• 0

Aangifte IB icm de margeregeling

Beste forumleden,

 

momenteel druk bezig mijn aangifte IB kloppend te krijgen loop ik toch tegen iets aan waar ik niet helemaal uit kom. Hopelijk dat jullie me verder kunnen helpen. Namelijk het volgende:

 

Naast inkomen uit werk (normaal loon) heb ik inkomen uit een kleine ondernemen (eenmanszaak). Het gaat om handel in margegoederen. Nu heb ik vorig jaar meer ingekocht dan verkocht en heb ik dus een te verrekenen BTW bedrag.

 

Ingekocht E 10.000

Verkocht E 8.000

Te verrekenen BTW (voor de btw eind volgend jaar verrekenen) = E 2.000*(21/121)

Ook heb ik een post te vorderen btw van 100 euro over mijn inkopen van kantoorartikelen etc.

 

Nu is mijn vraag, moet ik deze bedragen in de balans opnemen, verwerken in de aangifte IB en hoe moet ik het boeken? Ik kan namelijk alleen iets vinden wanneer je meer hebt verkocht dan ingekocht.

 

Alvast bedankt voor het helpen!

 

Mvg,

 

Ndr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hierbij nog als toevoeging:

 

Totale inkoop margegoederen in 2016: 10000

Totale verkoop margegoederen in 2016: 8000

Winstmarge 2016 conform globalisatie (incl. BTW): 8000 - 10000 = -2000

Totaal te betalen BTW in 2016: (2000x(21/121) = -347,11

Winstmarge 2016 conform globalisatie (exlusief BTW) = 2000 - ?? = ??

Inkoopwaarde van de daadwerkelijk verkochte goederen in 2013: 3000

Overige kosten gemaakt in 2013: 2000

 

Mijn vraag is nu, wat doe ik in de IB met de negatieve jaarmarge? Ik zag in andere voorbeelden op dit forum dat een positieve marge eraf wordt gehaald. Moet ik deze negatieve marge er nu bij optellen?

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is nu, wat doe ik in de IB met de negatieve jaarmarge?

 

Allereerst: de negatieve winstmarge is alleen voor het berekenen van de verschuldigde BTW, zoals je weet (gezien de eerder topics van jou in het afgelopen half jaar). Voor de IB moet je toch eerst naar je voorraad kijken.

 

Kennelijk gebruik je globalisatie. Dan moet je nu eerst schriftelijk verzoeken om vaststelling van het negatieve jaarsaldo. Vervolgens kan je, wanneer je een beschikking hebt, dit verrekenen met latere tijdvakken.

 

Het bedrag van de te verrekenen BTW moet je niet op de balans zetten, want je krijgt het namelijk niet terug. Als je het verrekent dan maak je op dat moment een hogere marge (voor de IB!).

Het bedrag van voorbelasting (over je 'normale' inkopen/onkosten) moet je wél op de balans zetten natuurlijk, want dat krijg je later gewoon terug.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw uitleg. Het is weer iets duidelijker geworden.

 

Dus mijn winstberekening komt er dan als volgt uit te zien als ik het goed begrijp:

 

Totale verkoop margegoederen in 2016: 8000

Inkoopwaarde van de daadwerkelijk verkochte goederen in 2013: 3000

Overige kosten gemaakt in 2013: 2000

 

Winst over 2016 voor belasting (W&V rekening): 8000 - 3000 - 2000 = 3000 euro.

 

En dit bedrag (3000 euro) moet gelijk zijn aan het verschil EV 01-01 en EV 31-12 - prive onttrekkingen / stortingen?

 

De te vorderen BTW hoogt mijn eigen vermogen dus op en verhoogt mijn winst, toch?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.