• 0

Welke namen kan je niet registreren als merk?

Als ik een bedrijfsnaam heb, die ik wil vastleggen als merk, zodat anderen die niet meer mogen gebruiken, waar moet ik dan aan voldoen? Ik heb van de KvK vernomen dat de naam niet beschrijvend mag zijn, niet uit de naam mag af te leiden zijn waar het concept over gaat. Klopt dat?

 

Voorbeeld:

 

Heerlijk fruit is niet registreren als merk, want is beschrijvend?

Delicious Fruit wel?

 

Welke namen kan je niet registreren als merk bij een merkenbureau? Het is mij niet helemaal duidelijk ???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Als ik een bedrijfsnaam heb, die ik wil vastleggen als merk, zodat anderen die niet meer mogen gebruiken...
De bescherming volgt uit het gebruik, niet uit het vastleggen. Wanneer jij je naam vastlegt, maar niet gebruikt ben je niet beschermd tegen iemand die hem wel gebruikt. Heb je een naam al in gebruik, dan mag een ander die naam niet zomaar gebruiken, ook wanneer je die naam niet bij een merkenbureau of iets dergelijks hebt vastgelegd.

En ja, Delicious Fruit is ook beschrijvend wanneer het om fruit gaat. Niet wanneer het om bijvoorbeeld T-shirts gaat, maar dan zijn er wellicht weer namen die er op lijken zoals Fruit of the Loom (wat overigens net zo goed beschrijvend is...)

Link naar reactie
  • 0

Een woordcombinatie is beschrijvend wanneer het al een betekenis heeft in het dagelijks spraakgebruik.

 

Je kan dus op zoek gaan naar een nieuwe combinatie (Coolblue) of een bestaand woord voor iets anders gebruiken (Jumbo) of een nieuw woord bedenken (Froot). Je mag best een beschrijvend element toevoegen en soms worden die ook bedacht (frisdrank). Of slim zijn (Hypotheker).

 

Overigens zwabbert de rechtsspraak behoorlijk, de laatste jaren. Je kan een beschrijvend woord registreren als beeldmerk (alleen de vorm is beschermd) en dan na enkele jaren inburgering alsnog anderen het gebruik van dat woord ontzeggen...

 

Gekkenhuis. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kan op alle namen een merk aanvragen. Pas daarna gaat men kijken of het merk aan alle vereisten voldoet. En als men vindt dat dat zo is kan er ook nog oppositie volgen. En om het helemaal ingewikkeld te maken beslist uiteindelijk de rechter of en in hoeverre (beschermingsomvang) je geregistreerde merknaam beschermd is. Je kan, naast andere merknamen, nog in aanvaring komen met handelsnamen of zelfs met buitenlandse merknamen, bijvoorbeeld als registratie te kwader trouw bewezen kan worden. Grote bedrijven zullen geen merknamen dulden die ook maar in de buurt komen van hun (dure) merknamen en ook de kosten van een eventuele procedure op jou proberen te verhalen.

 

Best ingewikkeld dus. Het enige wat je kan doen is de kans zo klein mogelijk maken dat je merknaam geweigerd wordt of zal worden aangevallen. Dat doe je door gedegen research in het merken- en handelsregister en zeker ook via zoekmachines. Je kan de naam ook voorleggen aan mensen die meer ervaring hebben met het vastleggen van merknamen.

 

Link naar reactie
  • 0

Heerlijk fruit is niet registreren als merk, want is beschrijvend?

Delicious Fruit wel?

Heerlijk fruit is niet als naammerk te registreren, want het is beschrijvend !

Delicious Fruit ook niet, want ook dat is beschrijvend. Het gebruik van een andere taal veranderd daar niets aan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

 

voorbeelden te over op BOIP.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een teken mag op zich beschrijvend zijn om als merk te kunnen worden geregistreerd. Het zal als merk worden geweigerd als het een kenmerk aanduidt van de waren of diensten waarvoor je het teken wil inschrijven. Het voorbeeld "Heerlijk fruit" kun je dus registreren als merk, echter niet voor een groentezaak (die groente en fruit verkoopt). Een oplossing is soms om het woord in combinatie met grafische elementen, als een woord-beeldmerk of logo, te registreren. Dat kan ook een bepaald lettertype zijn. De beschermingsomvang is dan beperkt tot die combinatie met grafische elementen. De grafische elementen mogen dan weer niet te eenvoudig zijn.

 

De bescherming van een handelsnaam volgt uit het gebruik, en niet uit de (handels-)registratie. De bescherming van een merknaam volgt, althans in de Benelux, echter wel uit de registratie, waarbij geldt dat je het de eerste 5 jaar niet hoeft te gebruiken (non-usus).

 

Een beschrijvend woord uit een andere taal zou, ook als het een kenmerk aanduidt van de waren of diensten waarvoor je het als merk wilt registreren, toch een merk kunnen zijn. Zo kon in een bekende zaak het Duitse woord voor matras, "matratzen", in Spanje als merk voor bedden worden geregistreerd. Beschrijvende leenwoorden uit de Engelse, en ook de Duitse taal zullen in de Benelux in de regel geweigerd worden.

