• 0

Vragen nieuwe Holding & BV

Heb vorige week 2 nieuwe BV's geopend, een zogenoemde Holding / BV structuur. Een holding met daaronder een werkmaatschappij. Nu heb ik bij de oprichting aangeven dat ik 120 euro aandelen wil storten. Ik ben persoonlijk eigenaar van de Holding en de holding van de Werkmaatschappij.

 

Deze aandelen moet ik nu volstorten en dan melden bij de KVK via formulier 15.

 

Twijfel alleen een beetje hoe ik precies moet volstorten en met welke omschrijving.

 

Mogelijk opties in mijn ogen:

- Optie 1: stort 120 euro van prive naar de holding en daarna 120 euro van de holding naar de werkmaatschappij (in deze situatie staat er uiteindelijk 0 op de rekening van de holding en 120 euro op de rekening van de werkmaatschappij)

 

- Optie 2: Stort 240 euro van prive naar de holding en daarna 120 euro van de holding naar de werkmaatschappij (in deze situatie staat er op beide rekeningen 120 euro)

 

- Optie 3: Stort 120 euro van prive naar de holding en daarnaast stort ik ook nog 120 euro van prive naar de werkmaatschappij (maar ben als prive niet direct eigenaar van de werkmaatschappij, dus vraag me af of dat goed is)

 

 

Persoonlijk lijkt mij "optie 1" de juiste methode, maar weet niet of het toegestaan is dat het aandelen kapitaal dan niet daadwerkelijk niet meer op de rekening staat.

 

Tevens zou ik ook nog geld willen overmaken, zeg maar 5000 euro ongeveer van prive naar de werkmaatschappij voor wat algemene kosten die ik moet maken. Ik hoor van anderen dat die onder de noemer "agio" moet worden gestort en moet die ook eerst naar de holding en daarna van holding naar werkmaatschappij (ook weer onder noemer van "agio").

 

Hoop dat iemand me deze waarschijnlijk zeer simpele vragen kan beantwoorden?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb vorige week 2 nieuwe BV's geopend, een zogenoemde Holding / BV structuur. Een holding met daaronder een werkmaatschappij. Nu heb ik bij de oprichting aangeven dat ik 120 euro aandelen wil storten. Ik ben persoonlijk eigenaar van de Holding en de holding van de Werkmaatschappij.

 

Deze aandelen moet ik nu volstorten en dan melden bij de KVK via formulier 15.

 

Twijfel alleen een beetje hoe ik precies moet volstorten en met welke omschrijving.

 

Mogelijk opties in mijn ogen:

- Optie 1: stort 120 euro van prive naar de holding en daarna 120 euro van de holding naar de werkmaatschappij (in deze situatie staat er uiteindelijk 0 op de rekening van de holding en 120 euro op de rekening van de werkmaatschappij)

 

- Optie 2: Stort 240 euro van prive naar de holding en daarna 120 euro van de holding naar de werkmaatschappij (in deze situatie staat er op beide rekeningen 120 euro)

 

- Optie 3: Stort 120 euro van prive naar de holding en daarnaast stort ik ook nog 120 euro van prive naar de werkmaatschappij (maar ben als prive niet direct eigenaar van de werkmaatschappij, dus vraag me af of dat goed is)

 

 

Persoonlijk lijkt mij "optie 1" de juiste methode, maar weet niet of het toegestaan is dat het aandelen kapitaal dan niet daadwerkelijk niet meer op de rekening staat.

 

 

Hoi Berber,

 

Begin van het jaar heb ik dezelfde constructie opgezet, ik herken je vragen.

 

Optie 1 en Optie 2 zijn beide goed,

ik zou echter wel een Rekening Courant overeenkomst opstellen tussen jou als DGA en de Holding.

En een Rekening Courant overeenkomst tussen de Holding en de Werkmaatschappij.

 

Op die manier leen je het geld voor een korte termijn uit en kun je het zonder problemen terugbetalen.

 

Optie 3 lijkt me lastig te verdedigen omdat een derde het kapitaal stort.

 

Ik heb zelf de omschrijving "storten aandelenkapitaal" als omschrijving voor de overboeking genomen.

 

Optie 1

Activa Passiva

Bank 120 Geplaatst kapitaal 120

 

Activa Passiva

Deelneming Werkmaatschappij 120 Geplaatst kapitaal 120

Bank 0

 

Dit kan gewoon, in de pre FLEX-BV tijd was het ook gebruikelijk het gestorte kapitaal in rekening courant terug te boeken. In jouw geval haal je het geld niet uit de BV het verplaatst alleen op de balans van de Holding.

 

Optie 2

Activa Passiva

Bank 240 Geplaatst kapitaal 120

Rekening Courant DGA 120

 

Activa Passiva

Bank 120 Geplaatst kapitaal 120

Deelneming Werkmaatschappij 120 Rekening Courant DGA 120

 

Kies je voor optie 2 zou ik de 240 euro splitsen in 2 overboekingen, 120 storten aandelenkapitaal en 120 rekening courant

 

Tevens zou ik ook nog geld willen overmaken, zeg maar 5000 euro ongeveer van prive naar de werkmaatschappij voor wat algemene kosten die ik moet maken. Ik hoor van anderen dat die onder de noemer "agio" moet worden gestort en moet die ook eerst naar de holding en daarna van holding naar werkmaatschappij (ook weer onder noemer van "agio").

 

Hoop dat iemand me deze waarschijnlijk zeer simpele vragen kan beantwoorden?

 

Alvast bedankt.

 

Waarschijnlijk sluit een rekening courant meer aan bij wat je zoekt, het geld kan dan altijd probleemloos terug naar prive. Ik zou dit dan naar de Holding boeken met opmerking rekening courant en vanuit de holding naar de werkmaatschappij met als opmerking rekening courant.

 

Het ligt eraan wat je hier wil bereiken, storten als agio zou kunnen maar dan had je wellicht beter een hogere prijs voor je aandelen kunnen vaststellen. Het nadeel van storten in het kapitaal is dat je via een notaris zal moeten om dit geld weer vrij te krijgen in prive.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.