• 0

Deurwaarder vraagt om informatie werknemer: verplichting?

Beste,

 

Een incassobureau/gerechtsduurwaarder heeft ons een brief gestuurd om meer informatie over een medewerker te vragen. Ze vragen om Specifieke informatie over het dienstverband, hoogte loon, een loonstrook (specifiek netto) en of er al beslag is gelegd.

 

Zijn wij verplicht dit te verstrekken? Ik vind dit echt personeelsvertrouwelijk en kan zo even geen wettelijke grond vinden waarop ik dit moet verstrekken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste,

 

Een incassobureau/gerechtsduurwaarder heeft ons een brief gestuurd om meer informatie over een medewerker te vragen. Ze vragen om Specifieke informatie over het dienstverband, hoogte loon, een loonstrook (specifiek netto) en of er al beslag is gelegd.

 

Zijn wij verplicht dit te verstrekken? Ik vind dit echt personeelsvertrouwelijk en kan zo even geen wettelijke grond vinden waarop ik dit moet verstrekken.

 

 

Een deurwaarder die beslag mag leggen (en dus een vonnis of een andere titel, zoals een dwangbevel) heeft, mag die informatie opvragen op grond van artikel 475g, lid 3.

De wet regelt niet dat de deurwaarder bewijs moet verstrekken dat het recht tot beslag leggen er is en de deurwaarder behoort op zijn mededeling dat het recht er is geloofd te worden (en blijkt achteraf dat de deurwaarder daarover niet de waarheid heeft gesproken, dan is dat klachtwaardig). Het antwoord van de autoriteit persoonsgegevens is vreemd, want, behalve bij een conservatoir beslag, doet een rechter in het geheel geen uitspraak over de aard van het beslag dat gelegd gaat worden.

Van belang is dus

a. Is het daadwerkelijk een deurwaarder (want alleen die kan beslag leggen)

b. Wordt er gemeld dat er het recht is beslag te leggen

Is het antwoord op beide vragen positief, dan moet er schriftelijk verklaard worden.

Link naar reactie
  • 0

Volgens het wetsartikel dat Steven citeert, hoeft er alleen te worden geantwoord op vragen naar:

 

- of er periodieke betalingen verricht of schuldig zijn;

- de termijn van de betalingen;

- de omvang na aftrek van de in artikel 475a genoemde inhoudingen; en

- eventuele gelegde beslagen.

 

Algemene vragen over het dienstverband hoeven volgens mij dus niet te worden beantwoord. (IANAL)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.