• 0

Belastingaangifte 2016 voor Ondernemers

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Met dank aan de Directie Communicatie Belastingdienst, wil ik onderstaande diverse documenten met jullie delen. De artikelen zelf staan (nog) niet op de site van de Belastingdienst, maar in de bijlagen die ik in dit topic plaats, kun je wel gebruik maken van de doorlinks die naar de bepaalde belastinginformatie leidt.

 

Zo’n 1,2 miljoen ondernemers moeten ‘m voor 1 mei weer doen: de aangifte inkomstenbelasting. En laten we eerlijk zijn: als je zélf aangifte doet, kan dat best een ingewikkelde klus zijn. Daarom helpt de Belastingdienst deze ondernemers verder. Met slimme tools zoals de Aangiftechecklist ondernemers, en praktische informatie over veelvoorkomende fouten.

 

In een serie van 5 korte, luchtige artikelen attenderen we ondernemers op deze hulpmiddelen. We stellen deze artikelen graag aan u ter beschikking.

 

Zakelijk deel zelf invullen

Voor particulieren is de aangifte inkomstenbelasting de laatste jaren een stuk eenvoudiger geworden. Vrijwel alle gegevens zijn vooraf ingevuld. Het is vooral een kwestie van goed controleren, aanvullen en wijzigen.

Maar voor ondernemers ligt dat anders. Privégegevens over bijvoorbeeld hypotheek en privévermogen staan alvast klaar. Maar daarnaast moet de ondernemer zijn zakelijke gegevens – zoals winst, zakelijke uitgaven, aftrekposten, bezittingen en schulden – zélf invullen. De meeste ondernemers zijn gemotiveerd om dat goed te doen, maar vinden het wel ingewikkeld. De Belastingdienst wil ondernemers ondersteunen bij het juist en volledig invullen van hun aangifte.

 

Veel vragen over ondernemerschap, zakelijke kosten en cijfers

Het blijkt dat vooral deze 3 vragen bij veel ondernemers spelen:

 

1. Ben ik een ondernemer met recht op aftrekposten? Voor ondernemers bestaan er speciale aftrekposten, zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Maar: niet iedere zzp’er heeft daar zomaar recht op. Veel ondernemers zijn onzeker over hoe het voor hen zit.

 

2. Welke kosten mag ik als ondernemer zakelijk aftrekken (en welke niet)? Ondernemers twijfelen vaak over de kosten voor bijvoorbeeld een zakelijke telefoon, auto, werkruimte aan huis, studie of zakenlunch. Zijn die kosten zakelijk aftrekbaar, of niet? En helemaal, of maar voor een deel? Ondernemers maken hiermee (vaak onbedoeld) veel fouten.

 

3. Welke cijfers heb ik nodig voor mijn aangifte? De juiste cijfers voor de aangifte bij elkaar krijgen, is voor sommige ondernemers best een puzzel. Om welke cijfers gaat het precies? Hoe haal je ze als ondernemer uit je bedrijfsadministratie, en op welke plek moeten ze worden ingevuld?

De artikelen die bij bovenstaande 3 onderwerpen horen, zet ik onderstaand voor jullie neer.

Daarnaast zal ik ook wat andere bijlagen toevoegen welke qua informatie relevant voor jullie kunnen zijn.

 

Rondom deze drie voor ondernemers belangrijke thema’s heeft de Belastingdienst een handig hulpmiddel ontwikkeld: de Aangiftechecklist ondernemers. Met 6 checks die ondernemers helpen bij een volledige aangifte. De checklist verwijst ondernemers ook naar andere tools, zoals de OndernemersCheck (ben je ondernemer voor de IB?) en een overzicht met cijfers voor de aangifte.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Misverstand: ‘Elke zzp’er heeft recht op aftrekposten’

Aftrekposten voor ondernemers zijn een mooi steuntje in de rug. Maar niet iedere zzp'er heeft er zomaar recht op. Wanneer wel? Daarover bestaan nogal wat misverstanden. Kijk goed hoe het voor u zit, voordat u aan uw aangifte 2016 begint.

 

Zie bijlage.

Misverstand_elke_ondernemer_heeft_recht_op_aftrekposten_aangifte_IB.pdf

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Test: welke kosten zijn zakelijk aftrekbaar?

Zakelijke kosten gemaakt? Die kunt u als zzp’er aftrekken van de inkomstenbelasting, dat is mooi meegenomen. Maar let op: niet alle kosten zijn aftrekbaar. Weet u hoe het zit? Test het zelf, met deze 5 vragen.

 

Zie bijlage.

Zakelijke_kosten_aftrekbaar_ja_nee_aangifte_IB.pdf

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Schoenendoos of boekhoudpakket ?

Zzp’er, hoe ziet uw administratie eruit? Alles picobello in een online boekhoudprogramma? Of is het de bekende ‘schoenendoos met bonnetjes’? Hoe u uw administratie ook doet, voor uw aangifte inkomstenbelasting moet u er natuurlijk wél de juiste cijfers uit kunnen halen. Deze tips helpen daarbij.

 

Zie bijlage.

Schoenendoos_of_boekhoudpakket_aangifte_IB_incl_tagging.docx

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Minder puzzelen op uw aangifte inkomstenbelasting.

Staat uw administratie nog niet overzichtelijk in een boekhoudprogramma? En is boekhouden ook bepaald niet uw vak? Dan kunnen sommige onderdelen van uw aangifte inkomstenbelasting best ingewikkeld zijn. Hieronder een kleine toelichting om gepuzzel te voorkomen.

Zie bijlage.

Minder_puzzelen_op_uw_aangifte_inkomstenbelasting_aangifte_IB_incl_tagging.docx

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Deeltijd ondernemen aangifte: ‘Ik ben 100% ondernemer en 100% werknemer. En dat bevalt prima’

Karin – basisschoolleerkracht en visagiste - over haar keuze voor deeltijd-ondernemen

 

‘Ik vind leerkracht zijn heerlijk. In een schooljaar zie je die kinderen zich zo snel ontwikkelen en groeien. Nee, mij krijg je niet voor de klas vandaan!’ Maar ondanks haar enthousiasme voor het onderwijs is Karin een paar jaar geleden tóch minder gaan werken. Omdat ze nog een droom had: visagiste worden.

 

Zie interview in bijlage.

Deeltijdondernemen_aangifte_IB_incl_tagging.docx

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.