• 0

Exporteren naar Noorwegen

Wij hebben de mogelijkheid om met een verkoopwagen op een groot festival in Noorwegen te staan met eten. Ik ben alle kosten en baten op een rijtje aan het zetten om te kijken of het interessant zou kunnen zijn.

 

Nou heb ik contact gehad met de Nederlandse ambassade in Oslo en met experts buitenlandse handel van de kvk, maar het is nog niet helemaal duidelijk wat alle kosten precies zouden zijn.

 

Ik weet dat ik over etensproducten invoerrechten moet betalen naar Noorwegen toe. Maar de persoon van de kvk mocht niet zeggen wat precies de percentages zijn per product en Nederlandse ambassade belt niet terug. Maar als ik de goederen invoer in de market acces database wordt me het ook niet duidelijk.

 

Daarnaast is het me niet duidelijk of ik over dingen die ik gebruik voor vervaardigen van eten, maar niet direct verkoop ook invoerrechten moet betalen. Denk aan gas uit gasflessen en olie om eten in te kunnen bakken.

 

En als de documenten in orde wil hebben dan moet dat via een inklaringsagent? Kan dat gewoon via een Nederlandse inklaringsagent?

 

Wat zou de beste manier zijn om alle kosten even goed op een rijtje te krijgen?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat de verkoopwagen en eventuele niet verkochte producten niet in Noorwegen blijven......toch? In dat geval is er geen sprake van (definitieve) invoer in Noorwegen maar "tijdelijke". Je kunt beter een douane-agent in Noorwegen opzoeken om heel de handel tijdelijk in te laten voeren en achteraf pas af te rekenen voor het gedeelte dat in Noorwegen verbruikt is. Mogelijk kan dat met gebruik van Eur1 certifica(a)t(en), in geval van levensmiddelen met EU-oorsprong nog zonder of met minder invoerrechten.

 

Een Nederlandse inklaringsagent kan geen aangifte doen in Noorwegen. Je zult wel een agent in Nederland nodig hebben voor het maken van de uitvoeraangifte. In dat geval ben je waarschijnlijk het beste af bij een van de grotere douane-expediteurs die in beide landen kantoren hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat de verkoopwagen en eventuele niet verkochte producten niet in Noorwegen blijven......toch? In dat geval is er geen sprake van (definitieve) invoer in Noorwegen maar "tijdelijke". Je kunt beter een douane-agent in Noorwegen opzoeken om heel de handel tijdelijk in te laten voeren en achteraf pas af te rekenen voor het gedeelte dat in Noorwegen verbruikt is. Mogelijk kan dat met gebruik van Eur1 certifica(a)t(en), in geval van levensmiddelen met EU-oorsprong nog zonder of met minder invoerrechten.

 

Een Nederlandse inklaringsagent kan geen aangifte doen in Noorwegen. Je zult wel een agent in Nederland nodig hebben voor het maken van de uitvoeraangifte. In dat geval ben je waarschijnlijk het beste af bij een van de grotere douane-expediteurs die in beide landen kantoren hebben.

Heb je wat namen van grote expediteurs voor me? Had net een douane expediteur aan die lijn die vroeg of ik hs codes kon doormailen, maar geen idee waar ik die kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

Houd er ook rekening mee dat je in Noorwegen (als je nog niet btw geregistreerd bent) , je ook direct (bij de grens) de import btw dient af te rekenen.

Aangaande de hs code , zie hierbij de website van de Noorse douane http://www.toll.no/en/corporate/norwegian-customs-tariff/find-the-correct-commodity-code-in-the-customs-tariff/

hier staat er ook een contact adress van de Noorse douane.

In de Noorse markt zijn er verschillende aanbieders, waaronder wij, die je kunnen helpen met registring van je bedrijf en btw aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Houd er ook rekening mee dat je in Noorwegen (als je nog niet btw geregistreerd bent) , je ook direct (bij de grens) de import btw dient af te rekenen.

Als je de post en de reacties gelezen had, had je kunnen zien dat het tijdelijke invoer gaat, wat heel jouw opmerking over direct bij de grens invoer BTW afrekenen compleet overbodig maakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ga je helemaal de fout in door te focussen op het importeren van een paar etenswaren.

Ga eerst eens na hoe je regelt dat je daar zelf btw kan afdragen over je verkoop en retour kan krijgen over je inkoop, dat jezelf en je medewerkers niet illegaal staan te werken en dat je verkoop kar, opslag en eten voldoet aan alle Noorse eisen.

 

Verder alles zoveel mogelijk lokaal inkopen en voor het overige zorgen voor goed geconditioneerd transport. Noorwegen is deel van de interne markt dus mogelijk geen invoerrechten op producten geproduceerd in de EU.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.