• 0

ZP-ers woonachtig in Duitsland opgelet met 0-uren contracten in Nederland!

Ik heb in 2014 en 2015 een aantal gastcolleges gegeven bij een hogeschool. Toen was er al een issue met inhuur van zelfstandigen, en heeft de hogeschool gekozen voor een 0-uren contract, waardoor mijn facturen als "loon" zijn uitbetaald. Leek toen een goede oplossing voor de hogeschool om afdracht- en VAR-issues te omzeilen.

 

Dit blijkt voor mij nu een hele dure vergissing.

 

Zojuist naheffingsaanslag over 2014 gekregen, en moet nu als ZP-er ineens "inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet" en "premie volksverzekeringen" betalen. En dat gaat om forse bedragen, even bijna €7K extra afdragen over 2014, en 2015 moet nog komen....

 

Als ik gewoon had gefactureerd, had ik dit probleem niet gehad. Let dus op als je dit soort oplossingen/voorstellen krijgt, het heeft dure consequenties.

 

Ik zal de belastinginspecteur maandag bellen, om te kijken of hier nog een mouw aan te passen valt, maar ik vrees het ergste.

 

[Mod edit: titel verduidelijkt nu het een issue mbt niet wonen in NL betreft]

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

en moet nu als ZP-er ineens "inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet" en "premie volksverzekeringen" betalen.

 

Dat moet iedereen, Edo, ongeacht of je zelfstandige of ondernemer bent.

 

Wat hier gebeurt lijkt te zijn, is dat de school dit niet of niet genoeg heeft ingehouden op het loon, en je daarom nu moet bijbetalen.

 

Had je deze inkomsten niet als loon maar als zelfstandig ondernemer ontvangen, dan had je daarover ook bijdrage ZvW en premies volksverzekeringen betaald, via je inkomstenbelasting

 

Dit blijkt voor mij nu een hele dure vergissing.

Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet. Het enige dat er gebeurd is, is dat er destijds te weinig is ingehouden, en dat moet je nu bijbetalen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

de naheffing is groter dan het "loon" dat ik ontvangen heb bij de hogeschool. Dat is toch vreemd?

Beste Edo.

 

Dat is héél vreemd inderdaad. Zelfs als de school helemaal niets zou hebben ingehouden zou je - worst case - maximaal +/-50% moeten afdragen. Zit er wellicht een (verzuim)boete en rente component oid bij?

 

Reden genoeg om die belastinginspecteur te bellen maandag. Heeft wellicht de school de componenten wel op jouw loon ingehouden, maar niet of niet goed afgedragen bijvoorbeeld?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er is duidelijk iets fout gegaan hier.

 

Zaak is om de aangifte naast de aanslag te leggen en kijken wat er precies aan de hand is. Kan van alles zijn: iets verkeerd in de aangifte vermeld, afgeweken van de aangifte, noem maar op.

 

Overigens is het ook niet uitgesloten dat de hogeschool de verkeerde cijfers doorgeeft. Misschien zelfs voor het verkeerde BSN.

Dat is niet uit te sluiten.

 

Kortom: alles goed naast elkaar leggen dus.

En dan 'komt het wel goed', want de naheffing kan nooit juist zijn (als het zo gegaan is zoals je schrijft).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het issue boven water heb. Ik woon in Duitsland en betaal belasting in NL. Normaliter ben ik dus niet verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen (AOW, Anw en AWBZ). Dat had ik ook zo ingevuld.

 

Door het 0-uren contract is dit dus anders. Ik zou denken dat ik dus premies moet afdragen over het loon dat ik onder het 0-uren contract kreeg. Tot zo ver snap ik het.

 

Feitelijk draag ik nu premies af over mijn gehele "winst uit onderneming"-inkomen. Dat klinkt krom....

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

aanvulling.... de BD beschouwt mij als premieplichtig over het gehele jaar, terwijl ik slechts 6 gastcolleges (dus dagen/dagdelen) heb gegeven. Helaas geeft de BD website hierover geen uitsluitsel, dus ik moet gaan bellen...

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.