Boek uitbrengen (kookrecepten)

Aanbevolen berichten

Vraagje,

 

Mijn moeder heeft een boekje geschreven met allemaal kook recepten.

Dit zijn speciale recepten voor mensen die willen afvallen. Ik heb zelf het boekje gelezen. Helemaal top, bordevol leuke tips.

 

Als je het boekje op de markt wil brengen, hoe werkt dat dan met bijvoorbeeld een uitgever ? Wat kunnen de kosten zijn ?

 

Iemand tips?

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie

Die link van Bergboek is niet interessant, tenzij je slechts een paar unieke exemplaren voor familie/kennissen wilt.

 

Wat Geefjeboekuit.nl betreft, dat weet ik eigenlijk niet. Ik miste wel een aantal dingen. Ik zag niet hoe distributie wordt geregeld. Er bleef me veel onduidelijk... en ik moet toegeven dat ik het teveel vond om zo even door te lezen. :-[

 

Wat wil je met het boek gaan doen? Is het de bedoeling dat het in de winkels komt te liggen? Zo ja, hou dan rekening met onderstaande:

 

De kosten:

- (Eind)redactie, de tekst moet wel foutloos zijn natuurlijk.

- Hoe zit het met fotografie, het gebruik van beeldmateriaal?

- Vormgeving en prepress (drukklaar maken).

- Materiaalkosten (papiersoort van binnenwerk en omslag).

- Drukproeven.

- Drukken, snijden, inbinden en overige afwerking.

- Distributie.

 

In het algemeen geldt: hoe meer je drukt, hoe goedkoper de kosten per boek zullen zijn. Het maakt wat kosten betreft niet eens zo gek veel uit of je er 100 of 1000 laat drukken. Het verschil zit 'm dan in de extra materiaalkosten. De kosten die er echt toe doen zijn de kosten voorafgaand aan het drukken. Redactie, vormgeving en drukklaar maken. Dat zijn de vaste en voornaamste kosten.

 

Ik zou als ik jou was eerst twee dingen doen:

- Je kunt het beste een aantal drukkerijen om een offerte vragen. Vermeld wat het aantal pagina's wordt, kleurgebruik of niet, materiaal en afwerking van de omslag, kijk welke fomaten ze kunnen leveren.

- Distributie kun je laten verzorgen door distributiebedrijven (hoe verrassend :) ). Maar je kunt ook bij een aantal boekhandels in de regio vragen of ze je boeken willen verkopen. Dan spreek je af dat ze een bepaald percentage per verkocht boek krijgen. Dit is de goedkoopste wijze van distributie, omdat je het zelf doet. Vraag van tevoren wel of boekwinkels interesse hebben. Anders zit je opgescheept met allemaal exemplaren die je niet af kunt zetten. En dat is nu ook weer niet de bedoeling. Wellicht kun je ook met andere winkels in zee. Van mijn part de sportschool die ze op de balie legt... gebruik je fantasie.

 

Succes

Link naar reactie

 

Het is een commercieel verhaal. Mijn moeder wil dat boek in de winkels hebben liggen. Alleen: Het budget is niet onwijs groot om er grote campagne omheen te bouwen. Ze is wel bereid stad en land af te reizen om het boek in de winkels te krijgen. Ik heb ooit een keertje een cd uitgebracht. Toen ben ik alle disco's afgegaan om hem te promoten. Het lukte ook nog. Kwam na een jaar promoten bij een label terecht. Ik had geluk dat die label het interessant genoeg vond. Uiteindelijk kwam ik in de mega top 100 op plaats 21 terecht. Jeugd sentiment!!!

 

- Mijn moeder heeft Nederlands gestudeerd. De tekst is wel foutloos.

- We gebruiken geen foto's.

- De rest moet nog verzorgd worden.

 

We zijn bereid er alles aan te doen om het tot een succes te maken.

