• 0

Aangifte IB: Waar maak ik de fout?

Hallo forumleden,

 

Ik ben een starter en zit in de knoop met enkele posten bij het invullen van mijn eerste inkomstenbelasting ZZP, alleen zie ik niet zo gauw waar ik de fout in ga bij de winst- en verliesrekening en balans, beide eindcijfers komen steeds maar niet overeen bij de fiscale winstberekening. Ik heb de volgende gegevens geordend:

 

Opbrengsten: €64.334

Uitgaven: €14.275

Overige kosten: €74

 

Priveontrekkingen: €36.395

Privé-stortingen: €1428

 

Beginsaldo 1-1-2016: €10

Eindsaldo 31-12-2016: €7359

 

Debiteuren per 31-12-2016: €7659

 

Teruggekregen btw in 2016: €19

Nog te ontvangen btw: €226

 

December laptop aangeschaft. Willekeurige afschrijving.

 

Prijs: €1073 (exl. btw)

Restwaarde: €200

 

Ik denk dat ik vooral geen raad weet met de willekeurige afschrijving en de btw-posten. Vergeet ik iets op de winst-en verliesrekening en balans zoals ik hem nu heb?

 

Het bedrijf heeft verder geen schulden.

 

Winst- en verliesrekening

2m78dwj.jpg

 

Activa

2a919va.jpg

 

Passiva

20pttmb.jpg

 

Willekeurige Afschrijvingen

2m6r0a9.jpg

 

Prive-ontrekkingen en stortingen

29crugw.jpg

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik mis de 19euro BTW aan baten die je eerder ontvangen hebt.

 

Verder valt me op dat je BTW te ontvangen staat maar dat je omzet en je kosten niet van dien aard zijn dat je meer BTW betaald hebt dan je wellicht door belast aan de klant. Of werk je tegen 0% BTW? Dat laatste blijkt ook als je EV controleer. Dan komt EV - Saldo - Restwaarde_laptop - BTW_te_ontvangen - Debiteuren precies op 0 uit.

 

Je hebt blijkbaar dus ook over al je werk in 2016 een factuur gestuurd. Er staat geen openstaand werk open wat nog niet gefactureerd is.

 

Je had de laptop net zo goed geheel kunnen afschrijven naar 0 euro. Bij tussentijdse verkoop, bv aan jezelf, moet je toch de dagwaarde bepalen en het verschil met de verkochte waarde zien als winst of verlies. Enige voordeel dat je nu hebt is dat je na 5 jaar geen winst meer zult maken op de laptop bij verkoop, maar welke laptop gaat nu 5 jaar mee? Over 3 jaar wil je misschien weer een nieuwe en die kun je dan nog weer willekeurig afschrijven, dat kan zolang je recht hebt op startersaftrek.

 

Link naar reactie
  • 0

De "Teruggekregen btw in 2016: €19" is volgens mij over heel 2016 en volgens mij zie je dan ook niet in de balans terug. Alleen overlopende posten (zoals de €226) staan daar dan toch op?

 

Mij valt wel op dat de laptop in december 2016 aangeschaft is en niet op de beginbalans staat. Dan lijkt mij dus dat die ingebracht is. De vraag is dan hoe die betaald is. Als die privé ingebracht wordt zou die dan ook niet als privé-storting gezien moeten worden?

 

Het verschil nu is 15434 + 36395 - 1428 - 49112 = 1289

Laptop + BTW is 1074 * 1,21 = 1299 (afhankelijk of de hele rekening tegen 21% was)

 

 

Link naar reactie
  • 0

De "Teruggekregen btw in 2016: €19" is volgens mij over heel 2016 en volgens mij zie je dan ook niet in de balans terug. Alleen overlopende posten (zoals de €226) staan daar dan toch op?

 

Mij valt wel op dat de laptop in december 2016 aangeschaft is en niet op de beginbalans staat. Dan lijkt mij dus dat die ingebracht is. De vraag is dan hoe die betaald is. Als die privé ingebracht wordt zou die dan ook niet als privé-storting gezien moeten worden?

Aangezien het als aparte regels staat ga ik er van uit dat die 19euro over eerdere periodes is en die 226 over de laatste periode, en dat dus die 19euro dus onderdeel is van je saldo en die 226 van vorderingen. Dat komt ook overeen als je de EV controleert zoals ik in mijn eerste reactie deed.

