• 0

Uittreden VOF - Ondernemersvermogen & Open facturen

Hey iedereen, super nuttig forum! Eerste berichtje, heb al even gezocht om antwoorden te vinden en vind wat uiteenlopende reacties, dus vandaar dat ik toch een berichtje plaats om tot een antwoord te komen.

 

Na 5 jaar ondernemen stap ik uit een VOF. Helaas zonder vennootschapscontract. We zijn met twee begonnen, en daarna is er een derde bijgekomen.

Doordat we de winstverdeling hebben gekoppeld aan het aantal uren dat je per maand in het bedrijf stopt liggen de ondernemersvermogens wat uiteen. Dat houdt in: ik heb een aantal jaar bijv. 40 uur gewerkt, waar andere vennoten daar 24 uur hebben gewerkt bijv.

 

De verdeling in ondernemersvermogen is ongeveer 44% / 33% / 23% waarbij de 44% van mij zijn.

 

Drie concrete vraag daarbij:

1. Is deze verdeling rechtsgeldig omdat het zo in het ondernemersvermogen genoemd staat? Of is het nog steeds 1/3 voor iedereen?

 

2. En het bedrag wat bij mijn ondernemersvermogen op de jaarrekening genoemd staat is hoger dan 44% van aanwezige zaken (geld op de rekeningen en de goederen in het kantoor).

Heb je dan wel fysiek recht op het volledige ondernemersvermogen? of enkel op 44% van wat aanwezig is.

 

3. Als er bij het uittreden gekeken wordt naar het aanwezig vermogen, tellen openstaande facturen dan ook mee? of pas als ze betaald zijn?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

I. Vennoten mogen jaarlijks de winst verdelen zoals ze dat willen binnen enkele wettelijke bepalingen.

Het persoonlijke kapitaal is het saldo van winstaandeel minus privé opnamen (en privéstortingen).

Als er niets is overeengekomen omtrent winstverdeling dan gebeurt dit naar rato inbreng.

Je zal dus moeten bewijzen dat jullie de winstverdeling zijn overeengekomen en dat iedereen ermee

akkoord was/is. Normaliter gebeurt dit in de vof akte en in een jaarlijks door alle vennoten

getekende jaarrekening of winstverdeling maar die bestaan dus kennelijk niet.

2. De stand van de kapitaalrekening is bepalend omdat de deelnemende firmanten ook privé

opnamen en stortingen kunnen hebben gedaan.

Houd er wel rekening mee dat de stand van de kapitaalrekening een uitkomst is gebaseerd op

aanname van voortzetting van de vof en op fiscale grondslagen gebaseerde (jaar)winsten en

boekwaarden.

Het zegt niets over de economische waarde van de Onderneming op het moment van uit treden.

Dagwaarde Investeringen kan afwijken van fiscale boekwaarde en na 5 jaar kan er sprake zijn van

Goodwill of Badwill naargelang het resultaat.

Naar deze (stille) reserves zou ook nog gekeken moeten worden op het toetredingsmoment 3e

vennoot. Jullie aandeel is toen afgenomen van 1/2 tot 1/3e .

Verder kan ik niet beoordelen of alles juist is berekend en weergegeven op jullie balans.

Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.

3. Openstaande facturen dienen meegenomen te worden in het (jaar)resultaat en het eindvermogen en

dus ook in het bepalen van de persoonlijke kapitaalrekeningen.

De baten en kosten zijn immers al gerealiseerd alleen de betaling of ontvangst moet nog

plaatsvinden.

 

Indien het om grotere bedragen gaat zou ik een deskundige er naar laten kijken en een waardering laten doorrekenen.

 

Regels VOF

 

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Erg duidelijk! dankjewel voor je uitgebreide reactie.

 

1. Klopt, dat is het vervelende zonder VOF akte. We hebben het 3 jaar als aandachtspunt gehad, maar je hebt 'm vaak pas op dit soort momenten nodig.

Maar dit is in die zin relatief makkelijk te bewijzen door agenda's naast overboekingen te leggen. Maar verwacht niet dat het zo ver hoeft te komen.

2. Ik ga even vrij kort door de bocht bij de uitleg van de situatie, maar er is zeker een uitgebreide boekhouding bijgehouden waarin dit zeer exact is gedocumenteerd.

3. Duidelijke taal, we hebben net een aantal grote klussen afgerond namelijk die wel gefactureerd zijn maar nog niet betaald. Vandaar. Ook slim om leveranciers te vragen om te factureren om achteraf "gezeik" te voorkomen.

 

Heb ondertussen ook al even contact gehad met een advocaat en fiscaal jurist, en vraag allereerst of onze boekhouder een eindbalans op maakt en waarschijnlijk ga ik daarnaast ook een doorrekening uit laten voeren.

 

Heel erg bedankt voor je hulp en je antwoorden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.