• 0

Btw over arbeidsloon bij margeregeling / reparatie 2e hands fietsen

Hallo. Overal gezocht, maar ik heb een specefieke vraag en kan dit nergens vinden.

 

Wij hebben een online webshop met nieuwe en jonge gebruikte fietsen.

 

Het komt nu af en toe voor dat wij een 2e hands fiets inruilen op een nieuwe of op een goede gebruikte. En af en toe komt het ook nog wel eens voor dat we een jong gebruikte fiets opkopen waar nodig is onderdelen vervangen en weer verkopen.

 

Nu gaat het even om het stukje arbeid. In de fietsen branche is het arbeidloon voor reparatie belast met 6%. Maar hoe staat dit tegen over het boven staande?

 

We hebben dan af en toe te maken met een Marge regeling en betalen btw over de winst. Terwijl we soms wel 4 of 5 uur bezig zijn met repareren van een ingekochte of ingeruilde fiets. Kan ik dan de factuur apart opsplitsen in arbeid 6% en winst 21%?

 

Hoor graag waar ik dit na kan zien of iemamd hier misschien ook wel mee te maken heeft of juist hier wat vanaf weet hoe dit precies in elkaar steekt.

 

Alvast bedankt. Groeten Ralf

 

 

[mod edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo,

 

Volgens onderstaande link geldt.

Bij verkoop (nieuwe) fiets uit voorraad geldt 21%.

Bij verkoop Onderhouds- en servicepakket geldt 6% mits apart vermeld op factuur.

Dus ik denk dat het juist is dat als je een gebruikte fiets opknapt, in eigen voorraad opneemt en dan verkoopt dat het 21% tarief geldt. (Je maakt dan a.h.w. een "nieuwe" fiets).

Als je een gebruikte fiets verkoopt en tevens een opknapbeurt (na verkoop) aanbiedt is het volgens mij weer wel mogelijk 6% op die arbeid te rekenen (mits apart op factuur vermeld) .

Maar dat is wel een nu ongebruikelijke verkoopmethode.

Je kan zekerheid krijgen door een voorbeeld factuur en casus beschrijving te maken en die naar de Belastinginspecteur te sturen voor een standpuntbepaling.

 

Arbeid Fietsen 6%

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch goed meegedacht met de problematiek van deze fietsenhandelaar.

Want dit is weer zo'n typisch voorbeeld dat wanneer je wat in de principes van de belastingheffing gaat rommelen (6% voor arbeidsintensieve beroepen), dat dan elders weer een probleem opduikt.

 

Onderhoud en reparatie is dus 6%, maar doe je dit aan eigen ingekochte fietsen, dan verval je al snel richting de 21%. En dat scheelt dus maar liefst 12,4% aan marge ! Een goed voorbeeld dat btw gewoon een kostprijsverhogende belasting is die net zo goed kan drukken op de ondernemer.

 

Je zit dan al snel te denken aan constructies waarbij je toch fietsen repareert tegen arbeidslloon. Zoals easy aangeeft, verkopen met een opknapbeurt.

Link naar reactie
  • 0

Een interessante vraag. Voorzichtigheid is naar mijn mening wel geboden met het apart factureren van een vergoeding voor de levering (marge 21%) en een vergoeding voor onderhoud (6%).

 

De basisregel is dat er weliswaar 2 te onderscheiden btw-prestaties zijn, maar soms delen aanvullende prestaties in het tarief van de hoofdprestatie. De Europese rechter ziet ook twee prestaties (levering en onderhoud) 'tenzij de onderdelen van de handeling, met inbegrip van die waaruit de economische reden voor de afsluiting van de overeenkomst blijkt, zo nauw met elkaar verbonden zijn dat zij objectief gezien één enkele ondeelbare economische prestatie vormen, waarvan splitsing kunstmatig zou zijn.'

 

Zou sprake zijn van een kunstmatige splitsing, dan zou het onderhoud naar het tarief van de levering (21%) moeten worden geheven. Omdat het verlaagde tarief (6%) een soort gunst is, kun je er in twijfelgevallen beter niet van uitgaan dat het verlaagde tarief van toepassing zou zijn. Bij een controle kan op het tarief worden gecorrigeerd. Misschien is het een idee om de casus voor te leggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede reactie Overboom, je voelt natuurlijk aan alles dat dit op het randje zit.

Het geheel komt al voort uit de ongelijkheid van tarieven.

 

Maar nu deze:

TS besteedt het repareren van de fietsen uit.

