten!

 

Beste Jeroen,

 

Wat een leuke, enthousiaste vragen. Allereerst: het is een misvatting dat stichtingen geen winst mogen maken. Het uitkeren van winst is formeel niet mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat een stichting geen winst mag maken. Met het maken van winst kan de stichting juist nog beter haar doelen verwezenlijken. En de salariskosten van de bestuurder drukken de winst uiteraard.

Klopt, hier ben ik van op de hoogte, ik had het misschien anders moeten verwoorden.

 

Een coöperatie is een verenigingsvorm, die mag gewoon een rekening openen, een onderneming drijven (mijn kantoor doet dat al jaren in coöperatievorm), en contracten aangaan. Het is maar hoe je het inricht. De statuten van de vereniging zijn daarvoor belangrijk, daarin staan de belangrijkste 'spelregels' waar je als bestuurder en leden mee te maken hebt. Een notaris kan je hier meer over vertellen.

 

Waar het voornamelijk om gaat is dat m.b.t. de pinbetalingen ik geen werkzaamheden verricht. Het doel is een soort “boedelrekening” te creëren, en daardoor kosten te kunnen drukken vor de stichting/vereniging. Dus in plaats van dat de stichting/vereniging de pinbetalingen direct ontvangt, worden die betalingen eerst bijgeschreven op de “boedelrekening” van de coöperatie. De reden hiervoor is als volgt; veel stichtingen/verenigingen bieden nog niet de mogelijkheid om te kunnen pinnen i.v.m. de kosten. Ik ben van mening, dat juist als de mogelijkheid tot pinnen bestaat, leden van de stichting/vereniging eerder geneigd zijn meer uit te geven. Het is meer een service dan dat het geld moet opleveren voor de coöperatie.

Echter weet ik dat de Rabobank(ook een coöperatie, wat leuk!) in elk geval stichtingen voorziet van korting t.w.v. 25 euro voor transacties(nog niet uitgezocht verder).

 

 

Kortom, (bijna) alles mag, als je het maar goed en duidelijk regelt. Schrijf voor jezelf eens op wat de activiteiten en rollen van jouw onderneming zouden zijn. Wat zijn je kosten en wat zijn je inkomsten? Wie gaat het werkkapitaal financieren? De kosten gaan immers voor de baten uit. Wie beslist wat? Wie is waarvoor verantwoordelijk? Is je doelstelling commercieel of maatschappelijk georiënteerd? Waarom zouden de potentiële leden lid willen worden? De ledenvergadering is het 'hoogste' orgaan van de coöperatie. De aandeelhouder(svergadering) is dat voor de b.v. Bij een stichting is dat het bestuur. Wie hakt bij problemen de knoop door? Als je deze vragen scherp hebt, dan kan een notaris jou snel vertellen welke rechtsvorm het beste past bij jouw initiatief. Dat advies is inbegrepen bij de oprichtingskosten van een goede notaris.

 

Succes,

 

Raimond Dufour

 

 

Ik heb mij inderdaad zo goed mogelijk proberen in te lezen m.b.t. statuten, eigenlijk al sinds dat ik ben gevraagd om plaats te nemen in het stichtingsbestuur. Principieel gezien zal de coöperatie maatschappelijk georiënteerd zijn. Uiteraard moet er winst worden gemaakt om te kunnen blijven bestaan, echter ben ik ook hier van mening dat die mogelijkheid bestaat. Het idee, zoals ik deze in gedachten heb, is het creëren van schaalvoordeel door samen in te kopen. Hierbij is het natuurlijk van belang dat het schaalvoordeel de leden meer oplevert dan het lidmaatschap zal kosten. Daarnaast zijn er tal van voorbeelden waardoor er zeker rendement te behalen valt. Ik ben bezig met het uitwerken van dit plan, echter struikelde ik dus min of meer over de keuze van de rechtsvorm.

 

Het startkapitaal zal niet echt grote problemen gaan vormen. Ik wil zorgen dat we zo lean mogelijk starten, en vanuit eigen middelen groeien. Daarnaast heb ik nog gesprekken gepland staan met de gemeente voor mogelijke subsidies. Er zijn nog een aantal andere mogelijkheden die ik overweeg, echter geef ik het liefst niet alles prijs in het openbaar, gezien higherlevel best hoog scoort in de ranking van google.

 

De vraag waarom stichtingen/verenigingen lid zouden willen worden is een vraag die ik met liefde beantwoord.

