• 0

Hoe houd jij als ondernemer focus?

Hallo allemaal,

 

Sinds 2015 heb ik mijn eigen onderneming. Dit jaar mogen er echt weer wat nieuwe opdrachtgevers bij komen. Daarom stel ik doelen en haal ik overal informatie en inspiratie vandaan. Ik merk dat de doelen al snel naar de achtergrond verdwijnen vanwege ander werk, kinderen, een sociaal leven en noem maar op. Een coach zou uitkomst kunnen bieden, maar ik heb al veel geld aan coaching uitgegeven. Nu moet ik het zelf doen. Volgens mij kan ik wat meer focus gebruiken.

 

Hoe houdt jij focus?

 

Ik hoor het graag.

 

Groetjes,

 

Renate

 

 

[Mod edit:spelfout in titel hersteld]

Groeten,

 

Renate van Laarhoven

Renate Acteert!

https://www.renateacteert.nl

 

Maak het interessant... ontwikkel jezelf!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel je alleen doelen of maak je ook daadwerkelijk een plan om die doelen te bereiken? Deel die doelen en/of dat plan anders eens op in wat kleinere stapjes die je op korte termijn kunt realiseren. Dus niet (alleen) "ik wil binnen 5 jaar 10.000 volgers op Facebook" maar "ik wil binnen 30 dagen 100 extra volgers op Facebook, en dat ga ik bereiken door de volgende like & win actie:". En zorg dat je doelen SMART zijn opgesteld.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Renate,

 

Mijn "systeem" is iedere dag eerst één uur besteden aan mijn doelen en dan de routine van de dag over me heen laten komen.

Maar nu ik dat schrijf bedenk ik dat ik misschien een uurtje eerder op moet staan.

Bah ! ;)

 

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen voor de focus maar ook voor andere zaken: ik spar regelmatig met collega ondernemers. Dat kan op ad-hoc basis (in de kroeg ....) maar ook in wat meer reguliere bijeenkomsten waarbij we mikken op delen van kennis en uitwisseling van ideeën en iedere deelnemer een case kan aandragen waar anderen feedback op kunnen geven.

Daarnaast bezoek ik met enige regelmaat congressen op mijn vakgebied (waar ik dan soms ook moet presenteren) waar genoeg gelijkgestemden rondlopen om inspiratie bij op te doen.

Zo stap ik regelmatig even uit het werk om vervolgens met meer inspiratie en focus de zaken weer op te pakken.

Die aanpak zal niet voor iedereen werken, ik voel me er goed bij.

Link naar reactie
  • 0

Hallo heren,

 

Dank voor de reacties. Ik maak inderdaad plannen en deel ze op in kleinere stukjes. Maar ook die stukjes blijven soms lang op papier staan (of in mijn app), zonder dat ik er iets mee doe. Weken later kom ik dan weer aantekeningen tegen en denk dan: oh ja, dat had ik ook nog willen doen.

 

Binnenkort spreek ik ook met andere ondernemende vrouwen af voor inspiratie; hopelijk heeft het effect. Het lastige vind ik dat mijn dagen heel divers zijn. Dat maakt het dynamisch, maar ook moeilijk voor routinezaken.

 

Groeten,

 

Renate van Laarhoven

 

___________

zelfpromotie en link verwijderd

 

Groeten,

 

Renate van Laarhoven

Renate Acteert!

https://www.renateacteert.nl

 

Maak het interessant... ontwikkel jezelf!

Link naar reactie
  • 0
Hoe houd jij focus?

 

Sinds een jaar of 5 gebruik ik de Getting Things Done methode, en die werkt voor mij heel goed om overzicht te houden, kleine klusjes niet uit te stellen en eerst de lastige klussen te doen (die je anders als eerste gaat vermijden)

 

GTD is geen wondermiddel en bovendien niet nieuw: zowel GTD als Covey leunen op de prioriteitenmaxtrix die bedacht zou zijn door Dwight Eisenhower (de geallieerde opperbevelhebber en latere President van de V.S.).

 

De kern komt neer op het blijven prioriteren van al je nog uit te voeren taken, en daarbij de belangrijke niet urgente zaken eerder uit te voeren dan de urgente niet-belangrijke zaken. (sterker nog: als iets toch niet belangrijk is, waarom zou je het dan sowieso uitvoeren?)

 

eisenhower.png

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mij helpt het om altijd voorrang te geven aan activiteiten die geld opleveren of besparen of dat in de toekomst gaan doen, die focus is belangrijk. Het is namelijk de kern van ondernemen. Als je daarna wat focus verliest is dat niet zo erg en voor mij zelfs essentieel. Focus kwijt zijn en lekker doen waar je op dat moment zin in hebt (bijvoorbeeld hier vertoeven) is heerlijk. Vergelijk het met een partijtje tennis waar je helemaal in opgaat en gaat voor resultaat daarna geniet van een zwabbergesprek met een glaasje bier of fris. Hopelijk zonder spelvoudten. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe houd jij focus?

 

Sinds een jaar of 5 gebruik ik de Getting Things Done methode, en die werkt voor mij heel goed om overzicht te houden, kleine klusjes niet uit te stellen en eerst de lastige klussen te doen (die je anders als eerste gaat vermijden)

 

 

Heeft mij ook enorm geholpen, maar hoog tijd om boek eens opnieuw te lezen eigenlijk :)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe houd jij focus?

 

Sinds een jaar of 5 gebruik ik de Getting Things Done methode, en die werkt voor mij heel goed om overzicht te houden, kleine klusjes niet uit te stellen en eerst de lastige klussen te doen (die je anders als eerste gaat vermijden)

 

 

Heeft mij ook enorm geholpen, maar hoog tijd om boek eens opnieuw te lezen eigenlijk :)

Ik ken het vanuit het "Doe het nu" principe, waar als stelregel geldt dat je maximaal 5 zaken tegelijk aan je hoofd kunt hebben.

