• 0

Overname bedrijf: aansprakelijkheid datalekken van voor overname?

Hallo allemaal!

 

Ik en mijn compagnon zijn momenteel bezig om de meerderheid van de aandelen in ons bedrijf te verkopen. We zijn zo goed als rond, maar de koper heeft nu opeens in het koopcontract iets opgenomen waarin men bepaalt dat als in de toekomst blijkt dat als er voor 1 januari 2017 (is straks officieel de overnamedatum) data is gelekt vanuit een van onze systemen en die data is misbruikt, dat de aandeelhouders van voor 1 januari 2017 daar dan voor aansprakelijk zijn. Ondanks wij vanaf dag 1 veel tijd en moeite hebben gestoken in veiligheid van onze systemen en ik totaal niet verwacht dat er ooit iets is gelekt, is zoiets natuurlijk niet echt uit te sluiten (dat zou naief zijn). Echter aangezien de koper een bedrijf koopt en in mijn optiek daarmee ook gewoon de verantwoordelijkheid over de zaak zou moeten accepteren vind ik dit standpunt niet geheel terecht. Koper maakt er nu echter wel een groot punt van. Wat is gangbaar in deze situatie of heeft iemand advies?

 

Groet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus jij vindt dat de koper verantwoordelijkheid moet nemen over iets waarvan hij niet voldoende informatie heeft om die beslissing te kunnen nemen, en waar hij bij het eventueel ontstaan geen invloed op heeft gehad?

 

Ik ben het met de koper eens.

 

Is daar de DD niet voor dan?

Link naar reactie
  • 0

Is daar de DD niet voor dan?

 

Nee, de DD strekt niet tot verborgen potentiële aansprakelijkheden bij derden maar is een boekenonderzoek.

 

. Ondanks wij vanaf dag 1 veel tijd en moeite hebben gestoken in veiligheid van onze systemen en ik totaal niet verwacht dat er ooit iets is gelekt, is zoiets natuurlijk niet echt uit te sluiten (dat zou naief zijn).

Dan is het restrisico ofwel acceptabel klein, of eenvoudig en goedkoop verzekerbaar. Aan jou de keuze.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het opnemen van garanties is niet ongebruikelijk bij overnames. Een garantie voor eventuele datalekken behoort daar zeker bij. Er bestaat een sterke wisselwerking met het DD, garanties zien meestal op zaken die in het DD niet konden worden onderzocht.

 

De garantie kan tekstueel worden gekwalificeerd "Voor zover verkoper weet is er geen sprake geweest van ..." of de "exposure" verminderd door een drempel te creëren, "er is geen aansprakelijkheid voor schade als de totale schade minder dan EUR [x] bedraagt." Om maar een paar manieren te noemen.

 

At the end of the day hangt het natuurlijk het hangt het sterkst af van jouw onderhandelingspositie en risico inschatting.

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.