Wij (de coöperatie) worden enthousiast van enthousiasme. Als ergens veel enthousiasme zit aanwezig is, is het wel bij stichtingen/verenigingen, iedereen is er voor elkaar. Natuurlijk werkt enthousiasme aanstekelijk, wij zijn jong en gedreven, en willen er graag staan voor onze leden.

Het beleid dat wij gaan voeren is no-nonsense, geen dure pakken, geen moeilijke woorden, we houden het simpel en begrijpelijk voor iedereen. In combinatie met een weloverwogen rekenmodel welke de mogelijk te realiseren besparing zal aantonen op basis van enkele gegevens, kunnen wij snel draagvlak creëren.

 

Ons motto is; samen één! Het doel is om stichtingen/verenigingen te laten zien dat door samen te werken, er meer mogelijk is dan men denkt. Geld, vrijwilligers, materialen, etc. zullen altijd de beperkende factor zijn van een stichting/vereniging.

Natuurlijk benaderen wij dit niet vanuit het oogpunt “probleem” maar eerder vanuit het oogpunt “beperking”. Door samen te werken kunnen wij deze beperking verminderen.

 

Ons doel is niet om zelf “stinkend rijk” te worden, of om de balans van de coöperatie met miljoenen te vullen. Wij willen hen die zich inzetten voor de maatschappij dat beetje extra hulp bieden wat volgens hen die ik reeds benaderd heb, meer dan welkom is.

 

Als laatste;

Het bestuur heeft zal beperkte bevoegdheid krijgen tot het nemen van beslissingen. Wij staan voor onze leden, dus zou het niet eerlijk zijn om zonder hen een beslissing te nemen. Ook hierbij heb ik begrepen dat dit in de statuten kan worden opgenomen. Waarbij eigenlijk een nieuwe vraag ontstaat; Zijn er verplichtingen m.b.t. minimaal aantal ALV’s per jaar? Kan er ook schriftelijk (mail) gestemd worden bij grote beslissingen als de ALV te ver vooruit gepland staat?

 

Zoals ik je verhaal lees zou een coop inderdaad goed passen bij wat jij voor ogen hebt.

Het grote voordeel van een coop vind ik dat iedere deelnemer een belang heeft bij het succes van de coop, kortom succes deel je en dat is bij andere rechtsvormen anders.

 

Neem eens contact op met Onno van Bekkum van CO-OP Champions.

Hij heeft al meer dan 20 jaar ervaring in de wereld van de coöperaties en heeft een speciaal programma ontwikkeld om jou te helpen de coop vorm te geven.

Ik ben zelf betrokken geweest bij de opzet van enkele coops en haal altijd Onno erbij vanwege zijn enorme ervaring op dit gebied, kan hem dus ook van harte aanbevelen.

 

 

Geweldig! Dat ik deze website nog niet ben tegengekomen. Duidelijk, helder en to the point. Daar hou ik van. Vriendelijk bedankt voor deze informatie!

 

Je hebt het qua coop vorm inderdaad bij het juiste eind. Ons uitgangspunt is inderdaad gericht op het “van, voor en door” idee. Hier zijn we, ondanks dat we nog niet gestart zijn, nu al trots op.

 

Last but not least:

Ik wil iedereen die de moeite heeft genomen mijn verhaal te lezen graag bedanken, met name zij die gereageerd hebben! Ongetwijfeld zullen er nog meer vragen ontstaan, die ik hier graag zou willen stellen.

 

Hoe staan we er momenteel voor:

 

We zijn aan het brainstormen over de mogelijkheden qua service die wij gaan bieden. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen maatschappelijke en commerciële service. Aan het eind van de rit moet natuurlijk ook de coöperatie kunnen blijven bestaan.

Ik heb, wellicht vooruitlopend op de zaken, met mijn werkgever het e.e.a. kortgesloten en vanaf maandag ga ik minder uren werken om deze onderneming de kans te geven die ze verdient(geen zorgen, ik heb overuren in overvloed).

De komende we(e)k(en) staan in het kader van uitzoeken, onderzoeken, en uitwerken. De nodige afspraken staan hiervoor op de planning (behalve met CO-OP Champions, waarvoor nogmaals dank Nico, gaan we z.s.m. regelen!). We zullen in zeer korte periode om tafel gaan met de gemeente, potentiële leveranciers en potentiële leden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.