Wat zijn goede manieren om nieuws te creëren voor free publicity

Aanbevolen berichten

Zorg dat het nieuwswaardig is voor het platform dat je benadert.

Een vakblad voor bejaardenzorg is meestal niet geïnteresseerd in nieuws dat op tieners is gericht (om maar een gek voor beeld te noemen).

 

Nieuwswaardig is dus dat de lezer er iets van opsteekt en dat het niet enorm ruikt naar promotie. Weet dus wat interessant is voor de media waar jij aandacht wilt.

 

Over persberichten citeer ik mezelf even:

 

Bij redacties gaat het voor mijn gevoel ongeveer op deze manier:

- past het onderwerp bij onze doelgroep?

- is het nieuws (of gewoon reclamegereutel waar niet voor betaald is)?

- is het interessant voor de lezer/kijker?

en bij lokale kranten: - kunnen we hier als stad/dorp trots op zijn?

 

Ben je bijvoorbeeld een uitvinder uit Rotterdam die een prijs heeft gewonnen voor een machine die witbrood van koeienpoep kan maken, dan pas je de insteek aan aan het medium:

 

Voor de lokale krant: "Rotterdamse uitvinder wint prijs met poepbroodmachine"

Vakblad voor agrariërs: "Mestoverschot als zoete broodjes verkopen dankzij uitvinding."

Technisch blad: "Machine die mest omvormt tot brood winnaar uitvinderswedstrijd."

Lubach op Zondag: "Ome Willem kan definitief met pensioen: Rotterdamse schijtmachine maakt broodje poep overbodig."

NOS journaal: "Nederlandse uitvinding bekroond op internationaal congress."

Vakblad voor bakkers: "Brood maken van koeienmest (maar hoe smaakt het?)"

 

Maw. al in de kop benadruk je dat het relevant is voor de doelgroep.

Daarnaast is het zaak om er niet een al te opzichtig promopraatje van te maken. Blijf dicht bij de nieuwsfeiten, terwijl je met de achtergrond info meer kunt vertellen.

Zo heb ik met verschillende filmprojecten de lokale krant gehaald door 'het lokale' meer te benadrukken, terwijl voor een magazine over fotografie- en filmtechniek de nadruk meer lag op het gebruik van de nieuwste camera en uitleg over de gebruikte lenzen.

 

Onderzoekjes willen nog wel eens goed scoren, als de kop maar aandacht trekt.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Data science. Bedrijven die data-driven decisions doorvoeren presteren gemiddeld twintig procent beter dan hun concurrentie.

Oh ja? Schrijf maar een persbericht, artikel of column of herhaal het onderzoek in NL op micro-niveau. ;)

 

Evenement? Schrijf een persbericht en plaats een verwijzing naar de evenementensite.

 

Werk een klantcase uit voor publicatie in een branche-uitgave.

 

Nieuws is voor mij niet hetzelfde als free publicity overigens. Ik denk dat je zoiets als items of content voor free publicity bedoelt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.