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie

 

Het is een commercieel verhaal. Mijn moeder wil dat boek in de winkels hebben liggen. Alleen: Het budget is niet onwijs groot om er grote campagne omheen te bouwen. Ze is wel bereid stad en land af te reizen om het boek in de winkels te krijgen. Ik heb ooit een keertje een cd uitgebracht. Toen ben ik alle disco's afgegaan om hem te promoten. Het lukte ook nog. Kwam na een jaar promoten bij een label terecht. Ik had geluk dat die label het interessant genoeg vond. Uiteindelijk kwam ik in de mega top 100 op plaats 21 terecht. Jeugd sentiment!!!

 

- Mijn moeder heeft Nederlands gestudeerd. De tekst is wel foutloos.

- We gebruiken geen foto's.

- De rest moet nog verzorgd worden.

 

We zijn bereid er alles aan te doen om het tot een succes te maken.

 

 

<== Als je nog vragen hebt kun je me mailen. Zelf heb ik nog nooit een boek uitgegeven, maar ik weet wel hoe het in elkaar steekt. :)

Link naar reactie

Hallo Reinout,

 

Mijn ervaring is dat de beste manier om een boek in de winkel te krijgen en er veel exemplaren van te verkopen via een professionele uitgeverij is.

 

Ik heb mijn eerste drie boeken zelf uitgegeven en via een vertegenwoordiger (zo heet dat echt nog) aan boekhandels laten slijten. Ik ben er toen achter gekomen dat het erg moeilijk is een boek van een nieuwe/onbekende schrijver (ik neem aan dat je moeder niet al meer boeken op haar naam heeft staan) met fatsoenlijke aantallen in de winkel te krijgen. Er worden per jaar in Nederland vele duizenden boeken uitgegeven en boekwinkels hebben niet voldoende kasten en tafels om die allemaal tentoon te spreiden. Daarnaast kopen boekhandels de boeken in en moeten dan bij ieder boek maar hopen dat het verkoopt. Die kopen dus heeeel voorzichtig in en dat doen ze stukken makkelijker bij uitgevers waar ze goede ervaringen mee hebben, dan bij mensen die hun eerste boek zelf uitgeven.

 

Als het je moeder lukt een uitgever bereid te vinden haar boek uit te geven, neemt die alle kosten en investeringen voor zijn rekening en zorgt voor eindredactie, opmaak, drukwerk en distributie. Ze krijgt eventueel zelfs een niet terugvorderbaar voorschot op haar royalties (da's wat een schrijver verdient aan zijn/haar boeken). Besef wel dat serieus geld verdienen met het schrijven van boeken slechts voor weinigen is weggelegd. Het overgrote deel van de schrijvers verdient er bijna niets aan en een aanzienlijke groep ziet hun geesteskind in de Ramsj verdwijnen (da's vaktaal voor goedkoop lozen via de Slegte, witte boekhandels etc). Bij boeken geldt de bekende 80-20 regel zeker ook.

 

Toen ik op zoek was naar een uitgever (wil niet meer zelf uitgeven) heb ik gewoon in een grote boekhandel op de desbetreffende afdeling gevraagd bij welke uitgever ik het best kon zitten voor mijn soort boeken. Vervolgens heb ik bedacht waarom ik als schrijver interessant was voor die uitgever en een afspraak versierd.

Ik adviseer je moeder hetzelfde te doen en bij het telefoontje ook te melden wie hun als de uitgever voor haar boek heeft aanbevolen. Ze zal wellicht gevraagd worden haar manuscript op te sturen.

 

Houd er bij het benaderen van uitgevers rekening mee dat zij slechts twee maal per jaar, in september en in januari, tijdens een aantal beursdagen hun toekomstige boeken aanbieden aan de boekwinkels. Daaraan voorafgaand maken ze een folder die ze rondsturen. Als je moeder nog in de septemberfolder mee wil (en voor de feestdagen in de winkel), moet ze wellicht opschieten met het benaderen van uitgevers.

 

Als het lukt een uitgever te vinden, begint het werk van de auteur wat mij betreft pas. Als je de moeite neemt een boek te schrijven en te laten uit te geven, wil je natuurlijk ook dat het goed verkoopt. Redactionele aandacht in kranten en bladen is dan het toverwoord. Die moet je zelf gaan regelen, want daar zijn uitgevers over het algemeen geen sterren in. Ik kan me wel een aantal bladen indenken die wat recepten willen plaatsen of een artikeltje over het boek zouden willen schrijven. Jij vast ook wel.