Verder moet de BTW die je ontvangt als winst gezien worden.

 

Die laptop is een goed punt maar ik mag toch hopen dat die zakelijk betaald is. Maar waarom zou een laptop die je in december 2016 koopt op de beginbalans staan voor 20016? Die staat nu voor 200 euro op de beginbalans voor 2017. Maar voor 2016 is dat gewoon nog steeds 0 euro.

Het zou dan kunnen zijn dat de laptop prive betaald is en inderdaad dan nog niet als prive storting gezien is.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Er gaan een paar dingen fout.

(Ook met plaatsen bericht klapte er 3 keer uit :)).

Heb je de KO regeling toegepast ?

Die moet onder het resultaat worden vermeld. (zoals Colombo ook vermeld :)).

Kijk nog eens goed op de site van de Belastingdienst of je die goed hebt berekend!

Boven € 1.345 moet die ligt afnemen en KO is een korting tot € 0 dus hoe kom je uit op een teruggave?

KO regeling

Heb je BTW over de omzet wel goed berekend en geboekt?

Hoe kan het dat je zo weinig BTW hoeft af te dragen?

Houd je er rekening mee als je vrijgestelde prestaties verricht dat ook de voorbelasting misschien niet helemaal aftrekbaar is?

Waaruit bestaan "Overige kosten" ad € 74 ?

 

Met het maken van een eenvoudige kolommenbalans kunnen dit soort problemen vermeden worden.

Beginbalans; Bank; Memo; Resultaat; Eindbalans.

Ik heb nu teruggerekend uit de opgegeven bedragen.

Zie ingesloten pdf.

 

Vriendelijke groet.

HI_Topic_001.pdf

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik lever mijn diensten voornamelijk aan bedrijven buiten de EU. Daarbij breng ik geen BTW in rekening op de factuur. Vandaar dat ik zo weinig BTW hoef te betalen. Tevens neem ik ook voornamelijk mijn diensten af bij bedrijven buiten de EU, waarbij ik het ingevoerde bedrag als voorbelasting terugkrijg en per saldo niets hoef te betalen.

 

De laptop is aangeschaft via de zakelijke rekening. De boekwaarde begin 2016 heb ik op 0,- gezet, omdat ik hem toen nog niet had.

 

Ik denk dat de restwaarde 200,- is, is dat dan niet de boekwaarde eind 2016? Aangezien de rest een willekeurige afschrijving is van 873?

 

Wat betreft de teruggevraagde BTW. Die 19,- teruggekregen btw zit inbegrepen bij het eindsaldo van de zakelijke rekening.

 

De 226,- BTW betreft de periode over kwartaal 4 en moest op 31 december 2016 nog ontvangen worden. De KOR regeling heb ik bewust geen gebruik van gemaakt, aangezien daar weer een schriftelijke procedure voor staat en niet echt het geduldige type voor ben.

 

De overige kosten bestaan uit transactiekosten.

Link naar reactie
  • 0

De debiteuren post bestaat per 31 december 2016 van bedragen waarvoor al een vergoeding ontstaan is, maar nog gefactureerd moest worden en een betaling voor moest worden ontvangen.

In dat geval moet je het niet als debiteur zien maar plaatsen onder overige vorderingen. Alleen bedragen waarvoor een factuur verstuurd is vallen onder debiteuren. Voor de berekening maakt het verder niet uit omdat je met 0% rekent, maar voor de consistentie wel.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

OK er zit dus toch een verschil in je verhaal.

Omdat we de inkomsten en uitgaven aansluitend met begin en eindsaldo bank en de BTW bedragen niet kunnen zien is het onmogelijk op te lossen.

De enige post die erbij komt bij jou is de post debiteuren.

De overige posten moeten direct aansluiten met een overzicht van je inkomsten en uitgaven sluitende op het begin- en eindsaldo Bank. Of heb je nog niet via de bank betaalde kosten afgetrokken zoals privé km's privé auto? Boek die dan als uitgave kosten en ontvangst vanuit privé!

 

Het investeringsbedrag is gelijk aan de afschrijving plus boekwaarde einde boekjaar.