Uiteraard aan een bevriende, zo niet zéér bevriende relatie.

Deze relatie rekent voor de toch onmiskenbare reparaties het 6% tarief.

Link naar reactie
  • 0

Maar nu deze:

TS besteedt het repareren van de fietsen uit.

Uiteraard aan een bevriende, zo niet zéér bevriende relatie.

Deze relatie rekent voor de toch onmiskenbare reparaties het 6% tarief.

Dan kan TS een duurdere fiets verkopen tegen 21% omdat die gerepareerd is.

 

De zoektocht naar gaatjes in wet- en regelgeving om toch maar iets in de 6%-categorie te kunnen proppen, lijkt me vruchteloos te eindigen omdat de reparatiewerkzaamheden zijn bedoeld om fietsen verkoopbaar en verkoopklaar te maken. Dat is niet eens een aanvullende dienst (die het hoofdproduct volgt), maar een werkzaamheid die rechtstreeks leidt tot een product met een hogere toegevoegde waarde en daarmee een hogere verkoopprijs en marge.

Link naar reactie
  • 0

Erg interessant hoe jullie dit oppakken en stellingen voor leggen.

 

Ik zelf vind het best moeilijk. Om hier een goede oplossing voor te bedenken. Uiteraard wil ik graag gebruik maken van de 6% aan arbeid als dit ook het geval is. Dit is namelijk ook aan te tonen dmv bonnen. Nieuwe onderdelen bijvoorbeeld.

 

Ik zou het jammer vinden als dit niet kan. Maar inderdaad, zoals legend al zegt. Als ik het uit besteed aan een bevriende relatie. Het lijkt me gewoon meer dan eerlijk om de 6% toe te passen op arbeid als dit ook het geval is.

 

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe onderdelen bijvoorbeeld.

 

Het verwerken van nieuwe onderdelen in een marge-goed heeft óók geen invloed op de winstmarge (voor de omzetbelasting).

 

Je vraagt gewoon de BTW op de onderdelen terug als voorbelasting namelijk. En de marge blijft:

Verkoopprijs minus inkoopprijs.

 

En daar ben je dus 21% BTW over verschuldigd (behalve als je iets 'kroms' en cosmetisch bedenkt waarbij je eigenlijk beweert een reparatie uit te voeren voor de klant i.p.v. een tweedehands fiets te verkopen).

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

En daar ben je dus 21% BTW over verschuldigd (behalve als je iets 'kroms' en cosmetisch bedenkt waarbij je eigenlijk beweert een reparatie uit te voeren voor de klant i.p.v. een tweedehands fiets te verkopen).

 

 

Hallo,

 

 

Als de klant een fiets koopt betaal je 21% BTW.

Als de klant een fiets heeft gekocht en hij laat hem repareren is dat 6%.

Vroeger kreeg je de 1e beurt gratis bij de fiets.

Nu is het BTW slimmer om de servicekosten apart op de rekening te zetten.

Als iemand een gebruikte fiets koopt en dan laat repareren is dat 6%.

Het koopmoment is dus belangrijk geworden in samenhang met reparaties om de fiets verkoop klaar te maken of de fiets na aankoop te (laten) repareren.

Inderdaad de BTW regels voor fietshandelaren zijn niet eenvoudiger geworden.

Maar ik zie niet "kroms" en "cosmetisch" in het aanpassen van de facturering aan gewijzigde BTW wetgeving.

Het is gewoon verstandig voor iedere ondernemer om zijn eigen contracten, procedures en facturen te toetsen na een wetswijziging.

Persoonlijk had ik het mooier gevonden om een dergelijk duurzaam en energiezuinig product gewoon helemaal onder het 6% tarief te brengen.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie's.

Om er nog even op terug te komen.

 

Wat nog vaak voor komt is dat ik een kapotte fiets/ niet werkende fiets inkoop/inruil. Die eerst hersteld moet worden alvoorts deze verkocht kan worden.

 

Heeft dit nog ergens invloed op de verkoop en dus met de 6% btw die in rekening gebracht kan worden..?

Link naar reactie
  • 0

Hoi exhaeller.

 

Nee ik vond het nog wel even belangrijk om te vermelden dat het om een niet rijdende fiets gaat. Ik zelf vond dat nog niet duidelijk genoeg in mijn eerste post. Omdat er dan eerst herstel plaats moet vinden om de fiets te gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al gebeld of geschreven met de Belastingdienst (zoals aangeraden wordt)? Een branchevereniging geraadpleegd? Een politieke partij benaderd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.