• 0

Nederlands gerechtsdeurwaarder inschakelen voor een Amerikaans klant?

Hallo,

 

Ik heb tweetal openstaande facturen van een bedrijf geregistreerd in Amerika, Californië. Na het beëindigen van onze overeenkomst, heeft de eigenaar via mail toegezegd de facturen te betalen voor een specifieke periode. Helaas reageert hij niet meer op mijn herinneringen en is het tijd om een incassobureau in te schakelen.

 

Het betreft een huurovereenkomst waarin staat dat de Nederlandse recht van toepassing is. En waarvan hij de nodige facturen van de voorgaande periode heeft betaald.

 

Betekent het dat ik een Nederlands gerechtsdeurwaarder kan inschakelen om deze facturen te laten innen?

 

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afhankelijk van de vraag welke (gerechtelijke) instantie is aangewezen, kun je (pas) een weloverwogen beslissing maken over wie je inschakelt voor een dergelijke incasso.

 

Zoals Uwjurist al zegt, is relevant of er een forumkeuze is gemaakt. Dit betekent een keuze voor een bepaalde rechter, bijvoorbeeld de Nederlandse rechter, maar het kan ook een rechter zijn van een bepaalde Amerikaanse staat.

 

Verder is relevant dat buitenlandse vonnissen niet altijd zo maar worden erkend. Om deze reden wordt er internationaal - zeker bij zaken in Amerika - ook vaak gekozen voor arbitrage. Arbitrage is vaak echter relatief duur.

 

Doorgaans kun je het beste een lokale partij inschakelen in het land van de schuldenaar. Die zal zich dan wel even over de bovenvermelde vragen moeten buigen (zeker indien er gerechtelijk moet worden gegaan).

 

Of je start met het verzenden van een aantal sommatiebrieven en wie weet wordt er dan - los van het voorgaande - gewoon betaald. ;D

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal m'n best doen jullie vragen te beantwoorden:

[*]Wat betreft Nederlands recht staat de volgende zinsnede: "Governing Law: This Agreement shall be governed by and under the laws of The Netherlands." - Is dit voldoende om deze zaak aan een Nederlands rechter voor te leggen?

[*]Ik wil dat de deurwaarder via de wettelijke mogelijkheden de bedragen voor me incasseert.

[*]De bedragen zijn 2 x € 974,40.

 

Is het wat betreft kosten de moeite waard om zo'n traject in te gaan? En zijn er gerechtsdeurwaarders bekend die met internationaal samen werkt?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat is niet voldoende, dat gaat alleen maar over welk recht van toepassing is, niet welke rechter bevoegd is. Er had moeten staan dat de Nederlandse rechter (in uw arrondissement) altijd bevoegd is.

 

Google op deurwaarder vordering en Verenigde Staten en u vindt zo een paar deurwaarders / juristen die hiermee raad weten.

 

TIP: laat uw algemene voorwaarden verbeteren en werk voor (gedeeltelijke) vooruitbetaling.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal m'n best doen jullie vragen te beantwoorden:

[*]Wat betreft Nederlands recht staat de volgende zinsnede: "Governing Law: This Agreement shall be governed by and under the laws of The Netherlands." - Is dit voldoende om deze zaak aan een Nederlands rechter voor te leggen?

Nee, het zegt alleen dat de bevoegde rechter Nederlands recht toe moet passen.

[*]De bedragen zijn 2 x € 974,40.

Ik zou proberen die vordering te verkopen aan een opkoper in de VS.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.