Het saldo terug te ontvangen BTW zit al in je geboekte bedragen ontvangen en betaalde BTW.

 

 

Succes!

 

 

 

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 1

Kan het zijn dat ik hier ergens de fout maak? In de post "Uitgaven" heb ik de kosten voor de laptop wel inbegrepen, maar daar hoort die niet tussen toch omdat het een investering op een bedrijfsmiddel is?

 

Misschien ook goed om te vermelden is dat het beginsaldo (10,-) + 1418,- van de uitgaven met privestortingen betaald zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Die heb je dus bij die 14275 opgeteld?

Ja, dat lijkt mij inderdaad niet goed (want inderdaad een investering).

Ten eerste is die 14275 (waar je hem nu ingevuld hebt) alleen voor "inkoop".

Een computer onder de €450 zou bij overige kosten moeten (volgens mij).

Maar die laptop van jou mag hier inderdaad niet in voorkomen.

Controleer overigens ook of de rest van die 14275-1073 wel bij "inkoop" moet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Dus dan wordt het als volgt?

zie pdf.

Of moet toch nog iets met de BTW gebeuren?

 

Vriendelijke groet,

 

 

Dat ziet er op zich goed uit. Alleen mis ik de vordering btw van 226 euro over het 4de kwartaal die ik in 2017 pas teruggekregen heb.

 

Moet ik die niet vermelden bij vorderingen BTW omzetbelasting bij Activa? De btw van 19,- en 226,- hoeft zelf niet toch niet vermeld te worden in de winst-en verliesrekening?

Link naar reactie
  • 0

Die heb je dus bij die 14275 opgeteld?

Ja, dat lijkt mij inderdaad niet goed (want inderdaad een investering).

Ten eerste is die 14275 (waar je hem nu ingevuld hebt) alleen voor "inkoop".

Een computer onder de €450 zou bij overige kosten moeten (volgens mij).

Maar die laptop van jou mag hier inderdaad niet in voorkomen.

Controleer overigens ook of de rest van die 14275-1073 wel bij "inkoop" moet.

 

 

Ik had voorlopig alle kosten onder de noemen "uitgaven" gezet in mijn administratie, maar ben wel van plan om daar wat meer onderscheid te maken bij de aangifte.

 

Het merendeel is uitbesteed werk. Andere kosten zijn onder andere webhosting, materialen, software, servicekosten, valutakosten, etc.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ook goed om te vermelden is dat het beginsaldo (10,-) + 1418,- van de uitgaven met privestortingen betaald zijn.

Het beginsaldo is dan 0 euro. ;)

 

Immers je rekent 1428 aan privestortingen.

 

Okay ik keek uitsluitend naar het beginsaldo op 1-januari 2016. Dat bedrag had ik er nog opstaan op de desbetreffende rekening. Omdat ik mij pas dit boekjaar als ondernemer beschouw, is die 10 euro in feite een privestorting.

 

De rekening ben ik vervolgens als een van mijn twee zakelijke rekeningen gaan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

De €19 teruggekregen BTW is toch gedurende het jaar (1e t/m 3e kwartaal) 2016? Dan is dat toch al afgehandeld en hoeft volgens mij niet in de balans voor te komen. De €226 nog te ontvangen BTW natuurlijk wel. Daar is ook onder activa bij vorderingen een apart veld voor.

 

Volgens mij zit ik nu toch op een verschil van €226 (wat weer hetzelfde is als die BTW).

Weet je zeker dat je die niet (ook) ergens al in één van de andere bedragen hebt zitten.

 

Kun je wat meer zeggen over die "Debiteuren €7659"?

Zit de omzet daarvan ook compleet in de omzet bij de Winst en Verlies berekening?

 

2017-04-05_14_35_47-Untitled_1_-_LibreOffice_Calc.thumb.png.335987deea47a39136b5a9b0f64d1f7f.png

Link naar reactie
  • 0

Dat ziet er op zich goed uit. Alleen mis ik de vordering btw van 226 euro over het 4de kwartaal die ik in 2017 pas teruggekregen heb.

 

Hallo,

 

Ik ben bang dat je die misschien inclusief ook onder uitgaven hebt geboekt?