 

Merkenadviseur bij www.CASUS.nl

Link naar reactie
  • 0

Bijzonder veel dank voor alle reacties en uitleg. Ik duik er in.

 

Misschien een idee voor de KvK of ondernemersplein om hier een voorlichtingsvideo / webinar met voorbeelden over te maken. Het feit dat er al zoveel over te vertellen is, geeft aan dat het een gecompliceerd onderwerp is (althans, zo kan worden beschouwd door bijv. een starter).

 

Ik moet me er in verdiepen en kom er graag op terug (het browsertabblad staat nog open) :)

 

Link naar reactie
  • 0

Het is ook wel lastige materie.

 

Om even terug te komen op je initiële bericht waarom je 'heerlijk fruit' niet kunt registreren ...

 

Omdat jij dan iedere groenteboer zou kunnen aanklagen die beweert 'heerlijk fruit' te verkopen ;D

 

Stel je voor dat jij in jouw uitingen aangeeft dat je 'de lekkerste appels' verkoopt ... en dan blijkt ineens dat een andere ondernemer als merknaam 'de lekkerste appels' heeft geregistreerd ... dan zou jij dus niet meer kunnen zeggen dat jij de lekkerste appels verkoopt.

 

Dat is de reden waarom je 'algemeenheden' niet kunt beschermen.

 

Als dat zou kunnen had ik direct 'het beste product' geregistreerd ;D ;)

Link naar reactie
  • 0

Een merknaam mag niet beschrijvend zijn, simpel omdat je geen monopolie op alledaagse taal kan krijgen. Maar elementen in de merknaam mogen dat wel zijn. Neem als voorbeeld de frikanburger die mijn zoon bedacht voor een schoolproject, ik kon die eenvoudig als merknaam registeren. Loop je een patatzaak (friettent) in dan zie je veel van deze op zich beschrijvende merken die feitelijk combinaties van snacks zijn.

Groot nadeel van deels beschrijvende merken is dat de beschermingsomvang beperkt is vooral door het beperkt onderscheidend vermogen.

 

Bakfietsloods zal als handelsnaam voor een bedrijf dat bakfietsen verkoopt of opslaat geen probleem zijn, als er tenminste geen verwarring kan zijn met een bestaande handelsnaam in dezelfde regio, maar als merknaam zal het niet worden toegestaan. "bakkie doen" zo mogelijk geen probleem zijn. Hoewel het een beschrijvend element heeft is het onderscheidend en monopoliseert geen alledaagse taal als het gaat om de handelswaar of dienst.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik een bedrijfsnaam heb, die ik wil vastleggen als merk, zodat anderen die niet meer mogen gebruiken...
De bescherming volgt uit het gebruik, niet uit het vastleggen. Wanneer jij je naam vastlegt, maar niet gebruikt ben je niet beschermd tegen iemand die hem wel gebruikt. Heb je een naam al in gebruik, dan mag een ander die naam niet zomaar gebruiken, ook wanneer je die naam niet bij een merkenbureau of iets dergelijks hebt vastgelegd.

En ja, Delicious Fruit is ook beschrijvend wanneer het om fruit gaat. Niet wanneer het om bijvoorbeeld T-shirts gaat, maar dan zijn er wellicht weer namen die er op lijken zoals Fruit of the Loom (wat overigens net zo goed beschrijvend is...)

Dit geldt voor handelsnamen, niet voor (geregistreerde) merknamen. Die mogen 'slapen', dan geniet je nog steeds bescherming.

Link naar reactie
  • 0

Probeer ook even logisch na te denken.

Als er een halve gare is die "lekker bier" als merknaam registreert mag niemand meer iets "Lekker bier" noemen. Dat zou wel raar zijn.

Bij "beschrijvend" moet je ook denken aan: letterlijk, het algemene begrip.

Als je een nieuwe combinatie bedenkt, bv "FruitMarketing" dan is de kans groot dat deze wel als merk gedeponeerd mag worden. Als anderen zich dan met FruitMarketing® profileren kan je hiertegen optreden.

 

Als je een woord bedenkt dat herkenbaar is maar een eigen draai geeft aan het woord (dus wel herkenbaar is, maar niet generiek) dan is de kans ook groot dat je mag registeren.

BBIERR

Fruiterij

Kompjoeterloods

 

Word het zo duidelijker?

Groeten van een naamstrateeg ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

En dan test jij die tool met "1ekker bier" en zegt de tool ja. Geef je daarna natuurlijk een ton aan marketing uit en blijkt het vervolgens bij de rechter toch te algemeen of verwarrend. Vooralsnog is zoiets lastig sluitend te automatiseren. Tot die tijd dus gewoon je gezonde verstand gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0
Geef je daarna natuurlijk een ton aan marketing uit en blijkt het vervolgens bij de rechter toch te algemeen of verwarrend

Dan word die tool aansprakelijk gesteld! Even zonder gekheid: mooi inzicht, maar een goede disclaimer, duidelijke waarschuwingen en gebruiksvoorwaarden kunnen al een hoop ellende besparen. De tool zou enkel, op basis van standaarden, een indicatie moeten geven. Je kunt dingen best automatiseren. Ik begrijp dat er een risico in zit.

