• 0

Balans en prive opnames niet gelijk aan resultatenrekening

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig met de belastingaangifte (zoals zovelen) en ik kom niet uit het deel m.b.t. de eenmanszaak van mijn vrouw, ik krijg de balans en resultaatrekening niet gelijk. Allereerst de cijfers op een rij:

 

Verkopen excl. BTW € 9.342,- (BTW 1.963,-)

Inkopen excl. BTW € 3.432,- (BTW € 655,-)

Niet betaalde BTW door KOR € 1.308,-

Kilometers privé auto € 52,-

Voorraad waardering € 500,-

 

Daarmee een netto winst van € 7.666,-

 

Maar dan de Balans en privé opnames….

 

Er zijn betalingen gedaan voor mijn bedrijf en daarmee heb ik dus een schuld aan het bedrijf van mijn vrouw, er is totaal voor € 2424 aan betalingen gedaan.

Er staat nog € 428 aan einde jaar op de ING

En er is € 500 aan voorraad

 

De Activa kant is dus € 3352,-

 

De passiva kant bestaat alleen uit Eigen vermogen, dus dat wordt ook € 3352,-

 

We hebben € 273 aan privé betalingen gedaan en hebben de gehele kas opgenomen, te weten € 5.439,-. Per Saldo is dit dus € 5166 aan privé opname in contanten.

Daar komt bij dat we 128 euro aan goederen privé gebruikt hebben, dit gaat dus bij de prive opname op.

 

Daarmee komt de totale privé opname op € 5.294,-

 

Balans + Privé opname is dus € 8.646 en daarmee niet hetzelfde als de netto winst….

 

Wat doe ik verkeerd?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Balans + Privé opname is dus € 8.646 en daarmee niet hetzelfde als de netto winst….

Misschien begrijp ik het niet helemaal (ik ben me pas kort hierin aan het verdiepen)...

 

Maar is het niet dit?

Eigen vermogen eind jaar = Eigen vermogen begin jaar + Behaalde winst - Privé opname + Privé storing.

 

dus

Behaalde winst = Eigen vermogen eind jaar (EV) - Eigen vermogen begin jaar + Privé opname - Privé storting

 

Balans (EV) + Privé opname = netto winst lijkt me helemaal niet kunnen. Stel je voor dat je een heel hoog EV in de zaak hebt zitten en een kleine winst draait (zonder privé opnames gedaan te hebben).

 

Je zult dus in je berekening ook het EV van begin van het jaar mee moeten nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit ik op een spoor, met name je laaste zin. Beginbalans...

 

Er is inderdaad een prive storting gedaan en die heb ik ook meegerekend, maar ik had geen beginbalans. Maar is dat relevant, want op de balans staat toch de actuele situatie en dit heeft weinig te maken met de voorgaande situatie?

Link naar reactie
  • 0

Jawel. Beginbalans is zeker van belang.

 

Stel je voor dat je een bankrekening hebt waar een miljoen op staat (zakelijk).

Je hebt dan een heel hoog eigen vermogen (schulden daar gelaten).

Stel je voor dat je dan dezelfde verkopen/inkopen hebt en geen prive opname.

In jouw berekening zou je dan rond een miljoen winst moeten hebben (wat natuurlijk niet klopt).

 

De beginsituatie van het jaar moet dus vergeleken worden met de eindsituatie (EV). Reken daar de privé stortingen en opnames bij en je komt op je winst. (Vergeet de overlopende posten ook niet zoals al genoemd.)

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit ik op een spoor, met name je laaste zin. Beginbalans...

 

Er is inderdaad een prive storting gedaan en die heb ik ook meegerekend, maar ik had geen beginbalans. Maar is dat relevant, want op de balans staat toch de actuele situatie en dit heeft weinig te maken met de voorgaande situatie?

 

Beste Jilco,

 

De winstberekening vind plaats door de resultatenrekening en de aansluitende jaarbalansen.

Zie onderstaande link voor de Topic waar een kolommenbalans wordt uitgelegd.

Als je verzuimd hebt een beginbalans te maken kun je dit aangeven (afwijkende beginbalans) of het saldo van de beginbalansposten als privé storting weergeven.

Balanscontinuïteit (Aansluiting van jaarlijkse begin- en eindbalansen) is belangrijk voor de belastingdienst om de winst gedurende de gehele levensduur van de onderneming te kunnen bepalen en de jaarlijkse winsten te bepalen omdat niet alle inkomsten en uitgaven in het resultaat van het betreffende jaar vallen. Daardoor krijg je dus balansposten.

Voorbeelden zijn investeringen die je opneemt voor het nog niet afgeschreven gedeelte (boekwaarde) op de balans of betalingen in januari die nog betrekking hebben op het voorgaande jaar die je opneemt in de balans als nog te betalen (schuld). Ook de BTW of Omzetbelasting nog af te dragen op aangifte over het jaar of 4e kwartaal die in het opvolgende jaar wordt betaald moet je op de balans zetten als schuld.(Gezien KO waarschijnlijk nihil.).

Ingesloten een rekenvoorbeeldje.

 

Succes.

 

 

Topic Kolommenbalans

HI_Topic.pdf

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.