• 0

Lusten en lasten van een lijfrente in de BV anno 2017

Onze VOF moet omgezet worden naar een BV. Dit kan geruisloos of ruisend.

 

Nu bestaat er een methode om een belastingvoordeel te genereren bij ruisende inbreng. De goodwill en desinvesteringsbijtelling die vrij komen kunnen worden ingezet als een eenmalige lijfrentepremie storting. Afhankelijk van enkele factoren kan deze ruisende inbreng een fiscaal voordeel opleveren van enkele duizenden euro's t.o.v. de geruisloze variant.

 

Echter is het gevolg hiervan wel dat je een lijfrenteverplichting op de balans van de BV krijgt. Ik wil graag weten wat hier de (vooral fiscale) eisen aan zijn en hoe de lijfrente kan worden ingezet. Als de Belastingdienst hier zware eisen aan stelt en geen flexibiliteit biedt, dan laat ik het fiscale voordeel liever schieten.

 

Even Googlen zou je zeggen. Ik heb al veel gevonden over stamrecht BV's. Pensioen uit de BV en weet ik veel wat niet meer, maar ik weet niet of de gevonden info nog actueel is en of de info überhaupt wel van toepassing is op deze vorm van een lijfrente.

 

Dus heeft iemand een goede bron met een overzicht van de lusten en lasten van een lijfrente uit de BV anno 2017?

 

Meningen en tips zijn natuurlijk ook welkom :-) Ter info: ik "moet" nog 35+ jaren tot mijn pensioen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Belastingvoordeel is nog maar de vraag....

 

Wat je in feite doet met jouw versie van een ruisende inbreng is (deels) winst kweken die pas vanaf je AOW-leeftijd belast wordt, tegen, hopelijk, een lager tarief.

 

Goodwill en de DIB zijn daarin wel te onderscheiden:

 

1. goodwill: bij een ruisende inbreng staak je en dus moet je de goodwill toevoegen aan je stakingswinst. Die kan omgezet worden in een lijfrente bij de overnemende BV. Bedenk je wel dat je de goodwill zelf kweekt. En dus ook dat je zelf verklaart (en aansprakelijk bent) voor de hoogte van de goodwill. Vooral vervelend als de BV na de inbreng failliet gaat voordat de goodwill gerealiseerd is. Dat vindt een curator zeer interessant. En uiteraard kan de fiscus een geheel andere opvatting hebben over de goodwill in jouw onderneming.

 

2. DIB ontkom je bij ruisende inbreng niet aan. Maar zie het zo:

Bij een geruisloze inbreng is er geen DIB (want geen staking) en dus benut je het voordeel van de KIA geheel. Ruisend zet je de DIB om in een lijfrente en reken je dus ooit alsnog af!

 

Nadeel is tevens dat de overnemende BV (veelal de Holding) dus een verplichting op zich neemt tot toekomstige uitkeringen van lijfrentes die vaak pas ingaan als je met AOW mag. Dus ook als er geen dochtermaatschappijen meer zijn (verkocht, hopelijk, of opgeheven, liever niet) moet de Holding BV in stand blijven vanwege de lijfrentes. De fiscus heeft daar immers een belang in, in de zin van de loonheffingen die drukken op het stamrecht.

 

Laatste nadeel kan zijn dat je minder vrij bent in dividend en leningen van je BV omdat de fiscus een belang heeft in de loonheffingen op het stamrecht. Met elke uitdeling aan privé (dividend of lening) hol je immers het vermogen van de Holding BV uit en zal de fiscus (als het te bont wordt) vragen hoe jouw Holding in staat blijft om de toekomstige loonheffingen op de stamrechtuitkeringen te kunnen voldoen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je antwoord. Ik wil enkele punten graag toelichten.

 

Belastingvoordeel is nog maar de vraag....

 

Wat je in feite doet met jouw versie van een ruisende inbreng is (deels) winst kweken die pas vanaf je AOW-leeftijd belast wordt, tegen, hopelijk, een lager tarief.

We gaan er in onze prognose al van uit dat er in 2052 geen lager tarief meer bestaat. Gezien de economische situatie lijkt me dat geen gekke aanname.