 

Link naar reactie
  • 0
Er zou eigenlijk een tool moeten komen die soort van JA NEE antwoorden geeft.
Het leven is geen Middelbare School. Op die school wordt les gegeven op basis van simpele stramienen. Later ontdek je dan dat alles toch een stukje ingewikkelder in elkaar zit. Het heef niet zoveel zin om het leven te reduceren tot simpele JA/NEE kwesties.

 

Jouw vragen zijn alleen te beantwoorden met mits/tenzij reacties.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik vind jouw uitleg al veel duidelijker. Dank je. Er zou eigenlijk een tool moeten komen die soort van JA NEE antwoorden geeft. Je voert een woord in en de computer geeft meteen aan: JA, dat kan! Nee, doe een volgende poging. #businessidee

 

 

Hier nog een #businessidee: in plaats van al 2-3 hele dagen op een forum rondhangen en vragen stellen en reacties geven terwijl kennelijk - al dan niet spreekwoordelijk(?) "je huis in de fik vliegt" als je niet snel een nieuwe opdracht scoort, als de sodeju van je kont af komen en aan het werk gaan?!

Link naar reactie
  • 0

Dit moest natuurlijk niet al te serieus opgevat worden, Patrick. Acrobat Reader heeft grotendeels gelijk met zijn reactie. Ik vond een vleugje humor best gepast.

 

Het leven is geen Middelbare School. Op die school wordt les gegeven op basis van simpele stramienen. Later ontdek je dan dat alles toch een stukje ingewikkelder in elkaar zit. Het heef niet zoveel zin om het leven te reduceren tot simpele JA/NEE kwesties. Jouw vragen zijn alleen te beantwoorden met mits/tenzij reacties.

 

Ik zal in het vervolg wat serieuzer zijn in mijn reacties, zodat het beter wordt opgepikt. Veel kennis van ICT heb ik niet, dus mijn reactie aangaande JA / NEE antwoord was ongefundeerd; ik weet immers niet of dit in de praktijk mogelijk zou zijn. Alhoewel het me meer gaat om: hoe breng je een berg theorie, zo duidelijk en zo beknopt en zo eenvoudig mogelijk over.

 

Denk aan websites als downforeveryoneorjustme. Een tool met JA / NEE antwoord. En rijdendetreinen.nl. JA of NEE?

 

In mijn beleving is de wereld beter af als kennis en informatie zo simpel en zo duidelijk mogelijk wordt overgebracht, dat is mogelijk met een tool. Of het in deze casus haalbaar is, dat is niet aan mij.

Link naar reactie
  • 0

Informatieoptimalisatie dus. Het continu verbeteren, perfectioneren van beschikbare informatie, zodat het steeds beter, concreter, duidelijker, sneller wordt opgenomen, binnenkomt (bij de gebruiker). Ik vind belastingdienst.nl hier erg sterk in, zij steken tijd in het steeds verder verbeteren, versimpelen van een berg langdradige, formele stukken, bakken theorie.

 

Vandaar ook mijn suggestie / idee om alle reacties in dit topic in JA / NEE website te comprimeren/converteren. Begrijp me niet verkeerd, zal vast niet mogelijk zijn en de uitleg waardeer ik zeer. Ik ben alleen altijd op zoek naar manieren om de boodschap zo snel en zo duidelijk mogelijk over te brengen. Vandaar ook mijn interne drive om snel dat artikel eruit te pompen; informatie comprimeren, verhelderen, verduidelijken, versimpelen en openbaar beschikbaar maken.

 

Een ja/nee website is hier wellicht geen passende oplossing voor, maar denk aan zo'n storytelling animatievideo (zoals die video van Dank Pink > Drive the surprising bla.......) Hiermee doe ik een serieuze suggestie aan de KvK / ondernemersplein / merkenbureau's.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor onderneming drijf jij eigenlijk Hoofdgebruiker? Of ben je nog in de voorbereidende fase?

Vanwaar deze nieuwsgierigheid, Richard ;D

 

Ik zorg ervoor dat iedereen die interesse toont in jouw product of dienst, uiteindelijk bij je gaat bestellen. Is het niet linksom, dan wel rechtsom. Of achterom. Dit realiseer ik o.a. door jouw CRM (of welk systeem je ook hebt), zo in te richten dat binnenkomende leads op vaste perioden, op verrassende wijze worden geprikkeld om een bestelling bij jou te gaan plaatsen. Na 3 dagen ga je call-backken en voel je het geluksgevoel van je klant door je telefoon heenstromen. Vervolgens maak je ze fan van jou als persoon én van jouw bedrijf, waarna ze exact 21 dagen later een nieuwe order plaatsen met een 3x hogere waarde.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.