Anders zou Bank-saldo ook niet moeten sluiten.

Je moet deze BTW post nog ergens afsplitsen, maar waar kan ik van hier niet zien.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

De €19 teruggekregen BTW is toch gedurende het jaar (1e t/m 3e kwartaal) 2016? Dan is dat toch al afgehandeld en hoeft volgens mij niet in de balans voor te komen. De €226 nog te ontvangen BTW natuurlijk wel. Daar is ook onder activa bij vorderingen een apart veld voor.

 

Volgens mij zit ik nu toch op een verschil van €226 (wat weer hetzelfde is als die BTW).

Weet je zeker dat je die niet (ook) ergens al in één van de andere bedragen hebt zitten.

 

Kun je wat meer zeggen over die "Debiteuren €7659"?

Zit de omzet daarvan ook compleet in de omzet bij de Winst en Verlies berekening?

 

 

 

Ja, dat klopt @ €19 teruggekregen BTW. Die is inderdaad van 1e t/m 3e kwartaal 2016. Dat bedrag is ontvangen op de zakelijke rekening en volledig afgehandeld.

 

De €226 nog te ontvangen BTW over het 4e kwartaald heb ik bij de nog te vorderen omzetbelasting bij de Activa.

 

Als volgt:

ivy82a.jpg

 

De "Debiteuren €7659" of overige vorderingen zijn volledig inbegrepen bij de "Opbrengsten" in de winst- en verliesrekening.

 

Uiteindelijk komt er inderdaad een verschil van 226 euro bij de fiscale winstberekening. Waar kan ik die kwijt in de winst- en verliesrekening?

Link naar reactie
  • 0

Dat ziet er op zich goed uit. Alleen mis ik de vordering btw van 226 euro over het 4de kwartaal die ik in 2017 pas teruggekregen heb.

 

Hallo,

 

Ik ben bang dat je die misschien inclusief ook onder uitgaven hebt geboekt?

Anders zou Bank-saldo ook niet moeten sluiten.

Je moet deze BTW post nog ergens afsplitsen, maar waar kan ik van hier niet zien.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Nee, de bedragen zijn allen exclusief btw geboekt onder uitgaven. Wel moet ik een opmerking maken. De 74 euro overige kosten is het verschil dat ik tegenkom na opbrengsten en uitgaven, prive-stortingen en banksaldo en vorderingen van elkaar af te trekken, en ik niet zo 1-2-3 kan aanwijzen. Dit heeft te maken met vreemde valuta.

 

Wellicht dat dit bedrag groter is in werkelijkheid?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je inkoopkosten moet je inderdaad nog even anders gaan specificeren want van de door jou genoemde kosten horen alleen materialen en uitbesteed werk op "inkoop" thuis.

 

Verder hoort de "nog te ontvangen BTW over het 4e kwartaal" niet in de winst en verliesrekening te staan. Vandaar dat ik dacht dat ie misschien ook nog in één van de andere bedragen verwerkt was.

 

en ik niet zo 1-2-3 kan aanwijzen

Dat is natuurlijk nooit goed in een aangifte ;D

 

Dat was dus al een verschil verzamelpotje. Als je daar €152 BATEN van maakt ben je eruit.

Maar ik zou dat toch wel wat preciezer willen weten voordat ik zo'n aangifte de deur uit doe ;)

Calc.thumb.png.db60a66161e1fab5d18dbd60d9387efe.png

Link naar reactie
  • 0

Je inkoopkosten moet je inderdaad nog even anders gaan specificeren want van de door jou genoemde kosten horen alleen materialen en uitbesteed werk op "inkoop" thuis.

 

Verder hoort de "nog te ontvangen BTW over het 4e kwartaal" niet in de winst en verliesrekening te staan. Vandaar dat ik dacht dat ie misschien ook nog in één van de andere bedragen verwerkt was.

 

en ik niet zo 1-2-3 kan aanwijzen

Dat is natuurlijk nooit goed in een aangifte ;D

 

Dat was dus al een verschil verzamelpotje. Als je daar €152 BATEN van maakt ben je eruit.