 

1. goodwill: bij een ruisende inbreng staak je en dus moet je de goodwill toevoegen aan je stakingswinst. Die kan omgezet worden in een lijfrente bij de overnemende BV. Bedenk je wel dat je de goodwill zelf kweekt. En dus ook dat je zelf verklaart (en aansprakelijk bent) voor de hoogte van de goodwill. Vooral vervelend als de BV na de inbreng failliet gaat voordat de goodwill gerealiseerd is. Dat vindt een curator zeer interessant. En uiteraard kan de fiscus een geheel andere opvatting hebben over de goodwill in jouw onderneming.

De goodwill is er zeker. De onderneming groeit hard en we zouden de goodwill graag op 3.5 maal de overwinst willen bepalen. Ik weet echter niet of dat de Belastingdienst deze factor niet te laag vindt. We kunnen hier overeenstemming over vragen bij de inspecteur, maar een indicatie vooraf zou mooi zijn.

 

Mijn oorspronkelijke vraag staat echter nog steeds. Als ik eenmaal een lijfrente op de balans van de BV heb staan, wat zijn dan de lusten en lasten hier van? Een draagkracht check voordat er dividend uitgekeerd wordt is een nadeel. De BV niet op kunnen heffen is een ander nadeel. Ieder jaar de lijfrentelast moeten waarderen is nog een last.

 

Maar hoe zit het precies? Volgens welke regels moet jaarlijkse waardering plaatsvinden? Kan ik de lijfrente gebruiken in periodes van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid? Wanneer stel ik vast hoe en wanneer uitkering plaatsvindt? Wanneer en hoe kan dit veranderd worden? Heeft de lijfrentepremie inleg invloed op toekomstige jaarruimtes?

 

Link naar reactie
  • 0

Even Googlen zou je zeggen.

Niet echt... lijkt me geen doe het zelf materie, maar iets om (ook) deskundige hulp van een boekhouder of fisalist bij in te schakelen

 

Wat is de omvang (globale ordegrootte) van de lijfrente? Want dat lijkt me ook mede relevant om te bepalen of deze wijze van inbreng en de lijfrente zelf wel de meest optimale manier zijn. Als het "slechts" om enige tienduizenden euro's gaat ligt het advies mogelijk anders dan bij tonnen of hoger

 

Als ik dit lees:

Afhankelijk van enkele factoren kan deze ruisende inbreng een fiscaal voordeel opleveren van enkele duizenden euro's t.o.v. de geruisloze variant.

dan vermoed ik dat het nadeel van de uitkeringscheck wellicht zwaarder weegt dan het fiscale voordeel op korte termijn

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Volgens welke regels moet jaarlijkse waardering plaatsvinden? Kan ik de lijfrente gebruiken in periodes van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid? Wanneer stel ik vast hoe en wanneer uitkering plaatsvindt? Wanneer en hoe kan dit veranderd worden? Heeft de lijfrentepremie inleg invloed op toekomstige jaarruimtes?

 

Jaarlijkse waardering gaat actuarieel met een rekenrente van 4% (art 3.29ib)

Lijfrentes lopen in de regel door tot overlijden en zijn niet benutbaar voor periodes van arbeidsongeschiktheid, tenzij de uitkeringen doorlopen tot overlijden.

Ingangsdatum stel je zelf vast, mits uitkeringen (statistisch) dus doorlopen tot overlijden.

Deze lijfrente heeft geen invloed op de toekomstige jaarruimtes.

 

Bedenk je ook dat deze lijfrente dus in eerste instantie gestort wordt door lucht (goodwill). Uitkeringen kunnen dus ook alleen ingaan als er voldoende liquide middelen zijn om ze uit te zingen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit o.a. dit artikel dat een gerichte lijfrente, ieder jaar met U-rendement + 0.5% gewaardeerd mag worden. En dat bij de vaststelling van de hoogte van de lijfrentetermijnen de rekenrente van 4% pas geldt.

 

Voorbeeld:

Ik leg nu €100k in. Deze rendeert tot mijn 70e met het jaarlijkse U-rendement tot €130k. Dan worden de lijfrentetermijnen bepaalt aan de hand van de werkelijke rekenrente en de €130k op de balans van de BV wordt herwaardeerd aan de hand van de minimum rekenrente. Maar over de periode nu tot mijn 70e is de minimale rekenrente dan niet relevant.

 

Klopt dit? Dan is het risico van de lijfrente in de BV beperkt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.