• 0

Merknaam op inkoopdeel

Hallo,

 

Ik ben bezig met het starten van mijn eigen bedrijf om een zelf ontworpen product op de markt te zetten.

Voor dit product gebruik ik meerdere inkoopdelen en zelf ontworpen en zelf ontwikkelde elektronica.

 

Het grootste (meest zichtbare) onderdeel van mijn product is een zonnepaneel wat ik inkoop via een distributeur. Op dit zonnepaneel is het logo van de producent te zien. Ik ga mijn producten uiteraard onder mijn eigen naam verkopen. Ben ik verplicht het logo van de producent van het zonnepaneel te verwijderen? Ik wil niet de indruk geven dat het eindproduct van die producent is (het is namelijk van mij).

 

Ik kan niet goed vinden wat de regels hierover zijn. Moet ik het logo verwijderen? Mag ik het logo verwijderen? Zouden jullie het logo verwijderen? Kan de producent moeilijk doen wanneer ik het logo niet verwijder?

 

Het logo kan ik eigenlijk niet echt verwijderen, maar ik kan er wel een eigen logo overheen plakken.

 

Graag jullie kennis en advies!

 

Met vriendelijke groet,

 

Evan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom geeft u niet op de juiste plekken (site, offerte, brochure, handleiding enz.) aan dat uw product x uitsluitend onderdelen van gerenommeerde merken bevat, zoals een zonnepaneel van y?

 

Hierbij ga ik er natuurlijk wel vanuit dat de bewering over gerenommeerd merken klopt. Anders moet u het iets anders formuleren. :)

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

In theorie zou de merkhouder kunnen optreden als door jouw handelen zijn merk in een kwaad daglicht zou komen of dat hij om een andere reden schade oploopt. Bijvoorbeeld omdat jouw product ondeugdelijk is en het logo van de merkhouder van het paneel in de media komt en er een verkeerde indruk wordt gewekt.

 

In de praktijk zal het wel loslopen omdat het heel gewoon is om merkonderdelen te combineren tot een nieuw product. Denk bijvoorbeeld aan een PC.

 

Voor de zekerheid zou je inderdaad in je communicatie duidelijk kunnen maken dat je geen directe relatie hebt met de merkhouder van het paneel of andere ingekochte onderdelen, al zal dat duidelijk zijn als je het totaal van jouw merk voorziet.

 

Het overplakken van het logo van het paneel zou ik niet doen omdat dat wel een reactie van de merkhouder kan opleveren.

Link naar reactie
  • 0

@UwJurist

 

Bedankt voor je reactie.

Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Ik heb besloten dat niet te doen, omdat ik bang ben dat toekomstige klanten hun research doen en conclusies gaan trekken over de prijs. Mijn toegevoegde waarde is niet voor iedereen direct zichtbaar (door mogelijk ontbrekend technisch inzicht) en ik ben bang dat mensen mijn product gaan vergelijken met het inkoopdeel.

 

@Hans v Nijnatten

 

Bedankt voor je antwoord.

Ik verwacht niet dat ik de producent op enige manier in kwaad daglicht kan zetten. Ik dacht inderdaad ook al aan het gebruik van verschillende producenten in de automotive branche, maar dit is vaak niet 'direct' zichtbaar.

 

Mijn eindproduct krijgt inderdaad heel duidelijk een eigen merk + label met typegoedkeuring etc. Wel heb ik besloten het logo van de producent te verwijderen op mijn productfoto's etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn eindproduct krijgt inderdaad heel duidelijk een eigen merk + label met typegoedkeuring etc. Wel heb ik besloten het logo van de producent te verwijderen op mijn productfoto's etc.

 

 

Dat is inderdaad beter dan overplakken omdat je dan niet de indruk wekt de producent/merkhouder van het paneel te zijn. Het is ook verdedigbaar omdat je als producent vrij wil zijn om het paneel door een ander te vervangen, bijvoorbeeld om het product te verbeteren of om het goedkoper te kunnen produceren.

Link naar reactie
  • 0

Wij produceren een apparaat waar aan de buitenkant van diverse gerenommeerde merken de fabrieksnaam/logo op zichtbaar is. We kopen die onderdelen bij de betreffende fabrikant/importeur. Zij zijn er zelfs trots op dat we hun merk gebruiken. Zelfs een aantal malen op hun stand gestaan op bepaalde beurzen.

Voor de klant geeft het laten zien van een merk zelfs meer vertrouwen dan dat het een inferieur product zou zijn.

 

Wat betreft prijs, en eventuele navraag door klant. Wij krijgen dermate kortingen bij de fabrikanten tov hun bruto prijs, dat we die "concurrentie" wel kunnen hebben.

Verder voegen we veel waarde toe, die ook niet direct zichtbaar is. We moeten dit dan ook steeds blijven uitleggen bij de verkoop, maar ja dat is een kwestie van eerlijk en duidelijk zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht niet dat de merknaam een groot positief effect heeft mijn doelgroep, aangezien ik niet hoef te concurreren met producten van lagere kwaliteit o.i.d.. Het is echt een nieuw product op de markt, bedoeld voor een doelgroep die niet per se verstand heeft van zonnepanelen en dergelijke.

 

Ik koop inderdaad op kleine schaal in, maar om toestemming vragen kan natuurlijk altijd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht niet dat de merknaam een groot positief effect heeft mijn doelgroep, aangezien ik niet hoef te concurreren met producten van lagere kwaliteit o.i.d.. Het is echt een nieuw product op de markt, bedoeld voor een doelgroep die niet per se verstand heeft van zonnepanelen en dergelijke.

 

Ik koop inderdaad op kleine schaal in, maar om toestemming vragen kan natuurlijk altijd.

 

 

Ben ik het niet helemaal mee eens. Soms is toestemming vragen namelijk ook vragen om moeilijkheden. De merkhouder geeft namelijk waarschijnlijk niet graag of zelfs geen toestemming omdat dit zijn juridische positie kan ondermijnen. En als je expliciet toestemming is ontzegd om het product inclusief logo te gebruiken in een assemblage ondergraaft dat weer jouw positie. Het is (daarom) volgens mij ook ook niet gebruikelijk om toestemming te vragen.

 

Zolang je jezelf aan de wet houdt en dus niets doet wat de merkhouder kan schaden zit je aan de veilige kant van ondernemen. Persoonlijk zou ik het dus niet doen. Wel doen als je denkt dat er om wat voor reden dan ook bezwaar gemaakt zou kunnen worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar is ook weer wat voor te zeggen.

 

Maar, kort gezegd, voldoet het dus gewoon aan de wet?

 

Een van de belangrijke functies van een merk is de herkomstaanduidingsfunctie. Als het zonnepaneel (X) een het aanzicht bepaalt van het nieuwe apparaat dan zou de merkhouder van het paneel kunnen betogen dat zijn merk oneigenlijk wordt gebruikt. De consument zou namelijk kunnen denken dat hij te maken heeft met een product van merk X. En als er bijvoorbeeld problemen zijn met jouw apparaat zou de merkhouder imagoschade oplopen. In dat geval zou ik wel toestemming vragen. In het geval dat er geen sprake kan zijn van verwarring over de herkomst zou ik het niet doen.

Het is nooit helemaal zwart/wit. En inderdaad, je zou ook een merkloos paneel kunnen gebruiken als je twijfelt en geen toestemming krijgt. Ook kan de merkaanduiding van het paneel afleiden en afbreuk doen aan jouw merk.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.