Maar ik zou dat toch wel wat preciezer willen weten voordat ik zo'n aangifte de deur uit doe ;)

 

Het lijkt me alleen zeer onwaarschijnlijk dat ik valutawinst heb gemaakt als we in beschouwing nemen dat de meeste processors ongeveer 3% forex fees berekenen. Ik doe voornamelijk zaken in het buitenland. Ik verstuur alle facturen in dollars.

 

Dat waren er in 2016 in totaal 104 facturen. Ik heb twee zakelijke rekeningen waarop het geld ontvangen wordt. Een ervan is een digitale internetrekening waar uitsluitend dollars op binnenkomen. Die heb ik voornamelijk gebruikt om ook betalingen in dollars te verrichten. Een andere rekening is een eurorekening bij de ING.

 

Ik heb alle facturen afgezet tegen de eurowaarde op de factuurdatum, met uitzondering van facturen die ik direct op mijn Zakelijke Eurorekening heb laten uitbetalen. Daarvan is de wisselkoers die berekend is en de eurowaarde wel bekend.

 

De som van alle opbrengsten die ik genomen heb is de factuurwaarde in euro's (koers van de desbtreffende dag) en van de facturen die ik direct op mijn zakelijke ING rekening heb laten betalen in euro's, het bedrag dat er daadwerkelijk binnen is gekomen. Het eurobedrag is dus na de valutaomwisselkosten.

 

In feite heb ik twee administraties, een volledig in dollars, en een volledig in euros.

 

Opbrengsten dollars: $71.437

Opbrengsten euro's: €64.334

 

Hoe aannemelijk is het dat ik valutawinst heb gemaakt?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe aannemelijk is het dat ik valutawinst heb gemaakt?

 

Persoonlijk denk ik dat het handiger is als je iemand naar je administratie laat kijken, in plaats van te zitten gissen en allerlei aannames te maken op een forum.

Met een winst van 50.000 kan het toch heel vervelend uitpakken als je met je doe-het-zelven iets verkeerd doet en/of iets over het hoofd ziet.

En zó duur zal het nou ook weer niet zijn, lijkt mij.

 

(gewoon een vriendelijk advies verder)

Link naar reactie
  • 0

Ja, met buitenlandse valuta wordt zo'n aangifte in één keer heel wat complexer ;D

 

Ik heb daar geen ervaring mee maar mij lijkt dat de momenten wanneer je welke koers gaat gebruiken wel van belang is.

 

Ik neem aan dat je voor de aangiftes ook gewoon de dag-koers voor de facturen gebruikt hebt. Halverwege vorig jaar heeft de dollarkoers t.o.v. de euro wel 8% lager gestaan (meer dollars voor je euro). Je berekende euro-omzet was dan een stuk lager dan die tegen de huidige koers zou zijn. Ook is het moment van opname (voor privé opname) van belang. Want op dat moment heb je dus eigenlijk je koers-winst/verlies.

 

Ik ben het ook wel eens met exhaeller, dat iemand met ervaring met administraties met buitenlandse valuta, hier eens naar zou moeten kijken. Of je moet er zelf veel tijd insteken om te gaan onderzoeken op welke momenten je wat moet rekenen qua conversie. (of iemand anders hier moet dit duidelijk uit kunnen leggen).

 

Je zou eens in dit topic kunnen kijken:

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/meerdere-valutas-in-boekhouding-462631

 

Als je een berekening maakt van alles van de dollar-rekening maar dan in euros... (met koers van transactiedatum)...

dus omzet$ in € - betaalde rekeningen$ in € - opnames$ in € (ook op dat moment), wat is dan het totaal in €?

Als je dat dan tegen de laatste koers van 31-12-2016 weer naar dollars zet, wat is dan het verschil met het werkelijke dollarsaldo? (is dat toevallig €+152 of equivalent in dollars per 31-12 :) )

 

 

PS. En tegen welke koers heb je die dollarrekening op de balans gezet? Ik neem aan tegen de laatste koers van 31-12-2016.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, met buitenlandse valuta wordt zo'n aangifte in één keer heel wat complexer ;D

 

Ik heb daar geen ervaring mee maar mij lijkt dat de momenten wanneer je welke koers gaat gebruiken wel van belang is.

