• 0

catering vanuit huis beginnen

Ik wil graag een kleinschalig cateringbedrijf vanuit huis beginnen. Het gaat om taarten, high tea, hapjes, sauzen, jams en dergelijke. Geen verkoop aan huis.

Nu zie ik veel verschillende berichten. Mag je nu wel of niet vanuit huis beginnen> Als je toestemming geeft voor controle, mag dit dan? In sommige antwoorden zie ik staan dat dit mag, maar veel berichten zijn alweer een aantal jaren oud.

 

Ik heb Sociale hygiene gedaan en ga HACCP plan opstellen. Is dit voldoende?

Ik ben eigenaar van dit huis.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste SaKa,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Nu zie ik veel verschillende berichten. Mag je nu wel of niet vanuit huis beginnen?

Als de gemeente een dergelijk bedrijf in een woonhuis toestaat en je voldoet aan de (hygiëne)wetgeving voor voedselbereiding dan mag dat in principe. Welke informatie maakt je aan het twijfelen?

 

Ik heb Sociale hygiene gedaan en ga HACCP plan opstellen. Is dit voldoende?

Een plan is een goed begin; elk bedrijf dat levensmiddelen produceert moet volgens de Europese Hygiëneverordening Verordening een voedselveiligheidsprocedure opstellen gebaseerd op de 7 basisprincipes van HACCP. Uitvoeren van dat plan en ook in de praktijk voldoen aan de wettelijke hygiënevoorschriften voor bereiding en behandeling van levensmiddelen is een goed vervolg. Voor bepaalde voedselproducten of bereidingsactiviteiten kunnen bijzondere erkenningen, registraties of vergunningen noodzakelijk zijn.

 

Voor beginnen met ondernemen in het algemeen kan ik je verwijzen naar het Ondernemersplein en het Handboek Ondernemen.

 

Als je toestemming geeft voor controle, mag dit dan?

Als de NVWA wil controleren dat moet je dat uiteraard toelaten, maar of ze nu wel of niet komen controleren: jij bent en blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor de voedselveiligheid van je producten, niet de NVWA. Doe er dus al het mogelijke aan om problemen te voorkomen en risico's te verkleinen. Laat bijvoorbeeld zelf je producten preventief testen bij een commercieel laboratorium. Verzeker het restrisico.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Ron,

 

In eerdere reacties op internet zie ik staan dat je catering vanuit huis niet mag beginnen omdat NVWA toegang moet hebben zonder doorjouw huis te moeten.

Vanuit jouw antwoord begrijp ik dat dit toch kan, maar dat ik zelf uiteraardu verantwoordelijk voor hygiene en kwaliteit ben. De vraag buj de gemeente heb ik uitgezet en zal NVWA benaderen hoe dat verder gaat met toestemming geven.

Link naar reactie
  • 0

In eerdere reacties op internet zie ik staan dat je catering vanuit huis niet mag beginnen omdat NVWA toegang moet hebben zonder doorjouw huis te moeten.

Lees dit oude draadje op dit forum eens, inclusief een schriftelijke reactie van de NWA en een forumlid die werkt bij de NVWA op precies deze vraag.

Thuisbereiding is toegestaan mits de huishoudkeuken en de werkprocessen voldoen aan bepaalde eisen die worden gesteld.

Een opmerking in dat draadje brengt me nog op het volgende: brandschade die is veroorzaakt tijdens zakelijke barkactiviteiten wordt mogelijk niet door je privé verzekeringen gedekt. Toch ook iets om rekening mee te houden. Praat eens over deze en andere risico's met een goede verzekeringsadviseur.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het is raadzaam om met de gemeente in contract te treden om te achterhalen of men jouw geplande activiteiten binnen de beroepen van de Aan huis gebonden beroepen vindt vallen.

Iets breder: het is in zijn algemeenheid goed om met de gemeente te overleggen en je goed te laten adviseren. Denk aan het (inderdaad) mogelijk vallen onder huis gebonden beroepen, maar ook mogelijke strijdigheid met het bestemmingsplan, mogelijk benodigde omgevingsvergunning (waarin 25 vergunningen zijn samengebracht), eventuele regels in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), anticiperen op klachten over overlast enzovoorts. Veel gemeenten hebben een ondernemersloket waar ze met je mee kunnen denken. Een gesprek vooraf met een account manager van het ondernemersloket werkt over het algemeen beter dan een gesprek achteraf met een iemand van het team handhaving.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.