• 0

Controle op omzet bij leadprijsvergoeding op omzetbasis

Beste ondernemers,

 

Ik plan met onze onderneming acquisitie afspraken in voor bedrijven. Op dit moment betalen deze bedrijven per afspraak. Echter is het zo dat wij ook klanten hebben die wij een pakket aan willen bieden waarmee ze een lagere lead prijs betalen, maar een percentage van de omzet van een nieuwe klant inleveren. Dit willen wij doen, omdat deze ondernemers minder financiële middelen maar wel willen groeien.

 

Mijn vraag is echter hoe wij hier controle op uitvoeren? Het is namelijk lastig om te verifiëren of een prospect daadwerkelijk klant is geworden. En zo ja, wat het bedrag is wat deze klanten exact betalen. Heeft iemand hier een idee op?

 

[mod edit: titel verduidelijk]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een percentage van de winst zou beter zijn.

 

De controle op omzet of winst is echter alleen achteraf mogelijk op basis van de VPB of IB.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een percentage van de winst zou beter zijn.

 

Hoe bepaal je de "winst" van een specifieke klant? "profit is an opinion" immers

Omzet ("cash is a fact") is dan toch praktischer: gewoon de som van de facturen * (minus de btw)

 

Een gebruikelijke methode (die ik in het verleden zelf toegepast heb) : de klant geeft zelf periodiek de uit de leads gegenereerde omzet op, en dat wordt jaarlijks achteraf door een boekhouder/accountant gecontroleerd en bevestigd.

 

* = De daadwerkelijke winst (lees: rendement per klant) wordt/werd uiteraard wel gemeten: dat is de basis om de leadvergoeding als % van de omzet te berekenen en indien nodig aan te passen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een gebruikelijke methode (die ik in het verleden zelf toegepast heb) : de klant geeft zelf periodiek de uit de leads gegenereerde omzet op, en dat wordt jaarlijks achteraf door een boekhouder/accountant gecontroleerd en bevestigd.

Dat is inderdaad gebruikelijk: de klant bepaalt de omzet en bevestigt de juistheid daarvan met een accountantsverklaring.

 

Wat daarnaast niet ongebruikelijk is, is om tevens contractueel inzagerecht te bedingen, zodat je in voorkomende twijfelgevallen zelf een eigen accountant de verkoopcijfers kunt laten controleren. (De accountant hoeft daarvoor niet alles met de opdrachtgever te "delen": de enkele bevestiging/ontkenning van de juistheid volstaat.)

Link naar reactie
  • 0

Hoe bepaal je de "winst" van een specifieke klant?

Het ligt niet in de bedoelingen dat 'jij' dat doet.

 

"profit is an opinion" immers Omzet ("cash is a fact") is dan toch praktischer: gewoon de som van de facturen * (minus de btw)
Gewoon de som van de verkoopfacturen minus de inkoopfacturen. Omzet 'an sich' zegt helemaal niets ... "cash" overigens ook niet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt niet in de bedoelingen dat 'jij' dat doet.

Ik vermoed enige verwarring: ik bedoelde uiteraard: hoe bepaal je (lees: wie dan ook) de "winst" van een individuele lead die klant wordt bij de klant van de leadgenerator

 

Ik referereerde dus niet aan de jaarwinst van de klant van de leadgenerator, maar aan de individuele toegevoegde waarde van diens klant(en) verkregen via de leadgenerator. Alleen daarover reken je immers af, niet over de totale winst (*)

 

Gewoon de som van de verkoopfacturen minus de inkoopfacturen.

Idem: inkoopfacturen zijn niet zomaar te verdelen over je klanten ;) De mate waarin dat kan hangt sterk van de business af. (verhouding vaste kosten, variabele kosten algemeen en variabele kosten per klant).

 

(*) = ik zie soms ook nog wel eens constructies waar een leadgenerator een percentage van de winsttoename van de klant afspreekt. Erg tricky aan beide kanten: wie zegt dat die winsttoename niet (groten)deels autonoom - zonder de leadgenerator - tot stand kwam, en wat gebeurt er als de klant de winst drukt door hogere kosten, afschrijving op investeringen, willekeurig afschrijven et cetera.

 

Edit: ook nog wel een aardige: hoe verdisconteer je de aanloopkosten bij afrekenen op winst per lead? In mijn eigen business bijvoorbeeld verdien je je kosten aan het begin vaak pas geleidelijk terug. De "winst" in het eerste jaar is dus gering: die genereer je pas in jaar 2 of 3. Bij leadgeneratie echter, reken je eenmalig af. Reden te meer om niet over winst af te rekenen, maar op basis van vaste leadvergoeding of omzet

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik refer[er]eerde dus niet aan de jaarwinst van de klant van de leadgenerator, maar aan de individuele toegevoegde waarde van diens klant(en) verkregen via de leadgenerator.

Ik vermoed ook enige verwarring ...

 

Alleen daarover reken je immers af, niet over de totale winst (*)
Helemaal correct ... als "wij" het hebben over de toegevoegde winst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cosara; Een percentage van de winst zou beter zijn.

Norbert: Hoe bepaal je de "winst" van een specifieke klant? "profit is an opinion" immers

Omzet ("cash is a fact") is dan toch praktischer: gewoon de som van de facturen * (minus de btw)

Percentage van de winst is inderdaad niet te bepalen.

Zou je toch in die richting willen denken, dan wordt in de verkoop ook wel een percentage van de brutomarge gehanteerd. Zo blijft er voor de verkoper vanzelf minder marge voor hemzelf over als hij meer marge weg moet geven om de klant binnen te halen.

 

Echter, omdat het in bovenstaande casus niet om het direct binnenhalen van orders gaat, maar slechts om een afspraak te plannen, is zelfs deze optie niet erg voor de hand liggend in dit geval.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.