 

Ik neem aan dat je voor de aangiftes ook gewoon de dag-koers voor de facturen gebruikt hebt. Halverwege vorig jaar heeft de dollarkoers t.o.v. de euro wel 8% lager gestaan (meer dollars voor je euro). Je berekende euro-omzet was dan een stuk lager dan die tegen de huidige koers zou zijn. Ook is het moment van opname (voor privé opname) van belang. Want op dat moment heb je dus eigenlijk je koers-winst/verlies.

 

Ik ben het ook wel eens met exhaeller, dat iemand met ervaring met administraties met buitenlandse valuta, hier eens naar zou moeten kijken. Of je moet er zelf veel tijd insteken om te gaan onderzoeken op welke momenten je wat moet rekenen qua conversie. (of iemand anders hier moet dit duidelijk uit kunnen leggen).

 

Je zou eens in dit topic kunnen kijken:

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/meerdere-valutas-in-boekhouding-462631

 

Als je een berekening maakt van alles van de dollar-rekening maar dan in euros... (met koers van transactiedatum)...

dus omzet$ in € - betaalde rekeningen$ in € - opnames$ in € (ook op dat moment), wat is dan het totaal in €?

Als je dat dan tegen de laatste koers van 31-12-2016 weer naar dollars zet, wat is dan het verschil met het werkelijke dollarsaldo? (is dat toevallig €+152 of equivalent in dollars per 31-12 :) )

 

 

PS. En tegen welke koers heb je die dollarrekening op de balans gezet? Ik neem aan tegen de laatste koers van 31-12-2016.

 

 

Jullie hebben gelijk hoor! Normaal gesproken geef ik er ook de voorkeur aan om het uitbesteden. Echter is mijn administratie dermate ingewikkeld, met geldstromen die soms van A naar B lopen, evenals servicekosten die gelijktijdig van sommige geldstromen verminderd worden, dat ik alles zelf handmatig in excel heb moeten invoeren.

 

Bovendien zijn er ook transacties die overlopen van het ene jaar naar het andere, naast de bijkomstigheid van vreemde valuta.

 

Dit alles heeft tot gevolg dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Wat betreft valuta, is mij duidelijk geworden dat er een koersverlies is van minstens 1700 euro.

 

Ik kom echter niet helemaal uit, zie dat ik enkele dingen ook over het hoofd heb gezien. Er zitten teveel valkuilen in waar ik kennelijk geen raad mee weet.

 

Wel heb ik een overzicht van alle transacties, facturen en geldstromen in excel waar alle transacties en (uit-)betalingsmoden per transactie in staan weergegeven. Maar ik zou er in principe naast moeten zitten om alles uit te moeten leggen, vandaar dat ik het zelf maar doe, aangezien ik sommige transactieoverzichten niet eens in een excel sheet kan downloaden.

 

Ik voor 2017 het aantal opdrachtgevers verminderd en stuur voortaan nog maar een factuur per maand, waarbij ik voornamelijk alles op mijn eurorekening laat storten om het nog ietwat overzichtelijker te maken.

 

Op dit moment is de situatie als volgt.

 

Mijn opbrengsten in dollars over 2016:

$71.436,73

 

 

Mijn opbrengsten in euros volgens koers van de factuurdatum:

€65.209,78 (In werkelijkheid heb ik minder ontvangen door valutaverlies)

 

 

Totaal van mijn uitgaven volgens koers transactiedatum bij dollar-dollar transacties + som euro transacties:

€13.196,91

 

Nog te vorderen bedragen per 31-12-2016 volgens koers factuurdatum welke in 2017 zitten:

€7.888,31 = Koers factuurdatum. Daadwerkelijk ontvangen: (€7.645,86)

 

Terugekregen BTW in 2016 = €19 BTW

Nog te vorderen BTW 4e kwartaal 2016 = €226

 

Saldo Bankrekeningen per 1-1-2016

Euro rekening: €0

Dollar rekening: $10.81 (€9.93) Dit bedrag is een privé-storting.

 

Saldo Bankrekeningen per 31-12-2016

Euro rekening: €6.500,91

Dollar rekening: $904,34 (€857,93)

 

Prive-ontrekkingen:

Eurotransacties: €17.841,7

Dollartransacties: $21.726,82 (€20.345,54) = Koers transactiedatum. Daadwerkelijk Ontvangen: (€19.570,03)

 

Prive-stortingen volgens koers transactiedatum bij dollar-dollar transacties + som euro transacties:

€1.428,44

 

Openstaande vorderingen 2015 uitbetaald gekregen in 2016 op zakelijke dollarrekening:

$998.69 (€917,43) Koers factuurdatum.

