• 0

BV oprichten met 2 anderen

Hallo leden van Higher Level,

 

Ik ben nieuw op deze platform/ site.

 

Er zijn een aantal vragen waarmee ik zit. Ik ben momenteel in dienst van en de eigenaren van mijn huidige werkgever willen graag een nieuwe BV starten, omdat ik heb aangegeven op termijn weg te willen. Dit vinden zij een mooie ambitie en zij willen dan ook mee investeren in het nieuwe bedrijf.

Ik zal naast een werk BV ook een holding BV oprichten.

 

Nu zijn wij in gesprek over de verdeling van de aandelen, winstverdeling, zeggenschap etc... Omdat ik totaal geen verstand heb van deze zaken ben ik benieuwd wat een handige en meest eerlijke verdeling is. De 2 (toekomstige) partners willen namelijk ieder 33% van de bovengenoemde zaken geven.

Ikzelf zal een minimale investering in geld doen (+/- 2500,-) en zij zullen het personeel, 1 man, en mijzelf de eerste aantal maanden uitbetalen. Zij investeren dus eigenlijk in de overbruggingsperiode, huurvoorschot, salaris personeel en mijn salaris (zal aan het begin waarschijnlijk geen management fee ontvangen), inrichting, inkoop etc...

Zij zullen inhoudelijk niet veel bezig zijn binnen de nieuwe BV. Ikzelf zal zelf fulltime werken, mijn kennis, werkervaring en expertise inzetten en omzet genereren met 1 man personeel en de administratieve taken op me nemen.

 

Ook is er besproken dat mijn holding BV alles als 'lening' krijgt die natuurlijk op termijn ook terugbetaald + rente moet worden aan de 2 partners.

 

Mijn vraag is dan ook, is dit eerlijk, handig en interessant voor een startende ondernemer zoals ik.

 

Ik hoop dat ik de situatie zo een beetje heb kunnen schetsen en ben benieuwd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees even topic over 1/3 aandeelhouder op deze pagina.

 

Dat topic is van de zelfde vraagsteller, Herman. Alleen is dat de oude/huidige situatie, en dit (kennelijk) de nieuwe. Waarom hij in de ene situatie aandeelhouder is en hier in loondienst, blijft een raadsel ::) dat hij wellicht zelf kan toelichten?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid, ik ben momenteel in dienst van. Het gaat mij om uitleg over de 2e situatie, dus in loondienst. Excuses voor de verwarring. De vorige topic kan buiten beschouwing worden gelaten. Nogmaals, excuses.

 

Dank voor de toelichting, excuses aanvaard.

 

Vanaf nu zullen we ons focussen op uitleg over de situatie in loondienst

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Ook is er besproken dat mijn holding BV alles als 'lening' krijgt die natuurlijk op termijn ook terugbetaald + rente moet worden aan de 2 partners.

 

Mijn vraag is dan ook, is dit eerlijk, handig en interessant voor een startende ondernemer zoals ik.

 

Wat mij betreft is deze constructie niet helemaal eerlijk: ofwel de 2 eigenaren worden beide aandeelhouder en investeren geld en middelen in het bedrijf of ze verstrekken dat geld en die middelen als lening, maar niet allebei!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ook is er besproken dat mijn holding BV alles als 'lening' krijgt die natuurlijk op termijn ook terugbetaald + rente moet worden aan de 2 partners.

Elk 1/3 deel van de aandelen kan prima zijn (zeker met als doel om je te binden aan het bedrijf), maar er moeten wel wat extra zaken worden geregeld zodat je niet later na eruit geschoven kunt worden (terwijl je goed presteert).

 

Maar zoals je hierboven vermeldt investeer je zelf ook met een zakje geld in de Werk BV. (maakt niet uit of een van de andere vennoten het je leent of een externe financier).

Afspraken als het betalen van enkele maanden loon, huur etc etc zijn wazig en daar kan je niet veel mee. In praktijk betaald de Werk BV (wat een volledige eigen rechtspersoon is) deze kosten van geld dat door jou en de andere aandeelhouders wordt ingelegd.

 

Ik zou met de heren om tafel gaan om gezamenlijk een liquiditeit prognose op te zeten voor de Werk BV. Je krijgt zo tevens een overzicht over goodwill, werkzaamheden van aandeelhouders en waar de risico's liggen. Dan kun je met dat in je hoofd de verdere details in vullen.

 

Loopt dat niet lekker dan zou ik als onervaren ondernemer er geen energie insteken en er dus ook mijn billen niet aan branden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.