Jump to content
Dennis Marinus

Wat zijn goede manieren om nieuws te creëren voor free publicity

Recommended Posts

Zorg dat het nieuwswaardig is voor het platform dat je benadert.

Een vakblad voor bejaardenzorg is meestal niet geïnteresseerd in nieuws dat op tieners is gericht (om maar een gek voor beeld te noemen).

 

Nieuwswaardig is dus dat de lezer er iets van opsteekt en dat het niet enorm ruikt naar promotie. Weet dus wat interessant is voor de media waar jij aandacht wilt.

 

Over persberichten citeer ik mezelf even:

 

Bij redacties gaat het voor mijn gevoel ongeveer op deze manier:

- past het onderwerp bij onze doelgroep?

- is het nieuws (of gewoon reclamegereutel waar niet voor betaald is)?

- is het interessant voor de lezer/kijker?

en bij lokale kranten: - kunnen we hier als stad/dorp trots op zijn?

 

Ben je bijvoorbeeld een uitvinder uit Rotterdam die een prijs heeft gewonnen voor een machine die witbrood van koeienpoep kan maken, dan pas je de insteek aan aan het medium:

 

Voor de lokale krant: "Rotterdamse uitvinder wint prijs met poepbroodmachine"

Vakblad voor agrariërs: "Mestoverschot als zoete broodjes verkopen dankzij uitvinding."

Technisch blad: "Machine die mest omvormt tot brood winnaar uitvinderswedstrijd."

Lubach op Zondag: "Ome Willem kan definitief met pensioen: Rotterdamse schijtmachine maakt broodje poep overbodig."

NOS journaal: "Nederlandse uitvinding bekroond op internationaal congress."

Vakblad voor bakkers: "Brood maken van koeienmest (maar hoe smaakt het?)"

 

Maw. al in de kop benadruk je dat het relevant is voor de doelgroep.

Daarnaast is het zaak om er niet een al te opzichtig promopraatje van te maken. Blijf dicht bij de nieuwsfeiten, terwijl je met de achtergrond info meer kunt vertellen.

Zo heb ik met verschillende filmprojecten de lokale krant gehaald door 'het lokale' meer te benadrukken, terwijl voor een magazine over fotografie- en filmtechniek de nadruk meer lag op het gebruik van de nieuwste camera en uitleg over de gebruikte lenzen.

 

Onderzoekjes willen nog wel eens goed scoren, als de kop maar aandacht trekt.

 


BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link to post
Share on other sites
Data science. Bedrijven die data-driven decisions doorvoeren presteren gemiddeld twintig procent beter dan hun concurrentie.

Oh ja? Schrijf maar een persbericht, artikel of column of herhaal het onderzoek in NL op micro-niveau. ;)

 

Evenement? Schrijf een persbericht en plaats een verwijzing naar de evenementensite.

 

Werk een klantcase uit voor publicatie in een branche-uitgave.

 

Nieuws is voor mij niet hetzelfde als free publicity overigens. Ik denk dat je zoiets als items of content voor free publicity bedoelt.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 268 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept