• 0

Werkgeversverklaring

Beste leden,

 

Een medewerker welke sinds 1 februari bij ons in dienst is wil een werkgeversverklaring om een woning te huren. Nu komt hier de vervelende vraag ik voor betreft de verlening van het contract of deze om gaat naar onbepaald. Wij hebben niet de intentie om na dit contract een onbepaald te geven, maar nogmaals een bepaalde tijd contract.

 

Hoe kunnen wij hier het beste mee omgaan? Ik voel me er niet op me gemak om deze vraag zomaar met ja in te vullen en daardoor bijvoorbeeld gebonden te zijn aan het geven van een bepaalde tijd contract en dat de werknemer hier zich op gaat beroepen.

 

Hoe gaan jullie hiermee om?

 

Met vriendelijke groet,

 

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat het dan om deze vraag?

O "een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of is aangesteld in vaste dienst"

O "een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of is aangesteld in tijdelijke dienst tot …………………. "

 

Dan kun je toch gewoon het vinkje zetten bij bepaalde tijd en opgeven tot wanneer die bepaalde tijd is. Ik neem aan dat dat ook de afspraak (contract) met de werknemer is en dat die ook weet tot wanneer die tijd op dit moment geldt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe gaan jullie hiermee om?

De enige goede manier is naar waarheid invullen: je hebt de intentie om bij gebleken geschiktheid eerst het contract nogmaals voor bepaalde tijd te verlengen en pas daarna een vast contract

 

Wij hebben niet de intentie om na dit contract een onbepaald te geven, maar nogmaals een bepaalde tijd contract.

Heb je die intentie ook vooraf met de werknemer besproken?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@rik99

 

De vraag welke er in het model werkgeversverklaring gesteld wordt is:

 

Bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden wordt de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bij beëindiging daarvan opgevolgd door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd

 

@Norbert

Werknemer is zich er van bewust, mits we natuurlijk willen verlengen, ze een verlening voor bepaalde tijd krijgt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, die vraag zag ik later ook staan, en het is nog wel het belangrijkste onderdeel ook... de "intentieverklaringsvraag" ;D

 

Het is mij even onduidelijk of hier met "beëindiging", de periode na de verlenging bedoeld wordt.

 

Verder is het de vraag of, bij gelijkblijvend functioneren, jij over gaat op het aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

 

Voor de werknemer zal het van belang zijn dat deze vraag met JA beantwoord zal worden.

 

Maar hoe je deze vraag ook gaat beantwoorden... de werknemer kan aan deze verklaring geen rechten ontlenen.

https://www.vacatures.nl/begrippenlijst/werkgeversverklaring/

 

(Hier zijn ook juridische uitspraken over)

 

Als je overigens helemaal duidelijk wilt zijn:

VERWARRING BIJ WERKNEMER VOORKOMEN

Als werkgever kun je verwarring voorkomen door de werknemer middels een brief te attenderen dat de intentieverklaring geen juridisch bindend document is, en dat de beslissing over het vervolg van het dienstverband hier los van staat.

https://www.allesoverhr.nl/doorstroom/intentieverklaring-is-intentie-waard/

 

en

 

Werkgeversverklaring heeft geen juridische gevolgen

Zoals je uit het bovenstaande kunt opmaken, heeft een werkgeversverklaring geen juridische gevolgen voor zowel voor de werknemer als werkgever, als het gaat over de voortgang van het dienstverband. Je kunt, om er zeker van te zijn dat jouw werknemer deze twee zaken niet met elkaar vermengt, een aparte mail of brief sturen aan jouw werknemer dat het ondertekenen van een werkgeversverklaring los staat van de beslissing om de arbeidsovereenkomst te continueren. Deze brief kun je hieronder downloaden.

https://deraadgevers.nl/blog/hoe-bindend-is-een-werkgeversverklaring/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.