• 0

Afspraak maken op locatie met potentiële klant: wel doen, niet doen?

Graag jullie mening over het volgende dilemma:

 

Er is interesse in jouw product of dienst. De ander wil eerst met je om de tafel. Heel logisch, maar net zo goed 'gevaarlijk':

 

- Bedankt voor je tijd. Ik denk er even over na. Mijn collega loopt even met je mee om je de weg naar buiten te wijzen. Hoe ben je hier gekomen, je weet de weg naar het station?;

- Bedankt voor je tijd. Wij zijn met meerdere partijen in gesprek. Je hoort nog van ons;

- Bedankt voor je tijd. Als jij het voor dit bedrag wil doen, dan teken ik zo je offerte. Meer kunnen we niet investeren;

- Als we 10 bedrijven kunnen overtuigen van onze dienst, dan kunnen we 100.000 verdienen. Wil jij je in ons team voegen? Bij succes delen we de winst;

- En nog tientallen redenen waarom het vaak zinloos is om je tijd te verdoen aan een kennismakingsgesprek.

 

Time management is een groot goed. Zinloze afspraken trekken je omzet naar beneden, halen je energie uit je lichaam. Tegelijkertijd kan een meeting tot een jarenlange vruchtbare samenwerking leiden.

 

Zou jij een afspraak maken met een potentiële opdrachtgever wanneer er interesse is in jouw diensten? Waarom wel/waarom niet, wat is de afweging die je maakt? Of zou je bijvoorbeeld op gesprek komen nadat de eerste factuur betaald is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Zou jij een afspraak maken met een potentiële opdrachtgever wanneer er interesse is in jouw diensten? Waarom wel/waarom niet, wat is de afweging die je maakt? Of zou je bijvoorbeeld op gesprek komen nadat de eerste factuur betaald is?

 

Ik? Ja. Maar dan hebben we het over mijn vakgebied.

 

Ik kan me voorstellen dat als je een webwinkel hebt, je niet voor een bestelling op gesprek gaat. Werk je in de zakelijke dienstverlening, dan ga je al gauw met elke klant praten die daarom vraagt. Gaat het om grote opdrachten, dan neem je ze niet eens aan zonder kennismakingsgesprek.

 

In dat laatste geval is het gevaarlijk (zonder aanhalingstekens) om niet op gesprek te gaan.

 

Een aardige bijkomstigheid van kennismakingsgesprekken voor iemand als ik die soms klussen van een half jaar of een jaar heeft en dus nogal in een tunnel leeft, is dat ze je helpen voeling met de markt te houden. Elke klant is uniek en elk gesprek levert wel iets op waar ik uit mezelf niet bij zou hebben stilgestaan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Meer JA´s, dan NEE´s.

 

En zelfs als het niet rendabel voor een opdrachtnemer is om op gesprek te gaan, kan er altijd nog gekozen worden voor een meeting in de woonplaats / dichtstbijzijnde stad, desnoods even voordat je boodschappen gaat doen en desnoods maar 20 of 30 minuten. Dat scheelt veel reistijd en een gesprek verhoogt de kans op een opdracht.

 

Baadt het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet, omdat je de verkoopkans alleen maar vergroot door in gesprek te gaan en omdat je toch al naar buiten moest voor de boodschappen. :)

Link naar reactie
  • 0

Als het nooit in bad gaat spreek ik er toch liever niet mee af, maar dat is wellcht iets persoonlijks :D

 

Afspreken op een locatie in de buurt of ergens in het midden kan wel praktisch zijn, er zijn restaurants langs snelwegen die zich daar prima voor lenen. Je hebt er alleen niets aan als je het bedrijf van binnen wilt zien natuurlijk, maar dat is ook niet altijd nodig.

 

Link naar reactie
  • 0

[even met gekheid]

 

Als het nooit in bad gaat spreek ik er toch liever niet mee af, maar dat is wellcht iets persoonlijks

 

Iets persoonlijks denk ik, want ik zou in dat geval mijn neus dichtknijpen, mijn oren goed openhouden en dan simpelweg het moment afwachten tot ik hoor dat er interesse is in een offerte. En als ik dan met een getekende offerte van 5000 euro weer huiswaarts keer, ben ik de stank allang weer vergeten.

 

Je kan ook gewoon op voorhand een emmer water met wat sop meenemen en dan voor die douchebeurt ook een offerte uitbrengen? Upsellen.

 

Of stuur jij voordat de afspraak plaatsvind, een mail met de vraag of die persoon onlangs in bad is geweest om de interesse in jouw upsell alvast te peilen? Doelgroeponderzoek?

 

[even zonder gekheid]

 

Alles is dus afhankelijk van de branche, het type product/dienst, de marges, de afstand, je eigen overtuiging, etc. etc. Kortom: alles is heel persoonlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Vanmiddag lunchafspraak op terras op vijf minuten loopafstand (in de voorbereiding ben ik alleen de zonnebrandcrème vergeten). 8)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ach als ondernemer in Noord Oost Groningen heb ik regelmatig gehad dat mensen mij iets willen verkopen. Vervolgens komt standaard de vraag of we ergens in het midden van het land af kunnen spreken. Niet erg als het een bestaande partner is, want dan is er een wederzijds belang, maar voor een verkoopgesprek dat door een ander is opgestart vind ik dat ze vooraf maar moeten nadenken of ze wel de moeite willen doen om een eind te rijden :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het voor mij een moeilijk verhaal. Wel of niet naar potentiele klanten toegaan. De ervaring leert dat voor elk te verkopen product een goede vertrouwensrelatie noodzakelijk is. Soms bereik ik die door te mailen, te bellen of persoonlijk te demonstreren. Vaak moet de gebruikerssituatie geanalyseerd worden om te kijken of het product toe te passen is. Dit doe ik door een foto, filmpje of beschrijving te vragen.

 

Als die analyse positief uitpakt komt het punt de juiste machine met juist hulpstuk voor de gebruiker te bepalen. Hiervan een foto, film of 3D schets of animatie te sturen met daarbij het kostenplaatje.

Blijft de interesse bestaan dan probeer ik een demo afspraak te plannen in een te rijden route.

 

Zolang dat In NL is of in het gebied daar direct omheen valt dit wel mee. Vaak zijn die afstanden te tijdrovend waardoor ik besluit om of alleen te gaan met 'koop na proef van goede werking' als het te verwachten omzetbedrag beperkt is. Als het te ver weg is (Vietnam, VAE, Japan, Peru, Columbia etc) nodig ik mensen uit om langs te komen of de 'gok 'te nemen.

 

Ik weet bijna zeker als ik ze wel zou bezoeken, ik wel zou verkopen, maar dat verlies ik dan weer door de mensen in mijn omgeving minder te kunnen bedienen.

 

Dus al met al. Ik zou het wel willen maar economisch gezien moet ik mijn verlies maar nemen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.