Wat je ook kunt doen is op zoek gaan naar een bedrijf dat het leuk vindt het boek als relatiegeschenk weg te geven. Dat zorgt voor een gegarandeerde afzet van een deel van de eerste druk en ook voor grotere bekendheid van het boek.

 

Succes met het boek en noteer mij maar vast voor een exemplaar in de voorverkoop. :)

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Hoi Karen,

 

Voor wat betreft de complimenten sluit ik me bij Reinout aan. Ik ben ook bezig met het schrijven van een boek. Mijn HL-columns vormen de kern van dit boek. Heb nog geen titel, denk aan "Financiering van een groeiend bedrijf".

 

Wat is je ervaring met het Internet bij het uitgeven van een boek al dan niet met behulp van een uitgever.

 

Alvast bedankt voor je input.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Redactionele aandacht in kranten en bladen is dan het toverwoord. Die moet je zelf gaan regelen, want daar zijn uitgevers over het algemeen geen sterren in. Ik kan me wel een aantal bladen indenken die wat recepten willen plaatsen of een artikeltje over het boek zouden willen schrijven. Jij vast ook wel.

 

mijn partner is culinair redactrice en schrijft o.a. over nieuwe kookboeken voor diverse titels. je kunt altijd een recensie-exemplaar toesturen. zie www.iligi.nl voor naw-gegevens.

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Afgelopen herfst heb ik een biografie van mijn vader (kunstenaar, en een van de weinigen die ruim enkel van de kunst kunnen leven) uitgegeven in eigen beheer. In eigen beheer omdat zijn klanten puur de doelgroep vormen.

 

Pluim: medewerkers hebben moeten leren werken met een Mac (wel een mooi apparaat overigens met breedbeeld) en met Quark Xpress omdat de drukkerij die ik gekozen had dit wenste. Op Linux was The Gimp geen probleem om de 300 afbeeldingen te bewerken op kleur en grijswaarde. Toch een deel OSS.

 

Bij deze uitgave is bewust gekozen om geen gebruik te maken van een (kunst)uitgeverij omdat mijn vader onafhankelijk wenst te blijven. (Vaders.....)

 

De directe drukkosten en kosten voor het mooi binden (zonder opmaak omdat dit door mijn medewerkers heb laten doen) voor 1,500 boeken waren 32,000 euro.

 

Niet echt goedkoop, maar het resultaat is wel een >A4 boek van 138 pagina's met afbeeldingen van de hoogst mogelijke kwaliteit.

 

We zijn best wel een beetje trots op het resulaat.....

Link naar reactie

Hallo Ties, Reinout en de rest,

 

Ik ben even een paar dagen druk dus een reactie over internet volgt later, wat ik julie tot die tijd niet wil onthouden is een boek dat ik laatst tegenkwam.

 

Het heet 'Hoe schrijf ik een boek', is van JW van de Wetering en Roy Martina en is te koop bij oa Bol.com. Ik heb het niet gelezen, maar het gaat over allerlei zaken die komen kijken bij het schrijven van een boek. Inhoud, opbouw, taalgebruik, maar ook de wegen die je moet bewandelen om het gepubliceerd te krijgen.

Misschien een leuk verlaat moederdagkadootje voor je moeder, Reinout? ::)

Of een vervroegd vaderdagcadeautje voor jezelf, Ties? ;D

 

Groeten en veel schrijfplezier gewenst.

 

Karen

 

PS: Gooz, ik kan me het standpunt van je vader erg goed indenken. Als je een boek wilt waarbij beeldmateriaal essentieel is en je zelf de beste afzetkanalen hebt en kent, zou ik het ook weer zelf doen.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

 

Alternatieve kanalen zijn Blokker, Hema en Kruidvat. Ook kun je denken aan promotioneel gebruik: er gaan met Blue Band (via Blokker) of AH soms enorme hoeveelheden boeken de markt in. Soms doen kranten- of bladenuitgevers exclusieve aanbiedingen. Speciaal voor de lezers van Viva!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.