 

Verder verschilt het enorm per discipline hoe je de focus houdt. Zelf zorg ik er enerzijds voor dat ik vak gerelateerde onderwerpen bijhoudt op conceptueel niveau door bijvoorbeeld te lezen en/of naar bijeenkomsten te gaan en anderzijds door contact te blijven houden met potentiële nieuwe opdrachtgevers ook al weet ik dat ik nog wel een aantal maanden op de huidige opdracht zit. Bij dat laatste merk ik dat opdrachtgevers dit fijn vinden zodat ze op de hoogte blijven hoe de ZP-er in de markt zit, opdat ze snel kunnen schakelen bij mogelijk nieuwe opdrachten. Zo ben ik ook aan de huidige opdracht gekomen waarbij ik al tijden de wens had (weer) voor de klant te werken.

 

Gezin en sporten naast werken houd mij scherp. Nadat ik ZP-er geworden ben merk ik dat ik veel meer tijd heb voor gezin en sporten en dat bevordert wat mij betreft sterk de focus. In het verleden ging er veel tijd en energie verloren door allerlei politieke bijzaken op de werkvloer waarmee je te maken hebt als in je loondienst bent.

Link naar reactie
  • 0

Om te weten wat ik moet doen gebruik ik kanban (kanboard).

 

Ik heb een kolom 'work in progress' waar ik maximum 5 items mag in plaatsen.

Daarnaast heb ik een kolom 'today' waar ik iets in kan plaatsen die dan vlug uitgevoerd moet worden.

 

Door de kolom 'today' moet ik niet meer nadenken: wat nu? maar kan ik gewoon doen :)

 

Het helpt mij om taken af te werken en niet met 10 dingen tegelijk bezig te zijn.

 

https://ne-liquid.eu

 

E-liquid business development

Link naar reactie
  • 0

- Een geprioriseerd product/project backlog voor al mijn projecten

- Kanban board voor dagelijkse dingen die drin komen vliegen met een limiet van 5 op work in progress

- Ik schrijf alles wat me te binnen schiet aan ideen/todo's/etc altijd direct in mn papieren notitieboek

- tijdblokken van 2 uur voor ongestoord werk (geen email, geen internet) met meerdere pomodoros

- vaste tijdblokken voor repeterend werk (bijvoorbeeld 1x per maand 2 uur voor rekeningen betalen en financien controleren)

- veel vrije tijd :-) mijn hobbies kosten veel tijd, dus die tijd die over blijft moet ik goed gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een eigen crm geschreven, waarbij ik elk klantproces in fases verdeel.

Daar log ik iedere dag op in, het toont enkele belangrijke focus punten:

 

Welke werkzaamheden ik nog heb, welke ik nog af moet ronden, welke ik naar de komende weken verschoven heb. Met datums, belang, deadline.

Tevens toont het systeem catagorisch hoeveel ik van bepaalde werkzaamheden heb uitgevoerd waardoor ik gemakkelijk in kan zien hoeveel werk ik gedaan heb gekregen per maand, per werktype.

 

Dan zie ik ook welke groei er is, en waar ik nog wat meer aan kan werken.

 

Het systeem is de planning, deadlines, activiteiten en houdt me scherp op de lopende en niet lopende zaken.

WPbeveiligen - Uw connectie voor het herstellen en beveiligen van WordPress websites
Link naar reactie
  • 0

- tijdblokken van 2 uur voor ongestoord werk (geen email, geen internet) met meerdere pomodoros

 

Dit zijn pomodoros.

 

Dit werd mij ooit als een nuttige techniek bij de tegenovergestelde situatie voorgesteld, waarbij ik niet de focus, maar het overzicht kwijt was, want na elke pomodoro neem je even de tijd voor jezelf.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Los van alle methodieken, het antwoord zit in jou en of je anderen en hun agenda's je tijd laat stelen of niet. Het focus-paradigma is niet per sé het meest interessant, wel waar je voor kiest en of je offers durft te maken. Of je jezelf wilt bevrijden van allerlei verplichtingen, of je je als slachtoffer van je agenda opstelt of als regisseur. Verlies je niet in de vorm. Ga ervoor. No more mister nice guy.

Link naar reactie
  • 0

Zinvolle tips, fijn om te lezen! Zelf merk ik ook regelmatig dat ik alle kanten op ga, van alles tegelijk wil doen en opzetten, maar er de tijd niet voor maak.

 

Wat ik gedaan heb is per project een planning maken, deze staan ook naast elkaar zodat ik kan zien wat de totale belasting is. Ik kan niet met 6 projecten tegelijk 100% bezig zijn. Terwijl het dan wel in mijn hoofd zit. Dus door op te schrijven wat ik wil doen en wanneer ik wil beginnen kan ik dat beter los laten. Per week heb ik een to-do lijst. Werk direct voor klanten heeft altijd prioriteit.

Om mijn tijd vrij te houden plak ik nu kleine post-its in mijn agenda. Een post-it staat voor een blok van 4 uur. Ik wil elke week 4 blokken gereserveerd hebben om thuis te werken, en dat doe ik met die post-its. Dat werkt voor mij goed, want voorheen had ik het in mijn hoofd bedacht, maar had ik het niet visueel, dus als ik mijn agenda erbij pakte om een afspraak te maken was het vaak: "ja hoor, dan kan ik wel."

Ik plan ook regelmatig afspraken met ondernemers uit mijn eigen vakgebied, met een aantal van hen werk ik ook samen bij bepaalde projecten. Daar krijg ik altijd veel energie en nieuwe ideeën van.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.