• 0

failliet gaan, wat nu?

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier nieuw, weet niet of deze topic wel in de juiste rubriek geopend is, maar goed.

 

Ik heb een eenmanszaak waar het niet goed meegaat. Er is ook geen positief vooruitzicht. De schulden zijn nu rond de 5000 euro en ik wil dit niet nog hoger op laten lopen.

 

Mijn vragen zijn:

- als ik failliet wil gaan, waar moet ik dan als eerst heen?

- kan ik gebruik maken van de BBZ uitkering? Zo ja, is dit een lening of gift? Op de site van de gemeente heb ik niet veel informatie kunnen vinden, vandaar mijn vraag hier.

- hoeveel maanden van te voren moet ik een uitkering aanvragen?

- hebben jullie nog bruikbare tips?

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Oneman123,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je wilt niet (persoonlijk) failliet gaan.

 

Als je geen langlopende verplichtingen hebt, denk ik dat het beste advies is om zo snel mogelijk een baan te zoeken en vinden. En om de administratie van de eenmanszaak rond te maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Probeer jouw huidige, persoonlijke situatie en schuldpositie dan met behoud van anonimiteit uitgebreider te omschrijven en dan volgen ongetwijfeld betere, inhoudelijke reacties al dan niet met doorverwijzingen naar adviseurs of instellingen.

 

Succes en sterkte!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
leeftijd (52) en arbeidsongeschiktheid.

 

 

Als je momenteel een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt zal de gemeente deze hooguit aanvullen tot bijstandsniveau. Is deze hoger dan is de gemeente niet in beeld voor BBZ.

 

BBZ is een tijdelijke oplossing om je bedrijf weer levensvatbaar te krijgen maar je schrijft zelf al dat er geen toekomst in zit. Dan blijft alleen een uitkering via BBZ over voor stoppende ondernemer waar je gezien jouw leeftijd wel voor in aanmerking komt (uit eigen ervaring)

 

Wordt eerst als lening verstrekt en dan vaak aan het eind van het jaar "om niet" kwijtgescholden tot max. bijstandsniveau.

 

5000 euro is geen bedrag om failliet te gaan. Zelfs met een factor 20 hoeft dat nog niet maar dan moet je wel heel veel "geluk en wijsheid" hebben.

 

Maar idd. weinig info dus gericht advies is lastig. ;)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier nieuw, weet niet of deze topic wel in de juiste rubriek geopend is, maar goed.

 

Ik heb een eenmanszaak waar het niet goed meegaat. Er is ook geen positief vooruitzicht. De schulden zijn nu rond de 5000 euro en ik wil dit niet nog hoger op laten lopen.

 

Mijn vragen zijn:

- als ik failliet wil gaan, waar moet ik dan als eerst heen?

- kan ik gebruik maken van de BBZ uitkering? Zo ja, is dit een lening of gift? Op de site van de gemeente heb ik niet veel informatie kunnen vinden, vandaar mijn vraag hier.

- hoeveel maanden van te voren moet ik een uitkering aanvragen?

- hebben jullie nog bruikbare tips?

 

Alvast bedankt.

 

Voor 5000 euro schuld failliet gaan is zeer onverstandig. Je kunt je beter melden bij de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente waar je woont.

Link naar reactie
  • 0
5000 euro is geen bedrag om failliet te gaan. Zelfs met een factor 20 hoeft dat nog niet maar dan moet je wel heel veel "geluk en wijsheid" hebben.

Noem het dan geen failliet gaan, noem het dan gewoon de stekker eruit trekken.

Feit is dat TS aanvoelt dat het niet levensvatbaar is, en dan is het een zeer wijs besluit het niet verder op te laten lopen. Veel en veel wijzer dan tegen beter weten in door te modderen en tot een onmogelijk hoge schuld veroordeeld worden.

Niet fair ten opzichte van jezelf en (eventuele) gezinsleden, en al helemaal niet ten aanzien van je schuldeisers.

 

Link naar reactie
  • 0

Een faillissement leidt bij een eenmanszaak niet tot verval van de schulden, ook niet na afwikkeling van het faillissement. Daarvoor is de WSNP bedoeld.

 

De schulden blijven na het faillissement gewoon bestaan, zij het dat de schulden nog hoger zullen zijn door de kosten die gepaard gaan met het faillissement zelf.

 

Al met al dus zeer onverstandig, zeker voor maar € 5.000,00, zoals hierboven al is genoemd.

Link naar reactie
  • 0

Erg vervelend dat je geen positieve vooruitzichten met je bedrijf.

 

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat een faillissement (opgevolgd door WSNP) een erg drastische maatregel is om van een dermate (relatief lage) schuld af te komen.

 

Een BBZ-uitkering aanvragen is een goede eerste stap (naast solliciteren) om voor een inkomen (tot bijstandsniveau) te zorgen. Dit is echter nog geen oplossing voor je schuldpositie. Is er binnen het bedrijf (of in prive) nog activa aanwezig dat je kunt verkopen en waarmee je de schulden kunt aflossen (al dan niet deels)? Indien dit niet het geval is kun je nog onderzoeken of een minnelijke schuldregeling tot de oplossingen kan behoren. Dit houdt in dat je een betalingsregeling treft, waarbij een gedeelte van de schuld wordt kwijtgescholden door de crediteuren. Er zijn meerdere instanties die je kunnen helpen bij het onderzoeken van deze mogelijkheden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.