 

Ik neem aan dat ik dit als privé-storting kan beschouwen? Dit bedrag is al aangegeven in mijn inkomstenbelasting 2015, maar kwam wel op mijn zakelijke dollarrekening binnen.

 

Afschrijving:

€873

Laptop restwaarde €200

 

Is op basis van het bovenstaande geen kloppende balans te maken? Het verschil zou immers moeten komen door verlies in valutawisselingen. Dat moet op duizenden euros uitkomen volgens mijn schattingen, aangezien ik steeds meer dan 3% forex fees moet betalen.

 

Ik weet echter niet hoe ik precies het totaal kan uitrekenen, ondanks herhaaldelijk proberen. Ongeveer 45% van de opbrengsten zijn op mijn zakelijke rekening gestort, waarbij er een valutaverlies van meer dan 800 euro is opgetreden. En ook op de rest van de transacties, zoals prive-ontrekkingen en nog te vorderen bedragen wordt er verlies geleden.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik hield valuta rekeningen altijd bij in € tegen een "vaste" $ koers.

Iedere mutatie rekende ik om $* vaste koers= €.

Ik had dus naast de $ bedragen de € bedragen er zelf naast gezet en hield zo de mutaties bij.

Op het moment dat je naar een € rekening overboekt krijg je dus koersverschillen boek die dan op dat moment naar resultaat.

Achteraf zou ik de gemiddelde koers van alle ontvangen € voor $ nemen.

Als je op balansdatum het banksaldo $ omwaardeert naar dagkoers € boek dan ook het koersverschil.

Maar zet de € bedragen op de $ rekening afschriften of mutatieoverzichten.

Het enige risico loop je dat je theoretisch niet exact juist verdeelt over alle grootboekrekeningen maar je resultaat klopt wel.

Bij te grote verschillen kun je ook tussentijds een ander "vaste" koers nemen maar waardeer dan wel weer alles netjes op één datum op de nieuwe vaste koers en boek dan het koersverschil.

Debiteuren waardeer je op balansdatum net als de bankrekening op dagkoers.

Krijg je met de ontvangst boeken een koersverschil met de vaste koers boek dat dan meteen als koersverschil. Maar blijf je $ bank tussentijds op "vaste" koers in € boeken.

Je hoeft echt niet na iedere koersverandering te gaan herwaarderen.

 

Ik zou nooit in $ naar privé boeken.

Boek dan het bijgeschreven € bedrag als privé opname en het verschil met de "vaste" koers als koersverschil op de $ rekening.

 

Dus mutaties op $ rekening tegen vaste koers, verschil met mutaties € rekeningen is koersverschil.

Op balansdatum externe dagkoers opnemen en koersverschil boeken.

Tussentijds "vaste" koers aanpassen , koersverschil boeken ,

daarna weer met nieuwe vaste koers werken. Alles in € op $ rekening dagafschriften of mutatieoverzichten noteren.

 

Als je niet echt in $ speculeert is een $ rekening eigenlijk niet nodig.

Je verschuift alleen het risicomoment naar overboekdatum $ rekening naar € rekening.

Maar ook met alleen een € rekening kun je natuurlijk $ opties (ver)kopen of op termijn $ verkopen.

Door deze vlak voor expiratiedatum te sluiten vermijd je de werkelijk valuta transacties.

Het werken met de 'vaste" koers laat je zien wat je "werkelijke" koersresultaat is t.o.v. de aannames die je gemaakt hebt omtrent het koersverloop.

 

Voorbeeld;

$ €

Beginsaldo x.xxx x.xxx

Bij Nota enz, x.xxx x.xxx

Af storting € rekening (Kruispost) x.xxx x.xxx

Koersverschil storting x.xxx

Eindsaldo x.xxx x.xxx

Koersverschil eindsaldo aanpassen koers x.xxx

Eindsaldo x.xxx x.xxx

 

 

Succes,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.