• 0

Holding en onderhangende BV overnemen door kinderen

Hallo,

 

Mijn zus en ik willen de Holding en de onderhangende BV overnemen van onze vader die de pensioenleeftijd bereikt heeft en niet meer wilt werken. Hij is de enige eigenaar cq groot-aandeelhouder.

Nu hebben zowel mijn zus als ik niet voldoende middelen/geld/kans op hypotheek om met een zak geld aan te komen en de boel "gewoon" te kopen.

 

Ik lees het een en ander over ruisloze overname en dergelijke, maar die hebben allemaal betrekking tot eenmanszaken waar je dan een Holding boven zet of een VOF van maakt. Maar nergens kan ik vinden waar ik het moet zoeken om een Holding over te nemen. Is er per definitie ALTIJD fysiek geld nodig bij overname, of zijn er toch nog wegen om een familiebedrijf (Holding + BV) over te dragen naar kinderen zonder dat daar direct geld voor nodig is.

 

Ik snap dat hier geen direct antwoord op mogelijk is zonder alle feiten op een rij te hebben, maar ik zou het fijn vinden om een bepaalde richting te horen waar ik zou moeten kijken, voordat we het gesprek met de boekhouder en fiscalist hebben.

 

Mvg en bij voorbaat dank,

 

Ton

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eens met exhaeller.

Je kan afspreken dat (een deel van) de koopsom als lening door de verkoper (jouw vader) aan de kopers (jouw zus en jij) wordt verstrekt. Als jouw vader daar voor voelt zou hij de jaren daarna (of meteen bij overdracht) wat kunnen schenken om de lening te verminderen.

Je kan ook afspreken dat een deel meteen wordt betaald en een deel als "earn out", i.e. dat hij gedurende een periode een deel van de winst krijgt.

 

Maak ajb met behulp van een jurist een hele goede schriftelijke samenwerkingsafspraak met je zus, (wie gaat wat doen, duidelijke rolverdeling, wie neemt de beslissingen, hoe veel tijd steken jullie erin, hoe gaan jullie uit elkaar als er ruzie komt) hier komt vaak gedonder van.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee, er hoeft geen geld op het moment van overname aan te pas te komen. Sterker nog, bij veel overnames door opvolgers gebeurt dat door een constructie met een lening.

Waar je wel goed op moet letten is de waardering van de aandelen. Die moet reëel zijn en goed gedocumenteerd, omdat anders het risico dat het waardeverschil als schenking aangemerkt wordt groter zal zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.