• 0

intracommunautaire verwerving in resultatenrekening en/of Balans

Ik ben bezig met boekhouding deel 2 :) en ik heb een verschil tussen resultatenrekening en bezittingen op balans. Nu is het verschil exact de BTW over intracommunautaire verwervingen, dus dat kan geen toeval zijn....

 

Zitten deze ergens in de resultatenrekening en/of de balans waar ik ze vergeet te vermelden. In de BTW aangifte is dit wel allemaal goed gegaan (althans daar ga ik vanuit).

 

Ik heb deze facturen bij inkopen staan met het werkelijke factuurbedrag, dus als ik 100 euro gefactureerd krijg dan heb ik als inkopen excl. BTW ook 100 euro gebruikt. Of moet ik daar de 21% BTW van aftrekken?

 

Kortom, welke inkoopwaarde gebruik ik voor de verlies- en winstrekening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

klopt wat je doet.

kosten......100

aan bank............100

waarbij dus de eerste op je RR verschijnt.

 

de btw moet je bij IC verwervingen opgeven (doe je ook), maar met dezelfde gang mag je ze bij voorbelasting weer aftrekken, zodat de btw-rekening dus 'glad loopt'. (geen saldo meer laat zien).

 

Dus voorlopig in de balans onder 'terug te vorderen btw', daar waar je de btw-betaling, IC) waarschijnlijk wél al had onder af te dragen btw.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het is zoals Realist het uitlegde.

 

Als je normaal de BTW op ontvangen nota's als BTW voorbelasting aftrekt mag je het ook hier doen.

Als je normaal de BTW op ontvangen nota's niet (helemaal) mag aftrekken geldt hetzelfde en is de BTW (gedeeltelijk) kosten.

 

Je hebt hier iets betaald dus komt het debet op de balans (of onder kosten).

Schulden staan credit op de balans.

Meest aannemelijk lijkt mij dat je deze BTW nog als voorbelasting kan terugvorderen en komt hij als vordering (debet) op de balans. Je moet dan wel een suppletie aangifte doen.

 

Vriendelijke groet.

 

Belastingdienst nl

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.